Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-17, 07:48   #1
Amiga
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 3
Styrketräning och viktnedgång?

Om man har stor övervikt, hur ska man då göra när man både vill gå ner i fettvikt samtidigt som man vill öka i muskelvikt?

1. Styrketräning + äta 500 kalorier mindre än mitt kaloribehov?

2. Styrketräning + äta ~300 kalorier mer än mitt kaloribehov?

3. Styrketräning + äta kalorier för målvikten?

Kommer ligga på ett proteinintag på ~2 g per kg kroppsvikt oavsett.
Amiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 07:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Styrketräning + ett betydligt större underskott än - 500 kcal om du har motivation och psyke för det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 08:39   #3
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
stor övervikt?

Hur stor? BMI? Ålder? Kön? Tidigare erfarenheter av att 1 räkna kalorier, 2 träna hårt 3 gå ned i vikt
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 08:53   #4
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Mer inriktning på att lyckas med viktnedgången skulle jag nog säga. Som King skrev så - 500 dagligen gärna mer då det är i underkant. - 1000 ungefär per dag som mål men blir det mer ibland och mindre ibland så gör det inget så länge du sköter det på majoriteten av veckans dagar tex vardagarna. Ät rätt mat, bli aldrig (!!!) hungrig. Mycket grönsaker (läs tex wook, upp emot kilot varje dag)

Se till att träningen fokuserar på att förbättra din kondition och styrka i lederna. Det är bortkastat att pumpa biceps, utan satsa på daglig motion, pulshöjande några gånger i veckan. Försök stärka brosket i kroppen genom benpress och andra benövningar. Jag ingen expert utan vill bara peka dig i rätt riktning. Vill du veta mer så prata lite med en PT så får du rätt sorts råd som bara är att följa sen.

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2021-02-17 klockan 08:54.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 14:32   #5
Amiga
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Styrketräning + ett betydligt större underskott än - 500 kcal om du har motivation och psyke för det.
Skulle du kunna tänka dig att vara mer precis?

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
stor övervikt?

Hur stor? BMI? Ålder? Kön? Tidigare erfarenheter av att 1 räkna kalorier, 2 träna hårt 3 gå ned i vikt
Är en man på 41 år som är 188 cm lång. Skäms för att skriva det men jag väger 168 kg.

Räkna kalorier kan jag, har bara varit lat/inte brytt mig om hur mycket jag stoppat i mig.

Styrketräning har jag ingen erfarenhet av.

Gick ner 27 kg för 6 år sedan men efter en mc-olycka gick jag upp dessa kilon igen. Är viktstabil på 168 kg.

Är beredd att göra vad som krävs då jag vill dö gammal.
Amiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 14:58   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Säger inte att det är förstahandsvalet men jag skulle inte stryka en GBP från listan om inget annat funkar.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 18:06   #7
Amiga
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 3
Att operera mig är inget jag vill göra då riskerna är för stora.

Att äta mindre är det enda rätta, men hur lite ska jag äta totalt per dag?

2000 kcal, eller 1500 kcal, eller 1000 kcal?

Blir svårt att få i sig 2.2 g protein per kilo kroppsvikt, även med proteinpulver.

Får ligga på 1900 kcal per dag för att få i mig 1.6 g protein per kilo kroppsvikt, och detta med 130 g protein per dag (4 kg per månad).

Tål nämligen inte vissa livsmedel vilket gör stt jag inte kan äta mycket av det som har ett högt proteininnehåll.
Amiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 19:13   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Riskerna med att väga som gör är inte direkt små heller. Sätt en tidsram och har du inte gått ner innan dess så överväg det.
Moulin här på forumet gick från 200 till 100 vältränad, men det krävs en helomvändning i livsstil.

Det är inte särskilt viktigt att du ligger på 1,6g protein/ Kilo kv. 0.8 duger gott.
Ju lägre ju bättre till en början, du får prova dig fram hur lite du klarar att äta. Men du måste hitta en hållbar kosthållning, för du kommer troligen att få hålla koll på kosten resten av livet.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 19:36   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Amiga Visa inlägg
Skulle du kunna tänka dig att vara mer precis?



Är en man på 41 år som är 188 cm lång. Skäms för att skriva det men jag väger 168 kg.

Räkna kalorier kan jag, har bara varit lat/inte brytt mig om hur mycket jag stoppat i mig.

Styrketräning har jag ingen erfarenhet av.

Gick ner 27 kg för 6 år sedan men efter en mc-olycka gick jag upp dessa kilon igen. Är viktstabil på 168 kg.

