Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-13, 07:16   #31
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Först skulle jag fundera över om jag hade blivit tokig. Sen skulle jag ställa denne varelse till svars för exempelvis barncancer och hur fan han tänkte där.

Sedan om denne visar sig så får man ju bevis förutsatt att denne inte visar sig bara för mig utan går att dokumentera.
Ställa Gud till svars lycka till!!!!! hahahaha. Men du skulle känna en sådan enorm godhet och bli överväldigad att du skulle förstå.

On topic: Jesus är människans enda räddning och Jesus är vägen till frälsning. Svenska kyrkan är avgudadyrkare och säger att det finns fler vägar till frälsning än Jesus och sätter upp transpersoner som tavlor i kyrkorna. Därför följer jag traditionell katolicism.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 07:28   #32
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Då har du inte förstått ett ord av vad som står i bibeln. Eller mer troligt, du valde fel svarsalternativ i pollen.

Den bibliska guden är ingen god filur bland molnen. Den bibliska guden är skoningslös mot dem som avfaller från det förbund han slutit med dem och han har inga problem med folkmord på dem som står emellan hans skara och det mål han utlovat. Den fundamentala kristna världsbilden är att människan är på jorden för att testas av Gud. Ditt inlägg antyder raka motsatsen, att det skulle vara människans sak att testa om Gud är verklig.
Gud är skoningslös men Jesus är godheten och frälsningen!
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 07:51   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Först skulle jag fundera över om jag hade blivit tokig. Sen skulle jag ställa denne varelse till svars för exempelvis barncancer och hur fan han tänkte där.

Sedan om denne visar sig så får man ju bevis förutsatt att denne inte visar sig bara för mig utan går att dokumentera.
Det är ju som att ställa dig till svars för att du trampat på myror. Eller varför du ätit djur eller varför du klippt gräs eller plockat blommor.
Det är som att du ritat en teckning och inte är nöjd, river sönder den och kastar den i papperskorgen, det är din skapelse och du gör vafan du vill med den.
Eller att du knäcker ägg för att göra en omelett.
En händelse som för en person är den bästa eller värsta dagen i dennes liv är bara ännu en tisdag för en gud.

Har du någonsin spelat ett dataspel, typ Lemmings? Ibland vill man bara se alla lämlar gå utför ett stup och ramla mot sin död, bara för att se vad som händer. Det spelar liksom ingen roll, de är helt betydelselösa.

Jag är inte kristen eller religiös på något sätt... men om man ska spekulera i om det finns en gud så tycker jag inte att ”nej för det finns så mycket elände i världen” är ett bra argument.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 08:54   #34
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Allt möjligt, men du kan ju lyssna på det här t ex

Det blir lite komiskt när vetenskapsmän är så indoktrinerade och fyrkantiga att de inte förstår sina egna begränsningar. Vi vet ingenting om medvetandet, hur det uppstår och hur det fungerar. Men ändå sitter bloggaren Sam Harris och förklarar hur det funkar (jo, jag vet att han har en PhD). Det finns väl knappast något område inom vetenskapen som är så omdiskuterat och kontroversiellt som hypoteser om medvetandet?

Och innan man hittar svaren så kan man ju reflektera att människan är en varelse fylld med idéer, kreativitet, tankar, värderingar, åsikter, känslor. Det blir då så komiskt när reduktionisten ska dra upp kausalitet och naturlagar som om atomer vore biljardbollar. Varför? Hur kan de vara så blinda för hur de själva fungerar?

Idag vet vi absolut ingenting om närmare 95% av universums energiinnehåll. Vi har knappt börjat skrapa på ytan när det gäller vår förståelse, men visst, vill man sälja böcker så är det väl roligare att låtsas veta allt, vilket Sam Harris är väldigt duktig på att göra.

