Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-24, 12:51   #46
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Så svårt är det ju inte att hitta källor, utöver det man redan sett i filmer som utspelar sig kring den tiden

https://files.nc.gov/dncr-moh/jim%20...0etiquette.pdf

Blacks were expected to refer to white males in positions of authority as "Boss" or "Cap'n"--a title of
respect that replaced "Master" or "Marster" used in slave times. Sometimes, the white children of one's
white employer or a prominent white person might be called "Massa," to show special respect. If a
white person was well known, a black servant or hired hand or tenant might speak in somewhat
intimate terms, addressing the white person as "Mr. John" or "Miss Mary."

All black men, on the other hand, were called by their first names or were referred to as "Boy," "Uncle,"
and "Old Man"--regardless of their age. If the white person did not personally know a black person, the
term "nigger" or "nigger-fellow," might be used. In legal cases and the press, blacks were often
referred to by the word "Negro" with a first name attached, such as "Negro Sam." At other times, the
term "Jack," or some common name, was universally used in addressing black men not known to the
white speaker. On the Pullman Sleeping cars on trains, for example, all the black porters answered to
the name of "boy" or simply "George" (after the first name of George Pullman, who owned and built the
Pullman Sleeping Cars).

Whites much preferred to give blacks honorary titles, such as Doctor, or Professor, or Reverend, in
order to avoid calling them Mister. While the term "nigger" was universally used, some whites were
uncomfortable with it because they knew it was offensive to most blacks. As a substitute, the word
"niggra" often appeared in polite society.
Tack för länken. Det var typ nåt sånt här jag tyckte borde finnas. Vette tusan varför jag inte fick upp detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 12:54   #47
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vad är problemet?
Det fanns inget problem fram tills dess att tokvänstern uppfann det.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 12:57   #48
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Är det någon som tänkt tanken att ett företag använder en mörkhyad person som varumärke? Är inte det något positivt? Hade rasismen varit så utspridd (som det hävdas hela tiden) så skulle väl inga vita köpa en svart mans ris?

KFC har ju en vit man som också råkar vara klädd enligt den tidens mode. Är enda skälet att denna är bättre på grund av USA:s raslagar på den tiden? Om allt från den tiden per automatik är bannlyst borde väl allt som skapats under den tiden eldas upp. Man borde ju även riva järnvägsnätet för det byggdes av slavar.

Varför kan man inte se bilderna från dagens kontext? Jag ser ingen rasism i någon av dessa. Jag ser två glada män.

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 12:59   #49
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Om allt från den tiden per automatik är bannlyst borde väl allt som skapats under den tiden eldas upp. Man borde ju även riva järnvägsnätet för det byggdes av slavar.
Du är något på spåren här. Detta du föreslår är precis vad de är ute efter. Allt skall bort. Vi ska börja om från 0. Och år noll börjar alltid just nu i detta ögonblick.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 13:25   #50
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Känns som en riktig ickefråga, men vill de göra en rasistdiskussion av en logga för ris och folk tar illa upp så kunde jag inte bry mig mindre. Har bättre saker att lägga energi på än att bli upprörd över en logotyp på ett fabrikat jag inte ens köper :p

Däremot blir jag lite beklämd när man tex gör som i Tintin i Kongo eller i Pippi (dvs sluta sälja tidningen eller klippa bort det i filmen). En bättre lösning tycker jag hade varit att man som förälder eller lärare innan man läser boken eller ser filmen förklarar för barnet eller klassen om historian bakom istället. Alternativt att man släpper en "redigerad" version som ett komplement till originalet.

Påminner mig för övrigt om den mer inhemska om debatten kring den tidigare "asiatiska nidbilden" på logotypen för kinapuffar.

Gammal logga

Ny logga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 13:25   #51
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Get with the time boys!

Eh... jag menar jämnlika medmänniskor som jag aldrig skulle få för mig att klanka ner på - snälla tro inget annat. Jag bönar och ber.

https://ibb.co/TbJ6LJq

Ska vi vara allvarliga för en stund så tänker jag att det bara finns en bra lösning. Alla förpackningar är hädanefter transparenta och vi undviker all form av text. Texten behövs ju ändå inte om man ser vad som är i.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 13:36   #52
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Undrar varför ingen hackar på Volkswagen Beetle. Det var ju trots allt Hitlers uppfinning. Och alla älskar den.

https://www.vw.com/models/beetle/section/overview/

"A classic that keeps up with time".
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 13:44   #53
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Undrar varför ingen hackar på Volkswagen Beetle. Det var ju trots allt Hitlers uppfinning. Och alla älskar den.

https://www.vw.com/models/beetle/section/overview/

"A classic that keeps up with time".
Men hallå, det kommer. Vi har ju knappt börjat fila på jämställdhetssamhället.

