Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-04, 08:50   #16
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
Det finns en massa teorier om vad som är nyttigt och onyttigt, men väldigt lite hårda fakta, för det är nästan omöjligt att genomföra stora koststudier som bevisar orsakssamband.

Personligen tror jag inte glass baserad på grädde och kanelbullar är farligt för hälsan, om man inte är otränad och fet, men liksom många vad kolesterolskrämda för 20år sedan är massor av människor socker- och vetemjölskrämda nu, utan någon egentlig evidens bakom sina åsikter.
Det finns mycket fakta om hur livsmedel påverkar oss osv.

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2021-02-04 klockan 08:58.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 10:30   #17
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Tror man på evolutionsteorin bör valet vara någorlunda enkelt, dvs. att försöka apa efter en sådan kost vi tros ha utvecklats av. Bortser man från evolutionsteorin kan man kanske räkna fram vilken mat det är som ger oss alla näringsämnen.
Och hur vet vi var vi skall dra "gränsen" då?

Precis innan vi började äta vete? Innan vi började pressa olivolja? Innan McDonalds? Innan elden?
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 21:23   #18
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Det finns mycket fakta om hur livsmedel påverkar oss osv.

I nästan samtliga fall kommer ”faktan” från epidemiologiska studier (observationsstudier), som kan visa ett samband, men inte ett orsakssamband. Det är nästan omöjligt att göra bra prospektiva, kontrollerade studier inom kostområdet.
T ex kan en studie visa att en hög konsumtion av morötter korrelerar med lång livslängd, medan Bratwurst korrelerar med kort.
Det innebär inte att man kan ta för givet att Bratwurst är onyttigt, utan den höga konsumtionen av Bratwurst kan vara en markör för något helt annat i livsstilen hos Bratwurst-ätare, som är den verkliga riskfaktorn. Då är Bratwurst en så kallad confounding factor.
Det finns massor av studier, men väldigt tunt med hårda fakta, tyvärr.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 23:35   #19
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Ett tips är att slänga in en sked jordnötssssmör i shaken på morgonen.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-06, 21:25   #20
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Personligen skulle jag ligga på underskott de dagar du bara har skräp som alternativ. Se det som att du, istället för att slänga på sig fett från bullar, som du senare behöver deffa bort, och kanske förlora muskelmassa då. Bygger du lite mindre nu, men skapar inga dåliga kostvanor och håller dig troligtvis mer lean. Bullar och skit gör bara att man blir sugen på mer sånt skräp för många.

Tror de skadar mer än dom ger om du inte är ute efter strongmanlooken (bukfetma)
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-06, 21:34   #21
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Jag kör röd mjölk/grädde i proteinshaken för kcal. Kommer knappt upp i 2000 kcal fast jag bränner runt 4k om jag inte äter mycket fett. Blir då helt frussen och orkeslös. Så för mig är olja och fett i shaken en saver. Kör lchf men trycker 500g + grönsaker om dagen.

Testade kolhydrater ett tag och mår verkligen skit av det, helt otroligt. Toabesök 10ggr om dagen och allmänt ur balans. Så även fast det kanske bidrar med lite tryck på gymmet så tappar jag så mycket motivation av att gå runt med massa vattenvikt och må skit.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-06, 22:03   #22
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Personligen skulle jag ligga på underskott de dagar du bara har skräp som alternativ. Se det som att du, istället för att slänga på sig fett från bullar, som du senare behöver deffa bort, och kanske förlora muskelmassa då. Bygger du lite mindre nu, men skapar inga dåliga kostvanor och håller dig troligtvis mer lean. Bullar och skit gör bara att man blir sugen på mer sånt skräp för många.

Tror de skadar mer än dom ger om du inte är ute efter strongmanlooken (bukfetma)
Detta är nog det mest vettiga som skrivits i tråden.
Undvik dåliga kostvanor + är proteinintaget tillräckligt och man över tid inte ligger på svältgränsen sett på det totala kaloriintaget kan man se dagar på underskott som en ren bonus.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-06, 22:14   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Jag kör röd mjölk/grädde i proteinshaken för kcal. Kommer knappt upp i 2000 kcal fast jag bränner runt 4k om jag inte äter mycket fett. Blir då helt frussen och orkeslös. Så för mig är olja och fett i shaken en saver. Kör lchf men trycker 500g + grönsaker om dagen.

Testade kolhydrater ett tag och mår verkligen skit av det, helt otroligt. Toabesök 10ggr om dagen och allmänt ur balans. Så även fast det kanske bidrar med lite tryck på gymmet så tappar jag så mycket motivation av att gå runt med massa vattenvikt och må skit.
Men sen kommer detta...

Som jag skrev tidigare, bättre att äta något gott än att trycka i sig tomma kalorier i form av olja och liknande. Jag vet att jag säger emot mig själv, men att dricka olja är inte heller en god kostvana.

När upptäckte du förresten att kolhydrater gjorde dig till en zombie? Hur funkade det när du var yngre?
Har man problem med att få i sig tillräckligt med kalorier verkar det dumt att utesluta makronutrienter - samtidigt måste man ju inte äta 200g pasta för att det ska räknas som kolhydratsintag. Hur funkar t.ex potatis för dig?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 08:31   #24
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men sen kommer detta...

Som jag skrev tidigare, bättre att äta något gott än att trycka i sig tomma kalorier i form av olja och liknande. Jag vet att jag säger emot mig själv, men att dricka olja är inte heller en god kostvana.

När upptäckte du förresten att kolhydrater gjorde dig till en zombie? Hur funkade det när du var yngre?
Har man problem med att få i sig tillräckligt med kalorier verkar det dumt att utesluta makronutrienter - samtidigt måste man ju inte äta 200g pasta för att det ska räknas som kolhydratsintag. Hur funkar t.ex potatis för dig?
Det finns ju så långa vägar som leder till Rom. Jag körde 1dl olja ett tag och det fungerade fin fint. Det var väl 10 år sedan och idag så skulle jag inte rekomendera det. Men nu har jag 17 års erfarenhet och tror inte längre att jag vet bäst och att alla andra har fel...
Och nu äter jag som de som jag aldrig orkade lyssna på. Grönsaker, ägg och sådant. Hehe.

Enda rådet jag kan ge till de som tränar är att vara ödmjuka mot "biffarna på gymmet" och se till att ALDRIG sluta utvecklas. Den dagen man tror att man kan allt så är risken stor att man stannar i utvecklingen.
Om en loser som jag kan nå något som liknar drömkroppen för många så kan vem som helst.
Men det är först när människor på gymmet kommer fram och frågar saker som man förstår att de är redo att ta in nya kunskaper som kommer höja dem!
På detta forum så ska man inte ge råd för det kryllar av människor som går till personangrepp om man frågar något personligt för att man vill hjälpa. :/

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2021-02-07 klockan 08:33.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 08:45   #25
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av slinkan Visa inlägg
Jag äter 3500 kcal om dagen

Frukost shake med havre och proteinpulver
Lunch omelett med skinka o massa keso
Mellis proteinshake
Middag ryggbiff/kyckling och ris/potatis/bönpasta
Kvällsmål steker lite köttfärs eller nåt
proteinshake innan läggdags

Har räknat ut macro och blir ca 3500 kcal och 250 gr protein och 400-450gr carbs o resten fett typ.

Det är TYP vad jag äter varje dag
Tog havregrynet och proteinpulvret slut under dagen eller
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 10:39   #26
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Ät en bulle och ett stort glas oboy på röd mjölk, vad är problemet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)