Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-18, 21:27   #1
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Tråden om mikrobiom, pre-/probiotika och deras relation till sjukdom och hälsa

Eftersom det blev en hel del diskussion om detta ämne i en annan tråd så tänkte jag att det kan vara lämpligt att starta ett eget ämne då det verkar finnas en del intresse.

Om man vill ha en generell introduktion till ämnet så finns det en del lättlästa artiklar här. Om man är intresserad av primärlitteraturen så bör man själv ha kunskaperna för att hitta det som är relevant.

Det är ju ganska svårt att undgå den hype som pågått de senaste åren och om man ska tro vad som pumpas ut så är det ju bakterierna på din kropp inte inblandade bara i din hälsa, utan även ansvariga för eventuella lottovinster och inbrott i bilen. Kanske något överdrivet, men det brukar ju dras på stora växlar när man hittar något nytt favoritparadigm. Jonathan Eisen har ju sin "overselling the mcirobiome award" om man är intresserad av några exempel på överdrifter.

Om man är intresserad av att följa den nya forskningen som kommer ut så är microbiome digest överlägset. Där behandlas dock inte bara det mänskliga mikrobiomet utan även många andra aspekter av mirkobiologi, men alla nya posts sorteras efter kategori och det är bara att välja tags som är intressanta.

Några exempel på forskargrupper att följa:

Sonnenburg lab
Knight Lab
Relman Lab
Ley Lab
Littman Lab

Iaf, posta gärna ny forskning, era egna ideer, vad ni själva gör för att upprätthålla en "bra" bakteriflora (finns ju ingen som egentligen har en aning om vad som är bra).

Jag kan ju inleda med att säga att jag käkar en stor variation och mängd av grönsaker, frukt, nötter, frön och baljväxter, då jag arbetar efter den generella hypotesen att försöka driva ner fermenterbara kolhydrater till mina kompisar längre ned i matsmältningsapparaten för att göra dem glada. En simpel tanke är ju att ju större variation på intaget desto större chans är det att upprätthålla en större variation i tarmfloran, vilket i sin tur är fördelaktigt.
Finns det bra evidens för detta? njae, inte direkt, men jag tycker om att äta dessa saker, det ger mig inga problem, och det verkar ju inte direkt finnas så många nackdelar med det.

Så det kan man väl kalla prebiotika-delen av min diet. När det gäller probiotika så äter jag yogurt, surkål och kimchi (utan tillsatt msg då jag gör den själv, sen bildas det ju dock små mängder vid fermentering) varje dag, inte heller där känner jag väl att evidensen är så stabil, men jag tycker om dessa matvaror så varför inte.

Sen kan man ju välja att vara lite mer extrem och experimentell, varför inte transplantera lite fekalier från gris, andra primater eller någon ursprungsbefolkning? Vad kan gå fel?

Så, för att upprepa mig, dela gärna med er av info om detta breda ämne, själv är jag mest intresserad av mikrobiomets påverkan på hjärnan, immunsystemet och inflammation, men antar att evnetuellt intresse här är större för de direkta hälsoaspekterna, så försöker att hålla mgi till det.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 06:39   #3
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Intressant ämne. Utan att veta bättre så har jag fått för mig att levande kulturer från mjölkprodukter (typ yoghurt) dör av magsyran innan de når längre ned i tarmsystemet. Därför brukar jag istället äta fermenterade grönsaker

Ni som vet bättre kanske kan avgöra om det stämmer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 09:32   #4
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Intressant ämne. Utan att veta bättre så har jag fått för mig att levande kulturer från mjölkprodukter (typ yoghurt) dör av magsyran innan de når längre ned i tarmsystemet. Därför brukar jag istället äta fermenterade grönsaker

Ni som vet bättre kanske kan avgöra om det stämmer.
Det beror helt pa typen av bakterie och mangden av den som inmundigas. De bakterier som glider langs slemhinnorna har storre chans att overleva passagen. Tex bakterier som L. acidophilus, B. bifidum och L. gasseri har formagan att overleva och etablera sig. Det betyder naturligtvis inte att alla yoghurtprodukter innehaller ratt typer av bakterier i ratt mangder for att det skall ske hos friska manniskor. Samma sak galler givetvis fermenterade gronsaker.

Pedrosa et al. Survival of yogurt-containing organisms and Lactobacillus gasseri (ADH) and their effect on bacterial enzyme activity in the gastrointestinal tract of healthy and hypochlorhydric elderly subjects. American Journal of Clinical Nutrition, vol. 61, 1995, pp. 353–359.

Kailasapathy & Chin. Survival and therapeutic potential of probiotic organisms with reference to Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium spp. Immunology and Cell Biology (2000) 78, 80–88.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 19:12   #5
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Personligen har jag ett stort intresse och är väl påläst om tarmflorans på grund av att jag själv har en kraftig dysbios och svår IBS med förstoppningsproblematik som jag försöker komma till rätta med genom olika typer av interventioner. Jag har testat ganska mycket än så länge, framförallt när det kommer till kostomläggningar och probiotiska tillskott men har ännu inte funnit lösningen på mitt problem. I nuläget försöker jag bara "stå ut" under tiden som jag utvärderar och funderar på nästa steg. Ser med spänning fram emot en givande diskussion!
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 21:10   #6
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det beror helt pa typen av bakterie och mangden av den som inmundigas. De bakterier som glider langs slemhinnorna har storre chans att overleva passagen. Tex bakterier som L. acidophilus, B. bifidum och L. gasseri har formagan att overleva och etablera sig. Det betyder naturligtvis inte att alla yoghurtprodukter innehaller ratt typer av bakterier i ratt mangder for att det skall ske hos friska manniskor. Samma sak galler givetvis fermenterade gronsaker.

