Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-09, 22:44   #1
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Cool Kalorier i kebabrulle

Tjena tänkte göra den här tråden av ren nyfikenhet har länge undrat hur mycket kalorier det kan tänkas vara i en kebabrulle från en pizzeria har kollat runt lite och verkar som vissa tror det kan vara runt 800-1000 men jag tycker det låter för lite om man tänker en hyfsat stor rulle från en pizzeria så tänkte höra om det är nån som kanske nånsin har tagit reda på det eller har bra koll. Mvh
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-09, 23:32   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Tjena tänkte göra den här tråden av ren nyfikenhet har länge undrat hur mycket kalorier det kan tänkas vara i en kebabrulle från en pizzeria har kollat runt lite och verkar som vissa tror det kan vara runt 800-1000 men jag tycker det låter för lite om man tänker en hyfsat stor rulle från en pizzeria så tänkte höra om det är nån som kanske nånsin har tagit reda på det eller har bra koll. Mvh
Beror ju på, men en rulle har ju rätt mycket grönsaker och ingen ost, såsen är inte alltför fet heller.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-09, 23:34   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mitt dagliga kaloribehov är typ 2500. Känns väl rimligt att det skulle räcka med tre såna rullar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-09, 23:39   #4
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Beror ju på, men en rulle har ju rätt mycket grönsaker och ingen ost, såsen är inte alltför fet heller.
Det är sant glömde helt bort att för normala människor är det en massa grönsaker på jag brukar ta av grönsaker så bara såsen kebaben och brödet är kvar
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 00:27   #5
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Helt ärligt, en standard stor kebbabrulle är lätt på 1500-2000 kcal. Sen finns det såklart de med mindre och säkert mer.
Det dryper ju alltid fett om dem plus de väger fan ett halvt kilo minst alltså.

En orginalburgare på max är 900(med stekfett) ish och är typ 2-3 ggr så liten. Bara burgaren då.

Senast redigerad av Tkirsgnirän den 2021-02-10 klockan 00:29.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 00:33   #6
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mitt dagliga kaloribehov är typ 2500. Känns väl rimligt att det skulle räcka med tre såna rullar.
Tror inte kebabteknikerna tar hänsyn till ditt kaloribehov sorgligt nog. De är bra mycket kaloritätare än så, om jag inte haft extremt generösa kockar varje gång.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 00:36   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Det är sant glömde helt bort att för normala människor är det en massa grönsaker på jag brukar ta av grönsaker så bara såsen kebaben och brödet är kvar
Fy fan, måste vara som att äta en uppblött hackkorv. Klart man ska ha lite gräsklipp i.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 00:48   #8
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Helt ärligt, en standard stor kebbabrulle är lätt på 1500-2000 kcal. Sen finns det såklart de med mindre och säkert mer.
Det dryper ju alltid fett om dem plus de väger fan ett halvt kilo minst alltså.

En orginalburgare på max är 900(med stekfett) ish och är typ 2-3 ggr så liten. Bara burgaren då.
Exakt så jag resonerat när jag sett dem som säger att det är 800-1000 kalorier i en rulle känns alldeles för lite samma samma sak när folk säger att pizza är runt samma kan jag inte heller tänka mig
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 11:58   #9
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Helt ärligt, en standard stor kebbabrulle är lätt på 1500-2000 kcal. Sen finns det såklart de med mindre och säkert mer.
Det dryper ju alltid fett om dem plus de väger fan ett halvt kilo minst alltså.

En orginalburgare på max är 900(med stekfett) ish och är typ 2-3 ggr så liten. Bara burgaren då.
Nä 581,7 kcal står det på deras hemsida.

Jag tror inte att en kebabrulle kommer upp i 2000 kalorier.