Sedan är jag även fascinerad över att vissa har gjort det till sin livsuppgift att försöka döda den fria viljan. Innan de försöker kanske de ska ta reda på hur medvetandet funkar. Det är ju rimligt att man förstår detta, innan man kan uttala sig om dess begränsningar.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 09:31   #35
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Ska man vara lite filosofisk ang. fri vilja så kan man ju säga att den fria vilja och de val vi är kapabla till inte spelar nån jävla roll i det stora hela. Vi lever och vi dör i en kosmisk nanosekund utan att lämna något efter oss annat än i bästa fall ett minne i ett par andra obetydliga flyktiga existenser.

I en nanosekund har energin som vi är samlats i en specifik formation för att i nästa stund vara en annan lika obetydlig formation. Betydligt mer obetydlig än en stjärnas gång från gasmoln till stjärna till supernova och sedan tyngre materia och potentiellt planeter och nya stjärnor.
Vi är lika inkapabla till att ändra vårt öde som solen och alla triljoner andra stjärnor, men väldigt mycket mindre intressanta och väldigt mycket mer obetydliga i universum.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 09:41   #36
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ska man vara lite filosofisk ang. fri vilja så kan man ju säga att den fria vilja och de val vi är kapabla till inte spelar nån jävla roll i det stora hela. Vi lever och vi dör i en kosmisk nanosekund utan att lämna något efter oss annat än i bästa fall ett minne i ett par andra obetydliga flyktiga existenser.

I en nanosekund har energin som vi är samlats i en specifik formation för att i nästa stund vara en annan lika obetydlig formation. Betydligt mer obetydlig än en stjärnas gång från gasmoln till stjärna till supernova och sedan tyngre materia och potentiellt planeter och nya stjärnor.
Vi är lika inkapabla till att ändra vårt öde som solen och alla triljoner andra stjärnor, men väldigt mycket mindre intressanta och väldigt mycket mer obetydliga i universum.
Jag tycker du har otroligt fel. Människan och dessa medvetande kan vara unikt för hela universum och därmed väldigt mycket mer intressanta än en klump med väte. Om vi inte har ihjäl varandra så kommer mänskligt liv vara något helt annorlunda om 10 000 år, och antagligen inte biologiskt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 09:44   #37
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 10:26   #38
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag tycker du har otroligt fel. Människan och dessa medvetande kan vara unikt för hela universum och därmed väldigt mycket mer intressanta än en klump med väte. Om vi inte har ihjäl varandra så kommer mänskligt liv vara något helt annorlunda om 10 000 år, och antagligen inte biologiskt.
Jag filosoferade fritt, bara några tankar kring ”fri vilja”... man kan ju välja att se det som att vi har lika lite makt över vårt öde som ett gasmoln.

Men som jag var inne på i tråden om ufon för någon månad sen så kan vi vara helt unika och det viktigaste som finns i hela universum. Vi kanske kan ta kontroll över vårt öde och kanske över hela universums öde. Vi kan ha potentialen att bli Gudar på riktigt. Om vi spelar våra kort rätt - då spelar våra val roll... men om inte så - spelar inte en enda människas val någon roll ALLS om en miljard år. Hade vi då fri vilja om utgången ändå var utplåning i slutändan? Om exakt x antal år då solen obevekligen kommer att sluka jorden. Vi lever med en timer som tickar nedåt och vid ett specifikt klockslag kommer allt vara över oavsett vad vi gör för val.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2020-01-13 klockan 10:30.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 10:58   #39
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är ju som att ställa dig till svars för att du trampat på myror. Eller varför du ätit djur eller varför du klippt gräs eller plockat blommor.
Det är som att du ritat en teckning och inte är nöjd, river sönder den och kastar den i papperskorgen, det är din skapelse och du gör vafan du vill med den.
Eller att du knäcker ägg för att göra en omelett.
En händelse som för en person är den bästa eller värsta dagen i dennes liv är bara ännu en tisdag för en gud.

Har du någonsin spelat ett dataspel, typ Lemmings? Ibland vill man bara se alla lämlar gå utför ett stup och ramla mot sin död, bara för att se vad som händer. Det spelar liksom ingen roll, de är helt betydelselösa.