Är beredd att göra vad som krävs då jag vill dö gammal.
Tycker att det låter som om du har mognad och psyke för att göra en livsförändring därför tror jag att du kan lyckas. Men för att lyckas tror jag att du ska vända dig till vårdcentralen och få en remiss till en dietist som hjälper dig att få ordning på kosten och viktnedgången. Om jag vore dig skulle jag även vända mig till en fysioterapeut, tidigare benämnd sjukgymnast, för att få hjälp med att komma igång med träningen på ett bra sätt som är hållbart utifrån din situation. Du behöver ingen remiss för det det är bara att ringa runt och nästan alla har ett gym där du kan få träna och komma igång med bra instruktioner för din träning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 08:42   #10
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att det låter som om du har mognad och psyke för att göra en livsförändring därför tror jag att du kan lyckas. Men för att lyckas tror jag att du ska vända dig till vårdcentralen och få en remiss till en dietist som hjälper dig att få ordning på kosten och viktnedgången. Om jag vore dig skulle jag även vända mig till en fysioterapeut, tidigare benämnd sjukgymnast, för att få hjälp med att komma igång med träningen på ett bra sätt som är hållbart utifrån din situation. Du behöver ingen remiss för det det är bara att ringa runt och nästan alla har ett gym där du kan få träna och komma igång med bra instruktioner för din träning.
+1

Bra råd.

Amiga, glöm det där tillfälligt med 2g protein per kilo och dylikt. Det visar att du har fått det hela om bakfoten och inte fått tag i rätt personer som kan ge dig rätt råd.
Gå till expertisen som har tiden och öppna plånboken för bra råd kostar.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 11:38   #11
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Jag vill bara önska dig lycka till och det är bra att du tar tag i din övervikt.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 13:29   #12
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Mer inriktning på att lyckas med viktnedgången skulle jag nog säga. Som King skrev så - 500 dagligen gärna mer då det är i underkant. - 1000 ungefär per dag som mål men blir det mer ibland och mindre ibland så gör det inget så länge du sköter det på majoriteten av veckans dagar tex vardagarna. Ät rätt mat, bli aldrig (!!!) hungrig. Mycket grönsaker (läs tex wook, upp emot kilot varje dag)

Se till att träningen fokuserar på att förbättra din kondition och styrka i lederna. Det är bortkastat att pumpa biceps, utan satsa på daglig motion, pulshöjande några gånger i veckan. Försök stärka brosket i kroppen genom benpress och andra benövningar. Jag ingen expert utan vill bara peka dig i rätt riktning. Vill du veta mer så prata lite med en PT så får du rätt sorts råd som bara är att följa sen.
Är verkligen inte bortkastat att träna biceps och tvunget att konditionsträna.

TS: Jag man, då 40 år, 188cm 130kg gick ner 40kg på ca 11 mån och lade på mig stor muskelmassa samtidigt. Gick powerwalks i början men övergick sedan helt till ren hård styrketräning men aldrig konditionsträning.

Konditionsträning är jättenyttigt men horribelt och tråkigt så det är absolut inget måste. Jag åt LCHF och åt knappt 1500 kcal om dagen vilket borde innebära ett underskott på nästan 1500kcal. Mycket ägg, kött och broccoli.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 15:23   #13
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Kör på det du upplever enklast. För mig är det betydligt enklare att köra konditionsträning än att kapa kalorier, men så är det nog inte för alla.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 16:23   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Jag vill bara önska dig lycka till och det är bra att du tar tag i din övervikt.
+1


TS:
Egentligen inte meningen att låta så negativ som jag gjorde men jag känner faktiskt inte en enda person irl som lyckats gå ner så mycket som du bör göra på egen hand och lyckats hålla det en längre tid. Däremot några som lyckats efter att ha gjort en GBP - och flera som misslyckats också, 50/50 ungefär.
Hoppas verkligen att du klarar det.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 08:28   #15
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Är verkligen inte bortkastat att träna biceps och tvunget att konditionsträna.

TS: Jag man, då 40 år, 188cm 130kg gick ner 40kg på ca 11 mån och lade på mig stor muskelmassa samtidigt. Gick powerwalks i början men övergick sedan helt till ren hård styrketräning men aldrig konditionsträning.

Konditionsträning är jättenyttigt men horribelt och tråkigt så det är absolut inget måste. Jag åt LCHF och åt knappt 1500 kcal om dagen vilket borde innebära ett underskott på nästan 1500kcal. Mycket ägg, kött och broccoli.
Bra jobbat med kosten! Tror du missförstod mitt inlägg lite eller så var jag otydlig:
Konditionsträning (pulshöjande aktivitet) är ett bra några gånger i veckan då vår kropp kräver det för att fungera som den ska. Det har studier visat. Lika mycket som att en bil kräver drivmedel för att fungera. Många bäckar små blir en stor å som talesättet är. Och vill man lyckas bör man ge sig själv fördelar kan jag tycka.
Samma sak med motion och någon form av fysisk aktivitet. TS ville ju leva länge och det jag nämner ger bra kvalité på livet vilket jag tror många eftersträvar. Det var bara det jag syftade på. Sen hjälper det viktnedgången i så många fall så med daglig motion och den biten eftersom det ökar välbefinnandet. Men det är svårt att veta vad som får TS motiverad. Men det hjälper oavsett om man vet något om han eller inte.

Det är svårt att gå ner i vikt utan att jobba på sin allmänna hälsa. Jag gissar att TS är påväg mot diabetes eller redan har diabetes vilket förkortar livet med rätt många år. Så det är ont om tid att sätta in rätt åtgärder. Det är aldrig försent!

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2021-02-19 klockan 08:35.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)