Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-13, 15:50   #121
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Du glömmer bort helt att jag frågade dig gång på gång vad du hade för belägg för marknadsföringen och det enda som du gjorde var att leka Melodikrysset i Hipp-Hipp.

Det sagt så undrar jag vilken läkare som på fullt allvar tror att det finns läkemedel utan biverkningar?
Definiera begreppet marknadsföring eftersom du inte vet vad det betyder. Att sponsra föredragshållare, betala PR-firmor för att skriva studier, att betala de som skriver riktlinjer, läkemedelsluncher, direkta annonser i facktidskrifter..
Du kan kolla företagens marknadsföringsbudget.

Citat:
Det sagt så undrar jag vilken läkare som på fullt allvar tror att det finns läkemedel utan biverkningar?
Bland det dummare man kan säga, helt intetsägande. Det handlar om nytta vs skada. I det här fallet överskattad (kanske påhittad) nytta och kraftigt underskattade risker.

Citat:
Men jag kan ge dig en sak som jag hittat efter en del research och det är att man faktiskt bedrev illegal marknadsföring av SSRI-preparat till allmänheten genom att man gjorde det mot själva brukarföreningarna istället. Fast du kanske vill ha någon länk till någon orelaterad intetsägande studie istället?
SSRI är inte en säljande produkt för den som äter den. Patienter försöker undvika att ta den. Oxycodon marknadsför sig själv.

I Sverige marknadsför vi istället i huvudsak till läkare, lite mindre elegant och mer oetiskt.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 15:58   #122
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Jag skulle ju dra från tråden och sluta mata troll, men alltså

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg

I Sverige marknadsför vi istället i huvudsak till läkare, lite mindre elegant och mer oetiskt.
Ja, det vore helt klart mer etiskt att låta patienter behandla sig själva och rikta läkemedelsreklam till dem, iom att vanligt folk är åtminstone lika väl pålästa som du.
Varför ska vi ens ha läkare? De är ju ändå bara intresserade av att ta emot mutor för att kränga verklingslös eller skadlig medicin. Eller vad tror du, skulle inte folkhälsan bli himla mycket bättre om alla läkare plötsligt försvann?
Amidoinitrite?
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 17:11   #123
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag skulle ju dra från tråden och sluta mata troll, men alltså



Ja, det vore helt klart mer etiskt att låta patienter behandla sig själva och rikta läkemedelsreklam till dem, iom att vanligt folk är åtminstone lika väl pålästa som du.
Varför ska vi ens ha läkare? De är ju ändå bara intresserade av att ta emot mutor för att kränga verklingslös eller skadlig medicin. Eller vad tror du, skulle inte folkhälsan bli himla mycket bättre om alla läkare plötsligt försvann?
Amidoinitrite?
Består din träning uteslutande av att bygga halmgubbar av mig? Känner mig fan ärad, men samlingen lär täcka några vintrar..

Vanligt folk har inte min gedigna utbildning (eller intellektuella kapacitet, åtminstone >99%).
Nästan alla läkare jag träffar vill göra väl, och de flesta gör det också (men ges tyvärr dåliga förutsättningar för det!). Tyvärr stöter jag på patrull när jag försöker föra fram och motarbeta dessa dåliga förutsättningar (follow the money!).
USAs system med marknadsföring direkt till konsument är förkastligt, störande, och måste vara osäkert (men FDA-approved - rabbla 2-3 vanliga biverkningar och visa en text ingen kan läsa så är det a-ok!).
(Läkemedel behöver inte marknadsföras.)


Med tanke på att Kolo tror så mycket på husmorsmyter så är jag lite förvånad över er tilltro till (dåliga) läkemedel. Gissar att ni blir helt till er för de som faktiskt fungerar? (Tyrosinkinashämmare är ju eleganta!)
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 18:52   #124
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Bra idéer men det skulle garanterat minska det lilla söktryck som finns på ST-block inom psykiatrin. Typ som att göra det olagligt för HVB-kvinnorna att ligga med de ensamkommbande ungdomsbarnen - ingen skulle söka tjänsterna.
Öh? Du ljuger skamlöst, du. Alterntivet är att du menar att alla chefsöverläkare inom psykiatrin alltså där för att de gillar sadistisk bondage? Då får man stå ut med en jävla massa slit, jour, värdelösa arbetstider o s v för att få bälta någon då och då? "Då och då" i förhållande till det totala antalet arbetsuppgifter man utför.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 19:43   #125
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Öh? Du ljuger skamlöst, du. Alterntivet är att du menar att alla chefsöverläkare inom psykiatrin alltså där för att de gillar sadistisk bondage? Då får man stå ut med en jävla massa slit, jour, värdelösa arbetstider o s v för att få bälta någon då och då? "Då och då" i förhållande till det totala antalet arbetsuppgifter man utför.
Var väl ganska tydligt att det var lite med glimten i ögat? Några av HVB-tanterna sexövergreppar inte barn till exempel.

Sedan skulle jag nog våga påstå att psykiatrin är mindre jourtung än flera andra större specialiteter. Visserligen blir det en tyngre arbetsbörda av att bära sin närvarande och frånvarande kollegor, men samtidigt saknas tillsyn och både patienter och vårdare har en sund terapeutisk nihilism.

Sedan finns det ju andra möjligheter än bara bältning för att få utlopp för sina vikelser som psykiatriker
Citat:
A Sydney psychiatrist has been banned from the job for at least two years for misconduct, including telling an alleged child sex offender "in other countries it is legal" and "back in Greek times it was OK".
https://www.smh.com.au/national/nsw/...28-p4z6nb.html

Senast redigerad av Aryt den 2018-05-13 klockan 19:45.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 17:22   #126
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Hmm, nothing to see here.



http://www.dailymail.co.uk/news/arti...surgeries.html
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 06:24   #127
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
! Ytterligare hemska avslöjanden !

Psykiatriker erkänner öppet att tvångsvården i Sverige sker på psykiatrikerns godtycke, och inte med vägledning av medicinska eller legala riktlinjer.
Vem hade kunnat tro't?
Citat:
Conclusion
The interviewed psychiatrists' own judgements and values, rather than clinical and legal directions, were decisive in their practice of compulsory care. For the BPD patients, this can result in vast differences in the mental healthcare offered, depending on which individual psychiatrist they encounter. Socio-political expectations and psychiatrists' personal views seem to lead to more compulsory care of BPD patients than is clinically recommended and legally sanctioned.
https://www.sciencedirect.com/scienc...60252717302686

Sen ska vi minnas att även i denna patientgrupp är tvångsvård skadligt
Citat:
Introduction
Patients with BPD are often subjected to compulsory care. However, as compulsory care restricts liberty and may have negative effects, it is recommended that it be used sparingly.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 16:23   #128
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Tidigare myndig*hetschef, SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering):

Citat:
Ioannidis tar också upp den stora produktionen av metaanalyser kring antidepressiva medel, vilka också visar helt motsatta resultat. Vissa medel, som paroxetin, var effektivast i vissa metaanalyser, men visade sig i en återanalys vara ineffektiva med hög komplikationsrisk. Av 185 metaanalyser kring antidepressiva medel hade 79 procent någon koppling till industrin. Metaanalyser som inkluderade en författare som var anställd av företaget hade 22 gånger lägre sannolikhet att visa på negativa effekter än metaanalyser som inte hade det.
Citat:
Cirka 70 procent av kostnad–effektanalyser är *industrisponsrade, och de visar systematiskt mer positiva siffror för läkemedlet än de som inte är sponsrade [6, 7].
http://lakartidningen.se/Klinik-och-...-an-viktigare/
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)