Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-25, 20:32   #61
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Vore kul att höra om någon kört riktigt extrema ätardagar och fortfarande gått ner i vikt?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 09:49   #62
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Vore kul att höra om någon kört riktigt extrema ätardagar och fortfarande gått ner i vikt?
En varannandagsfasta i kombination med en extrem ätardag är inte något som gör att ekvationen "kalori in vs kalori ut" försvinner.

Du går ner i vikt om du ligger på ett kaloriunderskott sett över tid.

Så om du hör någon som kört en extrem ätardag och fortfarande gått ner i vikt har den personen legat på ett kaloriunderskott. Och utan den extreme ätardagen hade personen gissningsvis antingen (1) gått ner mer i vikt, eller (2) nått sin målvikt snabbare.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 10:38   #63
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
En varannandagsfasta i kombination med en extrem ätardag är inte något som gör att ekvationen "kalori in vs kalori ut" försvinner.

Du går ner i vikt om du ligger på ett kaloriunderskott sett över tid.

Så om du hör någon som kört en extrem ätardag och fortfarande gått ner i vikt har den personen legat på ett kaloriunderskott. Och utan den extreme ätardagen hade personen gissningsvis antingen (1) gått ner mer i vikt, eller (2) nått sin målvikt snabbare.
Fasta är inget du gör för att primärt gå ner i vikt, det är en "longevity" och hälso grej först och främst.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 11:14   #64
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fasta är inget du gör för att primärt gå ner i vikt, det är en "longevity" och hälso grej först och främst.
Och vad har det med något att göra? Du ställde ju själv en fråga kring just viktnedgång, och snuggel svarade hur det fungerar ur ett viktperspektiv. Dessutom finns det absolut ingenting som säger att man inte kan ha viktnedgång som primärt syfte, finns gott om människor som fastar med det som huvudmål.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-07-26 klockan 11:17.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 12:06   #65
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-07-26 klockan 12:08.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 12:14   #66
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?
Varför skulle det inte fungera så? Det är baserat på fysikens lagar och är inget vi någonsin kan kringgå. Om du menar att äta det på tredje dagen, så ja. Om du äter lika mycket som du förbrukar på tre dagar spelar det ingen roll om du äter allting på en dag och fastar två, eller om du fördelar det jämnt över dagarna (ur ren viktsynpunkt).
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-07-26 klockan 12:18.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 12:50   #67
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Varför skulle det inte fungera så? Det är baserat på fysikens lagar och är inget vi någonsin kan kringgå. Om du menar att äta det på tredje dagen, så ja. Om du äter lika mycket som du förbrukar på tre dagar spelar det ingen roll om du äter allting på en dag och fastar två, eller om du fördelar det jämnt över dagarna (ur ren viktsynpunkt).
Jo fast aktivitetsnivå och BMR lär ju skifta när du fastar, kanske inte med mycket men med något?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 13:02   #68
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Din kroppssammansättning skulle inte påverkas likadant av att fasta tre dagar och överäta tre gånger så mycket en. Du skulle förlora muskelmassa tillsammans med kroppsfett under fastan och sedan inte kompensera för det på ätardagen.

"Kalorier in minus kalorier ut" säger inte ett dugg om vad kalorierna du äter används till eller vilken typ av vävnad som nybildas och bryts ned.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 13:47   #69
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Din kroppssammansättning skulle inte påverkas likadant av att fats tre dagar och överäta tre gånger så mycket en. Du skulle förlora muskelmassa tillsammans med kroppsfett under fastan och sedan inte kompensera för det på ätardagen.

"Kalorier in minus kalorier ut" säger inte ett dugg om vad kalorierna du äter används till eller vilken typ av vävnad som nybildas och bryts ned.
Hmm, är det därför just varannan dag blir ganska så optimalt? Någon sorts gyllene gräns för att inte tappa för mycket muskler men tillräckligt med fett.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-07-26 klockan 13:48.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 12:13   #70
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Flickvännen funderar på att köra varannandagsfasta, men träningen kommer att läggas sent på ätardagarna. Med andra ord så kommer det bara bli två mål (en shake + middag) innan fastan påbörjas. Jag antar att det inte är någon big deal, men vill ändå fråga hur negativt detta eventuellt är jämfört med om träningen gjordes på morgonen varav man sedan åt hela dagen efter.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 13:52   #71
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.
Nu påverkar ju såklart hur mycket du gör under dagen med men om du normalt åt säg 3000 kcal så kanske det inte är så troligt att det blir 6000 kcal på dagarna man äter? Skall det underförstått vara så att det fortfarande bara skall vara 3000 kcal på dagarna det äts på?

