Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-15, 12:45   #1
Robin1987
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Tillväxthormon av Niacin och l-arginin

Jag undrar om någon kan hjälpa mig tolka dessa tabeller har lite svårt att förstå hur jag ska läsa av dem. Om vi exempelvis kollar på niacin mellan 0 minuter till 300 minuter hur mycket tillväxthormon frigörs totalt då? Och hur mycket är det i relation till hur mycket en person i 30-årsåldern normalt frigör under ett dygn enligt bilden avseende ålder och tillväxthormon.

Förstår inte heller hur jag ska läsa av l-arginintabellen.

Om vi säger att man tar 1 gram niacin på tom mage på morgonen och 10-30 gram l-arginin på tom mage innan man sover. Hur stor "kan" den procentuella skillnaden i tillväxthormon vara i jämförelse med att man inte intar dessa kosttillskott?
Bifogade bilder
Filtyp: gif igf1a4.gif (6.4 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg nejm196906262802603_f4.jpeg.jpg (55.6 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg niacin_hgh.jpg (29.2 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av Robin1987 den 2020-08-15 klockan 12:47.
Robin1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 13:19   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
För det första kan niacin ge en hettande sidoreaktion i ansiktet när man tar ett gram. Lite ungefär som beta-alanin.

Gränsen för säkert intag av arginin ligger kring 12 gram / tillfälle.

Vad vill du uppnå. Tillväxthormon är inte anabolt på muskulaturen när man kommit in i puberteten. Tillväxthormon är till för att frisätta fett från depåerna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 13:41   #3
Robin1987
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Jag är 33 år gammal och har styrketränat i ungefär 18 års tid. Jag väger ungefär 87kg med ett kroppsfett runt 9-10 %. Mitt mål är att gå ner till 7-8 % kroppsfett och sedan försöka hålla mig där året om.

Jag fastar 5-6 dagar i veckan och äter då 2800 kcal under en timma. Fastar alltså 23 timmar varje dygn.
Kör en ketokost med högt fett, under 20 gram kolhydrater och måttligt med protein. Ungefär 1 gång i veckan gör jag en kolhydratladdning.

Anledningen att jag vill maximera tillväxthormonet är för att se så ung och fräsch ut så länge som möjligt och samtidigt hålla 7-8 % kroppsfett året om.
Robin1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 13:42   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det du åstadkommer med vitaminer och lagliga tillskott har antagligen exakt noll påverkan på något i praktiken.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 14:13   #5
Robin1987
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Jag läste lite olika studier i ämnet tror ni det är kvacksalva? Eller att kosttillskottet möjligtvis frigör tillväxthormon men att det går jämt ut på ett dygn ändå?

Det sägs ju att intermittent fasting ska frigöra tillväxthormon, är det också en myt eller vad tror ni?

http://www.futurescience.com/hgh.html

https://www.futurescience.com/arginine.html


https://nutritionreview.org/2013/08/...rowth-hormone/

Senast redigerad av Robin1987 den 2020-08-15 klockan 14:15.
Robin1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 22:39   #6
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Du kan höja ditt HGH med bastu och träning. Oklart om det är meningsfullt. Men man ser i alla fall fräschare ut i huden om man bastar regelbundet.

Citat:
Sauna use promotes growth hormone release, which varies according to time, temperature, and frequency. For example, two 20-minute sauna sessions at 80°C (176°F) separated by a 30-minute cooling period elevated growth hormone levels two-fold over baseline, but two 15-minute sauna sessions at 100°C (212°F) dry heat separated by a 30-minute cooling period resulted in a five-fold increase in growth hormone.[5][37]

Interestingly, repeated exposure to whole-body heat treatment through sauna use has an even more profound effect on boosting growth hormone immediately afterward: Seventeen men and women who were exposed to two one-hour sauna sessions at 80°C (176°F) dry heat (typical Finnish-style sauna) per day for seven days exhibited a 16-fold increase in growth hormone levels by the third day.[73] The growth hormone effects generally persisted for a few hours post-sauna.[5] It is noteworthy, however, that sauna use and exercise can synergize to significantly elevate growth hormone when used together.[74]
https://www.foundmyfitness.com/topic...growth-hormone
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)