Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-23, 14:11   #16
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Proteinnedbrytningen är inte det intressanta, utan stimulansen av proteinsyntesen.
Men om nedbrytningen varit större så borde ju uppbyggandet bli större men resultatet ändå detsamma?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 15:31   #17
Huungg
Registered User
 
Huunggs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Helsingborg
Inlägg: 960
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Proteinintag före träning ger nog ingen muskeluppbyggnad alls - muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras under träning, och tillför man ändå protein efter passet så får man ju aminosyror då. Man kan inte äta sig till en större muskeluppbyggnad än vad träningen stimulerar, och för det krävs det runt 20-30 gram intakt protein. Mer än så ger inte större muskeluppbyggnad.

Proteinintag före träning gör att proteinintag efter träning inte uppreglerar muskeluppbyggnaden lika mycket.

Det går också bra att äta långsamt protein innan träning. Det ger lika stor muskeluppbyggnad efter passet som snabbt protein efter passet. Men det kanske inte passar någon som saknar matlust på morgonen.

Långsamt protein före träning - lika bra som snabbt efter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Snabbt protein (EAA) före träning - inte bättre än fastande:

http://jap.physiology.org/content/106/5/1730
Helvete! Jag som alltid tagit en gainer innan och efter träning...
Huungg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 08:39   #18
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Proteindrink, 30-40 gram, 50/50 kasein/vassle. Både snabb muskeluppbyggnad och aminosyretillgång fram till lunch, enkelt att dricka om matlusten saknas.
Bumpenstein

Är det likvärdigt att byta ut kaseinproteinmängden mot kokta ägg som ett sätt att "komplettera" det snabba vasslet fram till lunchen?

Vad jag förstått är kokt ägg långsamt protein. En proteindrink med 25 gram protein (med en dl havregryn och någon dl mjölk) och ett ägg vid sidan ger 40 gram protein. Smidigt att bara ta med sig det kokta ägget och hiva i sig tillsammans med shaken.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 08:50   #19
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Två skopor vassle och en deciliter oboy 07:30 efter träning, sedan lunch vid 12-12.30. Om det är optimalt eller ej vet jag inte, men verkar ju få resultat i hyfsat bra takt. Hade det varit bättre med ännu en enskild skopa vassle någonstans mittemellan där innan lunchen?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 08:55   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Bumpenstein

Är det likvärdigt att byta ut kaseinproteinmängden mot kokta ägg som ett sätt att "komplettera" det snabba vasslet fram till lunchen?

Vad jag förstått är kokt ägg långsamt protein. En proteindrink med 25 gram protein (med en dl havregryn och någon dl mjölk) och ett ägg vid sidan ger 40 gram protein. Smidigt att bara ta med sig det kokta ägget och hiva i sig tillsammans med shaken.
Srrunt samma och irrelevant över mätperioder längre än ett pass timmar. Inte värt att ägna en tanke.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 09:05   #21
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Tack Andreas! Då kör jag på vassle, havregryn och ett kokt ägg efter morgonpasset. Det blir ju kalasbilligt, och om det täcker vad musklerna behöver efter morgonträningen är det ju win-win.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 16:29   #22
Proton
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Vet inte
Inlägg: 15
Tycker mig ochså att jag läst på styrkelabbet eller hört på någon pod där man diskuterar detta.

Uppfattade det som att dom kom fram till att tillför man inget protein på morgon innan träning så kommer man resten av dagen att hamna i en negativ proteinbalans eller vad för ord de nu använde. Alltså att det inte är bra ur muskelbyggande synpunkt.
Proton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 16:35   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inte resten av dagen, men proteinbalansen förblir negativ fram till dess man äter. Du förlorar alltså muskler. Men det gör du alltid i fastande tillstånd. Träningen förbättrar proteinbalansen även då jämfört med att INTE träna och inte äta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 16:43   #24
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Proteinintag före träning ger nog ingen muskeluppbyggnad alls - muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras under träning, och tillför man ändå protein efter passet så får man ju aminosyror då. Man kan inte äta sig till en större muskeluppbyggnad än vad träningen stimulerar, och för det krävs det runt 20-30 gram intakt protein. Mer än så ger inte större muskeluppbyggnad.

Proteinintag före träning gör att proteinintag efter träning inte uppreglerar muskeluppbyggnaden lika mycket.

Det går också bra att äta långsamt protein innan träning. Det ger lika stor muskeluppbyggnad efter passet som snabbt protein efter passet. Men det kanske inte passar någon som saknar matlust på morgonen.

Långsamt protein före träning - lika bra som snabbt efter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Snabbt protein (EAA) före träning - inte bättre än fastande:

http://jap.physiology.org/content/106/5/1730
Är detta fortfarande relevant information? Jag brukar dricka en stor vassleproteindrink med frukosten ca 1 timme innan träning, är det dumt alltså?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 16:52   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det har faktiskt inte undersökts sedan dess. Dagens konsensus lutar väl mer åt att sådana småsaker sannolikt spelar mindre till ingen roll. Men det finns inga nya konkreta data.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 17:10   #26
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det har faktiskt inte undersökts sedan dess. Dagens konsensus lutar väl mer åt att sådana småsaker sannolikt spelar mindre till ingen roll. Men det finns inga nya konkreta data.
Tack!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 18:18   #27
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Är detta fortfarande relevant information? Jag brukar dricka en stor vassleproteindrink med frukosten ca 1 timme innan träning, är det dumt alltså?
Första länken i inlägget ovan har testat vassledrink 45 min före passet, och det funkade lika bra som ett mer utspritt (långsamt) intag.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 20:29   #28
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag käkar min vanliga frukost efter träning på morgonen: havregrynsgröt med äppelmos, mjölk, och med 30 gram vassleprotein i.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 05:48   #29
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Om vi utgår från mitt upplägg. En kopp kaffe, träna och en mugg kaffe med 40g vassle iblandad. Hur lång tid behövs för att inte störa utsöndring av vasslen ner i tarmar? Dvs om man äter direkt, blir påslagen mindre? Mer än allmän fråga, då jag tränat för länge för att bygga muskler och har bara mål att behålla de jag kämpat.

Anledningen till min blandning med kaffe är att det faktiskt är gott med kaffe och choklad och att jag äter 2 timmar efter vaknade.

Om man nu äter 2 timmar efter. Bör då den måltid också vara rik på protein, eller hur länge räcker 40g vassle?

Senast redigerad av Starke75an den 2021-01-31 klockan 05:52.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 08:34   #30
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Ca 4 timmar.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)