Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-25, 16:55   #1
spacerun
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 3
Bänkpress platå

Hej, är nybörjare på träning, har tränat av och till under några år och emellanåt sabbat för mig själv genom onyttigt leverne/ingen träning.

På senaste tid har jag börjat träna igen innan covid på gym men senare bara hemma.

Jag har sedan jag började träna för 6 veckor sedan tränat överkropp 3 dagar i veckan och har gjort stora framsteg, ibland ökat vikt mellan träningar samma vecka.

Tror detta beror mest på muskelminne.

I bänk ökade jag med 2 kg i Måndags, men hade värk i axlarna och hoppade över ons.

I måndags gjorde jag 3 set på 7, 6, 6 reps.
Kändes bra, men idag så orkar jag knappt 2 reps, känns skittungt.

Vad gör jag fel som gör att det blir så extrem skillnad?
Hade trott att jag skulle köra på som vanligt och öka i reps i alla set.
Har ett rep-goal på 25 över 3 set innan jag försöker öka.

Visst om jag hade lyft nåt rep mindre per set hade jag inte reagerat speciellt, tänkt att jag hade en dålig dag bara, men nu är det ju extrem skillnad?

Fö så är det inte bara bänken utan provade bicepscurl och nästan samma sak där.

Är ca 50 år gammal

Några tips/förklaring?

Senast redigerad av spacerun den 2021-02-25 klockan 16:58.
spacerun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 17:35   #2
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Hur har du sovit/ätit sedan i måndags? Hur trött var du då och hur trött är du nu?

Låter som att dagsformen svajar. Helt normalt. Man presterar inte jämnt över alla dagar. Det är många faktorer som spelar in i ens fysiska prestationsförmåga. Spontant tycker jag att det låter som att gå ut lite för hårt, att träna överkropp 3 gånger i veckan när du började gymma för mindre än två månader sen. Skynda långsamt, låt kroppen vänja sig och kom ihåg att det viktigaste för en väl fungerande träning är fungerande återhämtning.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 21:38   #3
thestandardmodel
Registered User
 
thestandardmodels avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 16
Mycket är dagsform men sen har du säkert legat på för hög veckovolym/intensitet under en för lång tid. Det kan fungera ganska bra till en början, men sen går man gärna in i en vägg, som du verkar ha gjort nu.

Har du samma upplägg på alla tre passen?
Om du tränar bröst tre ggr/vecka så bör du antingen ha ganska låg intensitet/volym per pass jämfört med om du körde 1 eller 2 pass.
Det går inte att kötta på lika hårt alla pass och hoppas på att ökningarna fortsätter för evigt.
thestandardmodel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 22:01   #4
spacerun
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Hur har du sovit/ätit sedan i måndags? Hur trött var du då och hur trött är du nu?

Låter som att dagsformen svajar. Helt normalt. Man presterar inte jämnt över alla dagar. Det är många faktorer som spelar in i ens fysiska prestationsförmåga. Spontant tycker jag att det låter som att gå ut lite för hårt, att träna överkropp 3 gånger i veckan när du började gymma för mindre än två månader sen. Skynda långsamt, låt kroppen vänja sig och kom ihåg att det viktigaste för en väl fungerande träning är fungerande återhämtning.
Trodde det skulle räcka med 2 dagars vila, har ätit och sovit bra, men det räcker tydligen inte, konstigt då jag känner mig ganska utvilad och inte särskilt sliten.

Men ska ge det några dagar till, tråkigt att inte träna.
Man kanske skulle prova att gå ner i vikter nån vecka?

Ska också prova att äta lite mer, men vill ju få bort lite fett runt magen också.

Kör tills rep-mål på 25 tex 9, 8, 8 då ökar jag.

Bänk
Bicepscurl
Stångrodd
Sidolyft
Militärpress
Triceps extensions (french press?)

Tanken var 3x10 100 kg i bänk vid årets slut

Men kanske är kört vid min ålder? Var mycket vältränad i yngre dar.

Senast redigerad av spacerun den 2021-02-25 klockan 22:04.
spacerun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 22:02   #5
spacerun
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av thestandardmodel Visa inlägg
Mycket är dagsform men sen har du säkert legat på för hög veckovolym/intensitet under en för lång tid. Det kan fungera ganska bra till en början, men sen går man gärna in i en vägg, som du verkar ha gjort nu.

Har du samma upplägg på alla tre passen?
Om du tränar bröst tre ggr/vecka så bör du antingen ha ganska låg intensitet/volym per pass jämfört med om du körde 1 eller 2 pass.
Det går inte att kötta på lika hårt alla pass och hoppas på att ökningarna fortsätter för evigt.
Tror nog som du, ska testa dagsformen dag för dag och se om det kommer tillbaka.

Ja, samma upplägg.
spacerun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 22:17   #6
thestandardmodel
Registered User
 
thestandardmodels avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av spacerun Visa inlägg
Tror nog som du, ska testa dagsformen dag för dag och se om det kommer tillbaka.

Ja, samma upplägg.
Ok, jag skulle nog rekommendera att köra olika pass. Typ 1 tung dag med färre reps, en med högre volym och en mer teknikfokuserat.
Sen hitta bra assistansövningar för just bänkpressen.
Kolla denna filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=9kkz9tBnYqg

3x10 på 100 är absolut inte kört för dig, du ska bara hitta ett bra upplägg och inte överarbeta det.
thestandardmodel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 00:16   #7
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har märkt med åldern kommer länge återhämtnings tid mellan passen för att inte hamna i en negativ spiral.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)