Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-18, 15:12   #1171
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag har problemet att jag länge haft ambitionen att månadsspara, men jag har den dåliga smaken att nalla på sparkapitalet.

Finns det något sätt man kan göra för att hindra sig själv att ta ut i förväg, förutom att be någon byta lösenord och behålla det :P
Vad är det du köper när du nallar? Förstår verkligen inte. Jag sparar 50% av min inkomst varje månad (om man räknar in amortering). Då bor jag ändå i hus som kräver lite pyssel då och då. Enda gången jag nallade på mitt sparande var när jag skulle lägga in kontantinsatsen till huset, och det var ju det som var första delmålet med sparandet - köpa hus.
Hur lever man om man inte kan månadsspara alls?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 15:13   #1172
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag har problemet att jag länge haft ambitionen att månadsspara, men jag har den dåliga smaken att nalla på sparkapitalet.

Finns det något sätt man kan göra för att hindra sig själv att ta ut i förväg, förutom att be någon byta lösenord och behålla det :P
Be någon du litar på i din närhet spara pengarna åt dig. Swisha personen den summa du vill spara varje månad så får de sätta in på ett separat konto.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 15:34   #1173
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag har problemet att jag länge haft ambitionen att månadsspara, men jag har den dåliga smaken att nalla på sparkapitalet.

Finns det något sätt man kan göra för att hindra sig själv att ta ut i förväg, förutom att be någon byta lösenord och behålla det :P
Well.. Att nalla av ett sparkonto är väl egentligen inte fel, OM man behöver det. Frågan är ju vad det är du köper för pengarna?
Att se över sin (onödiga) konsumtion är väl ett första steg istället för att börja försöka hitta lösningar för att låsa pengarna.

Själv försöker jag jobba med flera olika sparkonton, men olika syften och namnsatta därefter. Ett huskonto som bara för röras om det är investeringar till huset som ska göras. Ett konto för nöje/resor osv.

Om resekontot blir råkar bli tomt, ja då får jag helt enkelt låta bli att resa ett tag.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 15:45   #1174
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag har problemet att jag länge haft ambitionen att månadsspara, men jag har den dåliga smaken att nalla på sparkapitalet.

Finns det något sätt man kan göra för att hindra sig själv att ta ut i förväg, förutom att be någon byta lösenord och behålla det :P
Enklaste är att bara räkna ut hur mycket du behöver. Resten in på någon aktiemäklare eller fonder direkt. Se alltid till att ha en liten buffert om 2-5k utöver de planerade utgifterna.
Så säg att du vet att en månad kostar dig personligen från ditt konto varje månad 15k så skickar du bara resten till sparandet.

Svårare än så är det inte. Direkt när du får lön, gör en överföring till "sparandet" och lev på summan du vet att du klarar dig med. Tricket är att alltid ha en summa man vet att man klarar sig på plus det där lilla extra för något man verkligen känner att man kanske måste unna sig. Men är man svag i sinnet och måste ta 60 dagars räntefri avbetalning varje månad på allt möjligt skit, ja då spelar det ingen roll hur duktig man är på att föra över pengar vid löning varje månad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2021-02-18 klockan 15:48.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 15:49   #1175
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vad är det du köper när du nallar? Förstår verkligen inte. Jag sparar 50% av min inkomst varje månad (om man räknar in amortering). Då bor jag ändå i hus som kräver lite pyssel då och då. Enda gången jag nallade på mitt sparande var när jag skulle lägga in kontantinsatsen till huset, och det var ju det som var första delmålet med sparandet - köpa hus.
Hur lever man om man inte kan månadsspara alls?
Det är ju några faktorer som spelar in t.ex lön, ev barn, bostadsort osv
Man behöver inte slösa för att vara fattig.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 16:14   #1176
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Det är ju några faktorer som spelar in t.ex lön, ev barn, bostadsort osv
Man behöver inte slösa för att vara fattig.
Självklart, därför jag frågade vad pengarna går till. "Nallar" låter snarare som att man plockar för nöjeskonsumtion snarare än nödvändigheter.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 16:21   #1177
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Det är bra att dela upp sparandet i olika potter. Ett buffertsparande exempelvis är ju inte konstigt att man tar ifrån ibland, det är tanken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 18:50   #1178
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vad är det du köper när du nallar? Förstår verkligen inte. Jag sparar 50% av min inkomst varje månad (om man räknar in amortering). Då bor jag ändå i hus som kräver lite pyssel då och då. Enda gången jag nallade på mitt sparande var när jag skulle lägga in kontantinsatsen till huset, och det var ju det som var första delmålet med sparandet - köpa hus.
Hur lever man om man inte kan månadsspara alls?