Pedrosa et al. Survival of yogurt-containing organisms and Lactobacillus gasseri (ADH) and their effect on bacterial enzyme activity in the gastrointestinal tract of healthy and hypochlorhydric elderly subjects. American Journal of Clinical Nutrition, vol. 61, 1995, pp. 353–359.

Kailasapathy & Chin. Survival and therapeutic potential of probiotic organisms with reference to Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium spp. Immunology and Cell Biology (2000) 78, 80–88.
Mjo, det återstår ju att se, saken med egenfermenterade grönsaker är ju att de initiala förutsättningara troligen kommer ha påverkan på vad för bakterisammansättning den färdiga produkten har. Beroende på var grönsaken odlats, hur den hanterats och lagrats så kommer man få olika resultat. Skulle dock gissa på att fermenteringstemperatur, typ av ingredienser och hur länge man fermenterar har en större påverkan.

Säker på att det ens kommer finnas någon bra strain eller att den kan överleva länge nog för att göra någon nytta kan man ju inte vara säker på. Men om vi tar kimchi som exempel så är det ju Leuconostoc, Lactobacillus, and Weissella som verkar vara mest förkommande. Om vi tar L. Sakei (en av de vanligare strains av Lactob. i kimchi) som exempel, så har den hög tolerans för en sur miljö och tar över mer ju längre du låter fermentationen pågå.

Man har visat att L. Sakei har en bra förmåga att överleva i en modell av magsäcken+duodenum. Så genom kontroll av fermentationslängden så kan man iaf försöka få en bias i rätt riktning när det gäller bakteriekompositionen av produkten. Som resultat av detta har man en större chans att producera strains som i sin tur har en större chans att vara probiotiska.

Men visst, vi vet ju inte säkert att något faller in under definitionen av probiotisk förrän vi testar in vivo på människor och denna tråden ska ju handla om probiotika och inte de generella positiva effekterna på hälsa som fermenterade matprodukter har (om man är intresserad så kom det nyligen ut en edited volume på ämnet: Health Benefits of Fermented Foods and Beverages, Ed. är Jyoti Prakash Tamang, HINT: om man letar lite så kanske man kan hitta den som pdf )

Senast redigerad av 3bz den 2015-07-19 klockan 21:14.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-23, 23:04   #7
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Gratis webinar: Microbiome, Antibiotics and Human Disease, 12.00 EST, 28 Juli.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 18:14   #8
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Review: Small molecules from the human microbiota
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 16:17   #9
Peter Hansen
Registered User
 
Peter Hansens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Mariefred
Inlägg: 511
Kanske nåt med tråden att göra med jag köper vitafiber, (maltitolsirap), vilket är hur grymt som helst att göra egna bra på. Det är en fiber som ska vara bra för tarmhälsan
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 19:52   #10
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Hansen Visa inlägg
Kanske nåt med tråden att göra med jag köper vitafiber, (maltitolsirap), vilket är hur grymt som helst att göra egna bra på. Det är en fiber som ska vara bra för tarmhälsan
Det är väl en sockeralkohol, men visst, en del kommer längre ner i systemet och kan fermenteras där. Hittar inte så mycket specifikt angående maltitol, det är mest lite obskyra referenser.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 20:20   #11
Peter Hansen
Registered User
 
Peter Hansens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Mariefred
Inlägg: 511
Har ingen aning om hur bra det är. Gör som sagt bara bars på det och då är det fan oslagbart. http://www.bioneutra.ca/science_literature.htm
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 09:02   #12
Mell
Registered User
 
Mells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 424
Lägger till en del länkar i denna tråd som jag tycker hör hemma här. Precis som många 3bz's länkar kräver de dock inlogg via universitet eller annan behörighet för att komma åt fulllängdarna dock.

The Emerging Field of Nutritional Mental Health: Inflammation, the Microbiome, Oxidative Stress, and Mitochondrial Function

Toward Effective Probiotics for Autism and Other Neurodevelopmental Disorders

Melancholic microbes: a link between gut microbiota and depression?

Microbiota Modulate Behavioral and Physiological Abnormalities Associated with Neurodevelopmental Disorders
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-15, 22:46   #13
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Kan vissa eukaryoter så som protister och svampar som klassiskt ansetts vara parasiter faktiskt vara commensal eller fördelaktiga?

Finns det ett svenskt ord för commensal? Alltså ett förhållande där en organism får en fördel utan att påverka den andra positivt eller negativt. Ok, hittade detta.

Senast redigerad av 3bz den 2015-08-15 klockan 22:56.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 07:58   #14
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Ganska ny review om probiotika, hur långt kommer de och hur kan de påverka?

Fate, activity, and impact of ingested bacteria within the human gut microbiota
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 13:12   #15
mij82
raggarballe
 
mij82s avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 300
SBU har nyss kommit med kommentarer på en systematisk översikt/metaanalys gällande användning av probiotika vid IBS. http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Komm...ch-synbiotika/

Citat:
Översikten visar att probiotika överlag har viss effekt mot symtomen vid IBS. Effekterna är dock i genomsnitt små. Kombinationer av olika probiotika verkar även ha effekt på IBS-symtom. Det är ännu oklart vilka individuella arter, stammar eller vilka specifika kombinationer av probiotika som har bäst effekt vid behandlingen. Effekten av prebiotika och synbiotika vid IBS kan inte värderas på grund av brist på studier.
Avseende behandling av funktionell förstoppning kan inga slutsatser dras på grund av brist på studier. Dock är gränsdragningen i diagnostiken mellan funktionell förstoppning och IBS med förstoppning svår, vilket bör beaktas.
Här är originalkällan
http://www.nature.com/ajg/journal/v1...g2014202a.html
__________________
rabiat extremfeminist
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)