"Kaloriinnehållet i kebabrulle och kebabtalrik är relativt lika och hamnar runt 200 kcal per 100g. Detta kan variera mycket beroende på vikt och fördelning av kebab och sås. Vanlig vit kebabsås innehåller nämligen 300 kcal per 100g och är därmed det mest kaloritäta i måltiden. En grov uppskattning är en kebabtalrik och kebabrulle ligger mellan 1000 och 1500 kcal beroende på storlek."
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 11:58   #10
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Tjena tänkte göra den här tråden av ren nyfikenhet har länge undrat hur mycket kalorier det kan tänkas vara i en kebabrulle från en pizzeria har kollat runt lite och verkar som vissa tror det kan vara runt 800-1000 men jag tycker det låter för lite om man tänker en hyfsat stor rulle från en pizzeria så tänkte höra om det är nån som kanske nånsin har tagit reda på det eller har bra koll. Mvh
Hmm...

Brödet borde landa på 400-500 kcal kanske.

Kebabköttet kan väl vara en 240 kcal/100g... hur mycket kött får du i en rulle? Är 150-200 g rimligt? Mer? Mindre? Olika från alla ställen förstås. Men låt säga 450 kcal för köttet.

Sen har vi såsen. Lek med tanken 500kcal/100g. Du får vad, 30 g sås? Igen, det varier förstås från ställe till ställe. Vissa smetar på galet mycket. Andra är väldigt sparsamma. Men säg 165 kcal.

Då är vi uppe i totalt 1115 kcal. Sen tillkommer väl lite andra småsaker också.

Nu, jag har förstås höftat allt det här. Har ingen aning eller belägg för något av det. Men spontant säger jag 1200 kcal, give or take.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 22:19   #11
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Nä 581,7 kcal står det på deras hemsida.

Jag tror inte att en kebabrulle kommer upp i 2000 kalorier.

"Kaloriinnehållet i kebabrulle och kebabtalrik är relativt lika och hamnar runt 200 kcal per 100g. Detta kan variera mycket beroende på vikt och fördelning av kebab och sås. Vanlig vit kebabsås innehåller nämligen 300 kcal per 100g och är därmed det mest kaloritäta i måltiden. En grov uppskattning är en kebabtalrik och kebabrulle ligger mellan 1000 och 1500 kcal beroende på storlek."
Menade dubbel orginal! Och tänk på att de inte räknar med stekfett i kalorierna
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 22:23   #12
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Finns kebbabkött med över 300kcal/100g samt ibland fräser de den i ytterligare fett. Helt övertygad om att de sällan hamnar under 1500kcal. Vet inte vart ni har käkat men bara på tallriken ligger 20g fett när man är klar med en rulle på 400-600g.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 23:00   #13
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Helt ärligt, en standard stor kebbabrulle är lätt på 1500-2000 kcal. Sen finns det såklart de med mindre och säkert mer.
Det dryper ju alltid fett om dem plus de väger fan ett halvt kilo minst alltså.

En orginalburgare på max är 900(med stekfett) ish och är typ 2-3 ggr så liten. Bara burgaren då.
Tror du på allvar att en kebabrulle innehåller 400 kcal / 100g?

Det finns såklart variation men drygt 1000 kcal skulle min bästa gissning ligga runt. Eller 250 kcal / 100g. Förmodligen mindre då en Billys ligger på 250 kcal / 100g.

Anledningen till att Max har extemt högt kaloriinnehåll är eftersom de knappt har något kött i burgaren och istället fyller ut den med fett.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 23:54   #14
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Tror du på allvar att en kebabrulle innehåller 400 kcal / 100g?

Det finns såklart variation men drygt 1000 kcal skulle min bästa gissning ligga runt. Eller 250 kcal / 100g. Förmodligen mindre då en Billys ligger på 250 kcal / 100g.

Anledningen till att Max har extemt högt kaloriinnehåll är eftersom de knappt har något kött i burgaren och istället fyller ut den med fett.
Det innebär ju dock att den väger 500g. Vissa kebbabrullar är större inte ovanligt med 600-700 gram per rulle och då är det ju helt plötsligt inte 400 kcal/100g.

I min erfarenhet är kebbabrullar jävligt stora, vet flera ställen där de är närmare kilot. Ett kilo mat är mycket men inte så jävla mycket för många
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 23:55   #15
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Sen tror jag många kebbaber kör mycket fett i såsen :p både den röda och den vita.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)