Har helt okej lön, men pengarna går väl i stor utsträckning åt till mat och nöjen. Kanske klädinköp och inköp/renovering i bostaden möjligtvis
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 19:46   #1179
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Själv har jag ej haft större skulder men usel ekonomi. Under ungdomens år så hade man aldrig råd med några resor med kompisarna, senare så har förhållandena lidit pga att man under semestrarna bara suttit hemma och längtat tillbaka till jobbet. Jag menar inte att jag tycker det är nån allemanrätt att få resa och ha kul men när livets gråa vardag aldrig går att bryta så blir man deprimerad. Det äter på relationen också att gå runt och fundera på ekonomin. Ibland så blev man förbannad och söp på kredit smart som man var.
Nåja man får skylla sig själv även om man hade en dålig lön så borde man skött det bättre.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 21:23   #1180
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag har problemet att jag länge haft ambitionen att månadsspara, men jag har den dåliga smaken att nalla på sparkapitalet.



Finns det något sätt man kan göra för att hindra sig själv att ta ut i förväg, förutom att be någon byta lösenord och behålla det :P
De flesta banker har väl konton där man låser pengarna i X månader med en viss ränta. Inte den bästa avkastningen men bättre än inget sparande alls.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 13:13   #1181
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
De flesta banker har väl konton där man låser pengarna i X månader med en viss ränta. Inte den bästa avkastningen men bättre än inget sparande alls.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Sant!

Men problemet är att man inte kan månadsspara till den typen av konton, på min bank iaf.
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:04   #1182
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag har problemet att jag länge haft ambitionen att månadsspara, men jag har den dåliga smaken att nalla på sparkapitalet.

Finns det något sätt man kan göra för att hindra sig själv att ta ut i förväg, förutom att be någon byta lösenord och behålla det :P
Låter som att du behöver en budget där du ger varje krona ett jobb. Upplevde själv liknande tendens när jag var student utan budget samt när jag hade 200k liggande på bankkontot. Istället för att ha en anonym klumpsumma som får dig att känna dig rik så säger du att 20 000 kr är dedikerade till semestern, 6 000 kr är till en ny mobil, osv. Då kan du inte nalla för de är redan upptagna. På samma vis som att du inte tar elräkningen för att gå på krogen.

Har du för mycket pengar så är det väl en idé att investera dem.

Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:43   #1183
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
På samma vis som att du inte tar elräkningen för att gå på krogen.
Hehe kolla Lyxfällan så får du allt se...
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 16:38   #1184
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Låter som att du behöver en budget där du ger varje krona ett jobb. Upplevde själv liknande tendens när jag var student utan budget samt när jag hade 200k liggande på bankkontot. Istället för att ha en anonym klumpsumma som får dig att känna dig rik så säger du att 20 000 kr är dedikerade till semestern, 6 000 kr är till en ny mobil, osv. Då kan du inte nalla för de är redan upptagna. På samma vis som att du inte tar elräkningen för att gå på krogen.

Har du för mycket pengar så är det väl en idé att investera dem.

Vad är det där för program?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 17:57   #1185
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag gjorde så att jag i stora drag skrev upp vad pengarna gick till. Håller på att lämna bort snuset, läsken, godis, restauragbesöken, fika, onödiga kosttillskott osv. Kanske du har samm aproblem som jag att man vaknar på morgonen och tänker att nu vill jag ha en ny telefon eller vinterjacka och så köper man det trots att man borde ha väntat. Det handlar inte om att låsa in pengarna och kasta bort nyckeln, det är frågan om att lära sig använda pengarna rätt. Jag tror det är smart att både investera och ha ett konto du kan plocka ifrån vid behov när det vekligen behövs. Om man nallar betyder det ju att man flyttar över för mycket pengar eller konsumerar fel
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)