Jag är inte kristen eller religiös på något sätt... men om man ska spekulera i om det finns en gud så tycker jag inte att ”nej för det finns så mycket elände i världen” är ett bra argument.
Det är främst för att det finns fler bevis som motsäger Bibeln rent vetenskapligt samt alla motsägelser. Sen OM jag skulle stöta på den filuren så ja jag skulle ställa denna till svars.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:14   #40
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Läs the Irrational Atheist av Vox Day. Han plockar isär Dawkins, Harris, Hitchens med flera.



Du tror inte på icke-dödligt straff för brott då heller? Bäst att bara döda alla brottslingar eller förlåta dem. De kan ju inte hjälpa vad de gör.
Är ditt svar att jag ska gå och låna och läsa en bok på 320 sidor? Du kan ju utveckla och berätta hur han "plockar isär" dom. Nej jag tror inte på straff egentligen eftersom det egentligen inte är deras fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är främst för att det finns fler bevis som motsäger Bibeln rent vetenskapligt samt alla motsägelser. Sen OM jag skulle stöta på den filuren så ja jag skulle ställa denna till svars.
Det är ju bara ångra sina synder så kommer man in, Hitler, Stalin, Bundy osv alla chillar i himlen bara dom ångrade sina synder.

Senast redigerad av ChuckTesta den 2020-01-13 klockan 11:17.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:19   #41
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är främst för att det finns fler bevis som motsäger Bibeln rent vetenskapligt samt alla motsägelser. Sen OM jag skulle stöta på den filuren så ja jag skulle ställa denna till svars.
Jag främst icke-troende pga brist på bevis för en guds existens... förutom då att vi existerar och att universum existerar och verkar vara exakt avvägt för att vi ska kunna existera och att det hela är rätt otroligt egentligen... hmmm.
Snarare än att det finns bevis MOT Guds existens dårå.
Vetenskap går ut på att bevisa, inte motbevisa - det följer naturligt då mer bevis pekar åt något annat håll än den tidigare mer troliga förklaringen till ett fenomen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:19   #42
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är främst för att det finns fler bevis som motsäger Bibeln rent vetenskapligt samt alla motsägelser. Sen OM jag skulle stöta på den filuren så ja jag skulle ställa denna till svars.
"Filuren" är omnipotent och har skapat hela universum och dess innehåll med sin tankekraft. Och du ska ställa denne till svars? För vad? Vart står det att livet på jorden ska vara en fest? Vart står det att det inte ska förekomma hemskheter? Och varför är dessa hemskheter mot människan värre än allt lidande djuren får uppleva, även på grund av dina handlingar? Och vem vet om dessa hemskheter har något annat syfte? Vad vet vi om det? Ingenting.

Det skulle vara som en encellig amöba ställde mänskligheten till svars för dess handlingar mot amöbor.

Imponerande självbild må jag säga!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:19   #43
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Är ditt svar att jag ska gå och låna och läsa en bok på 320 sidor? Du kan ju utveckla och berätta hur han "plockar isär" dom. Nej jag tror inte på straff egentligen eftersom det egentligen inte är deras fel.
Var inte ditt svar till en annan användare nyss att traggla sig igenom en podcast med Sam Harris? Varför kunde inte du utveckla?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:36   #44
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Var inte ditt svar till en annan användare nyss att traggla sig igenom en podcast med Sam Harris? Varför kunde inte du utveckla?
Det är lite enklare att bara trycka på play. Jag kunde ha utvecklat, men hade varken lust eller ork, så...
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:39   #45
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Det är lite enklare att bara trycka på play. Jag kunde ha utvecklat, men hade varken lust eller ork, så...
Lite enklare att sammanfatta en muntlig clichediskussion på en timme än en välskriven bok på 320 sidor, men som jag förstår det är det för jobbigt för dig, trots att du tvunget vill göra din röst hörd.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)