Själv brände jag upp mina svarta Nike-skor nyligen. Ville tydligt göra det klar för alla att svarta duger till mer än att bara trampas på.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 13:49   #54
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Att du inte hört det förr betyder ju inte att det inte finns/används på ett nedvärderande sätt. Och ffa har den historian. Det är dessutom därifrån rismärkets namn kommer.

Ännu underligare än att ta illa upp av ett namn som anspelar på gammalt förtryck är det väl att reta upp sig på att lite text på ett rispaket förändras. Din värld går inte under, några folk i USA blir lite gladare. Vad är problemet?
Slippery slope.

När tror du alla rasistiska orts och landskaps namn måste ändras i norra Sverige? Lappland?

Vem bestämmer vad som är rasistiskt för en grupp, och var gränsen går?

Ska vi alltid lyssna på de mest extrema grupperna?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 14:06   #55
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Uncle Ben har kritiserats i årtionden, men har inte ändrats tidigare för att den ansetts positiv av svarta. Den riktiga Uncle Ben var framgångsrik, modellen vars ansikte avbildats var framgångsrik, det är ingen karikatyr.

Men något har tydligen förändrats denna gången och inte de femtioelva tidigare gångerna märket diskuterats.

Min tolkning är att PK-ligan gillar när svarta är fattiga och skall tyckas synd om, för maximala godhetsknarkarmöjligheter, så en hyllning till en historisk framgångsrik svart man är inget kul. Han blev ju inte ens dödad av vit polis.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 14:18   #56
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Är det någon som tänkt tanken att ett företag använder en mörkhyad person som varumärke? Är inte det något positivt? Hade rasismen varit så utspridd (som det hävdas hela tiden) så skulle väl inga vita köpa en svart mans ris?

KFC har ju en vit man som också råkar vara klädd enligt den tidens mode. Är enda skälet att denna är bättre på grund av USA:s raslagar på den tiden? Om allt från den tiden per automatik är bannlyst borde väl allt som skapats under den tiden eldas upp. Man borde ju även riva järnvägsnätet för det byggdes av slavar.

Varför kan man inte se bilderna från dagens kontext? Jag ser ingen rasism i någon av dessa. Jag ser två glada män.

Hade varit en intressant situation ifall man hade nu bytt ut den mörkhyade mannen mot en vit. Hade det möjligen funnits en chans att någon då börjar att prata om att mörkhyade är underrepresenterade som "logotyper" - att svarta nu är exkluderade från just detta område inom reklam/marknadsföring?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 14:43   #57
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Hade varit en intressant situation ifall man hade nu bytt ut den mörkhyade mannen mot en vit. Hade det möjligen funnits en chans att någon då börjar att prata om att mörkhyade är underrepresenterade som "logotyper" - att svarta nu är exkluderade från just detta område inom reklam/marknadsföring?
Har jag ju föreslagit sedan sida 1 typ. Helt klart bra lösning.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 14:51   #58
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Att ni orkar öda tid på en sådan här ickefråga medan landet blir skuldsatt för generationer.

Är allt detta nonsens en slags dimridå för att distrahera från viktigare saker?
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 15:40   #59
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Så vad man kan lära sig av denna historielektion är att eftersom ingen av oss personligen känner personerna som låg till inspiration för varumärket så borde vi ändra namnet till:

Negro Ben's Rice eller kort och gott Nigger's Rice.
Dina förslag borde bli på ungefär samma nivå som Cracker Jack.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 16:35   #60
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Att ni orkar öda tid på en sådan här ickefråga medan landet blir skuldsatt för generationer.

Är allt detta nonsens en slags dimridå för att distrahera från viktigare saker?
Dimridåer är det folk bryr sig om, min vän, och det de kommer fokusera på även i din direktdemokrati. Bara de får behålla Uncle Ben går allt annat för sig. Acceptera det och joina anarkokapitalisterna i kampen för att undgå majoritetens tyranni.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)