Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-26, 19:11   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Bakpulver och salt ingår också i Olas upplägg. Tror han hade refeed runt dag 5-6 om jag inte missminner mig. Helkroppspass med myoset typ var 4:e dag. Svart kaffe är inga problem.

Skulle dock starkt avråda från vlcd om du ska studera eller göra något annat som kräver mental skärpa, man blir både ofokuserad, slö och trög under dieten.



Rådande riktlinjer i dagsläget är upp till 3.3 g protein/kg vid kaloriunderskott. Att Olas upplägg har mycket lägre gissar jag på är en kompromiss för att få ner kalorimängden, det är dock bara spekulation, kan hända att han har någon annan tanke med det.
Jasså, 3.3g/kv var högt, hade för mig att det låg på 2g/kv för underskott och 1.6 för överskott. Hur lågt underskott pratar vi med 3.3g och vilka studier pekar på detta?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 16:02   #17
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Blir att börja med ett upplägg likt detta
Ca -500-800 kcal underskott
~ 200g protein
Resterande kolhydrater och fett. Majoriteten av kolhydraterna runt träning
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 15:13   #18
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Blir att börja med ett upplägg likt detta
Ca -500-800 kcal underskott
~ 200g protein
Resterande kolhydrater och fett. Majoriteten av kolhydraterna runt träning
Med utgångspunkt att du kan förlora 69 kcal per kilo kroppsfett så beror det på hur mycket fett du har från början. Om din fett-% är 20 eller 13 gör skillnad. Din vikt är 86 kilo, dvs mellan 11 och 17 kilo fett. Du kan alltså ligga på ett underskott mellan 770 och 1187 kalorier per dag utan att tappa muskelmassa inledningsvis. När du förlorat 6 kilo fett är din kroppsfett-% mellan 6,5 och 14 och ditt maximala underskott bör vara mellan 357 och 773 kalorier. Eftersom man absolut vill undvika muskelförlust rekommenderar jag att du inleder med att sikta på ett underskott som är max 800 kalorier och minskar underskottet ner mot max 350 när din vikt minskar.

Obs: att man kan tappa 69 kalorier per kilo kroppsfett är inte säkert.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 15:25   #19
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
För att svara på den allra första frågan: det tar strax under 12 veckor att tappa 6 kilo kroppsfett, om man väger 86 kilo från början och har en kroppsfett-% på 13 och vill vara säker på att inte tappa muskler.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 15:58   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni, kan man droppa 5kg på en månad med minimal muskelförlust, förutsatt ett högt proteinintag samt hård träning? Från bild 1 till bild 2

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Ja.

En av mina bästa deffer gjorde jag såhär:

Mån-fre: Åt jättemycket protein plus något kilo grönsaker om dagen. Låg lågt på fett och nollade nästan kolhydraterna.

Lör-sön: Åt helt vanlig mat (frossade inte).

Tränade ”normalt”.

Har för mig jag tappade ett kg i veckan och inte tappade i styrka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:46   #21
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
För att svara på den allra första frågan: det tar strax under 12 veckor att tappa 6 kilo kroppsfett, om man väger 86 kilo från början och har en kroppsfett-% på 13 och vill vara säker på att inte tappa muskler.
Jag är rätt säker på att du inte har helt rätt. Vad av det du skriver gör det säkert att personen inte tappar muskler? Om vi utgår från det du skrev i det inlägg jag citerar här ovan: om det där är all information som finns tillgänglig, så kan jag garantera dig att du visst skulle tappa fettfri massa av att gå ner 12 kg.



Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Obs: att man kan tappa 69 kalorier per kilo kroppsfett är inte säkert.
Hur kan ni vara så säkra på att er formel går att översätta och användas i sådana här sammanhang? Det var knappast under liknande förutsättningar som man kom på den siffran.

Jarp, är det inte säkert? Du kan vara helt säker på att man kan tappa mer än 69 kalorier per kilo kroppsfett. Vad menar du?
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:48   #22
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja.

En av mina bästa deffer gjorde jag såhär:

Mån-fre: Åt jättemycket protein plus något kilo grönsaker om dagen. Låg lågt på fett och nollade nästan kolhydraterna.

Lör-sön: Åt helt vanlig mat (frossade inte).

Tränade ”normalt”.

Har för mig jag tappade ett kg i veckan och inte tappade i styrka.
Precis. ett par simpla faktorer här borde förändra ekvationen ordentligt. Det finns även andra faktorer som borde göra det - ordentlig periodisk fasta, till exempel, kanske ketosis också.
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 07:32   #23
SirLennart
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 17
Just nu går jag ner cirka 1,2% kroppsfett per kilo kroppsfett, borträknat muskelmassa och grå hjärnsubstans. Är det värt att dra ner på underskottet eller spelar det ingen roll?

Om jag äter exakt samma hela tiden kommer ju underskottet bli större i förhållande till vikten.

Har gått ner 40 kg och skulle tro att jag har 8-10 kg kvar. Har förhoppningsvis förlorat minimalt med muskelmassa.

Senast redigerad av SirLennart den 2020-08-15 klockan 07:39.
SirLennart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 10:39   #24
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Lebesunwerter Visa inlägg
Jag är rätt säker på att du inte har helt rätt. Vad av det du skriver gör det säkert att personen inte tappar muskler? Om vi utgår från det du skrev i det inlägg jag citerar här ovan: om det där är all information som finns tillgänglig, så kan jag garantera dig att du visst skulle tappa fettfri massa av att gå ner 12 kg.


Hur kan ni vara så säkra på att er formel går att översätta och användas i sådana här sammanhang? Det var knappast under liknande förutsättningar som man kom på den siffran.

Jarp, är det inte säkert? Du kan vara helt säker på att man kan tappa mer än 69 kalorier per kilo kroppsfett. Vad menar du?
Jag menar att man kan tappa 69 kalorier per kilo kroppsfett och dygn, utan att tappa muskelmassa. För en person med 10 kilo fett innebär det 690 kalorier, och någon med 20 kilo kroppsfett är det 1380 kalorier osv.
Källa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15615615/
Självklart man kan gå ner snabbare än så, men då ökar risken att man tappar muskler. Träna hårt och ät mycket protein för att minimera den risken.
Hur jag kan vara säker? Jag är inte säker, jag citerar vad andra sagt. Uträkningen om 12 veckor gjorde jag själv utifrån det. Jag räknade helt enkelt vad mängden kroppsfett medger för fettminskning, och tog i beaktande att den potentiella fettförlusten minskar, när fettmängden minskar.

För övrigt, jag tycker diskussionen är intressant och uppskattar invändningar!
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)