Min frukost håller ju näringsmässigt lägre kvalitet än min middag men annars kunde man ju funderat på om man om nu inte syftet är att förlora massa vikt kanske skulle provat att skippa frukost eller middag (äter bara två kanske tre gånger om dagen) varannan dag om det hjälpte till att hålla formen.
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Flickvännen funderar på att köra varannandagsfasta, men träningen kommer att läggas sent på ätardagarna. Med andra ord så kommer det bara bli två mål (en shake + middag) innan fastan påbörjas. Jag antar att det inte är någon big deal, men vill ändå fråga hur negativt detta eventuellt är jämfört med om träningen gjordes på morgonen varav man sedan åt hela dagen efter.
Man är ju normalt hungrig när man har tränat speciellt om det har gått en tid emellan så. Antal måltider säger ju inte lika mycket som hur mycket man stoppar i sig.

Men om det nu är så att det är sämre att äta sent på kvällen, att vältränade individer bara får en kortare period av ökat proteinsyntes och så så borde det ju vara bättre om det var efter det man fick fylla på.

I ert fall gäller ju dock precis motsatt förhållande på fastedagarna.
Tränar ni på kvällen så om ni inte äter på fastedagen så är det ju kort tid kvar till dagen ni äter på och ni avbryter fastan nära träningen. Skulle ni istället tränat på morgonen hade ni ju gått hungriga hela den dagen. Men inget säger ju att ni måste ha just klockan 00 som brytpunkt utan ni kan ju ha den kl 12 istället exempelvis om ni vill och således hinna äta före träningen, efter träningen, sova, och äta frukost innan det är dags för ett dygn utan.

Senast redigerad av Korvil den 2020-08-03 klockan 13:57.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 15:29   #72
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Nu påverkar ju såklart hur mycket du gör under dagen med men om du normalt åt säg 3000 kcal så kanske det inte är så troligt att det blir 6000 kcal på dagarna man äter? Skall det underförstått vara så att det fortfarande bara skall vara 3000 kcal på dagarna det äts på?

Min frukost håller ju näringsmässigt lägre kvalitet än min middag men annars kunde man ju funderat på om man om nu inte syftet är att förlora massa vikt kanske skulle provat att skippa frukost eller middag (äter bara två kanske tre gånger om dagen) varannan dag om det hjälpte till att hålla formen.
Man är ju normalt hungrig när man har tränat speciellt om det har gått en tid emellan så. Antal måltider säger ju inte lika mycket som hur mycket man stoppar i sig.

Men om det nu är så att det är sämre att äta sent på kvällen, att vältränade individer bara får en kortare period av ökat proteinsyntes och så så borde det ju vara bättre om det var efter det man fick fylla på.

I ert fall gäller ju dock precis motsatt förhållande på fastedagarna.
Tränar ni på kvällen så om ni inte äter på fastedagen så är det ju kort tid kvar till dagen ni äter på och ni avbryter fastan nära träningen. Skulle ni istället tränat på morgonen hade ni ju gått hungriga hela den dagen. Men inget säger ju att ni måste ha just klockan 00 som brytpunkt utan ni kan ju ha den kl 12 istället exempelvis om ni vill och således hinna äta före träningen, efter träningen, sova, och äta frukost innan det är dags för ett dygn utan.
Hänger inte med på vad du säger. Träningen kommer ske på ätardagen - inte fastedagen.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 12:46   #73
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Om man som konditionsutövare skulle vilja ge sig på lite av detta utan att gå för mycket back, hur skulle ett sådant upplägg kunna se ut?

Är ingen supermotionär men springer mellan 6-10 mil bra veckor med nån slags ambition om att bli snabbare för varje år, i kombination med 1-2 helkroppspass på gymmet.

Är främst ute efter hälsofördelarna men nåt gram runt midjan finns definitivt att plocka bort fortfarande.

Fasta en till två dagar i veckan? En 24h fasta? Varannan är lite tufft tror jag.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 06:48   #74
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?
Kcal in och ut är ett väldigt förenklat sätt av hur kroppen fungerar, oavsett om man fastar eller inte.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:32   #75
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Kcal in och ut är ett väldigt förenklat sätt av hur kroppen fungerar, oavsett om man fastar eller inte.
Ja och nej. Det är snarare att man har fel på någon utav siffrorna som gör att det inte stämmer. Som exempel att när man ligger på underskott så minskar den spontana aktiviteten vilket gör att att om man drar bort 500 från normal diet vid normal aktivitet så hamnar antagligen inte på -500 utan lite mindre eftersom viss del av "kcal ut" har förändrats men det betyder inte att konceptet är fel i sig utan bara att man använder fel siffror för in/ut.

Likadant med att överäta och att kroppen då omvandlar en del till "värme", det blir ju då en extra utfaktor.

Så förenklingen handlar inte om att det inte stämmer så mycket som att det är svårt att vad siffrorna för in/ut är och att det är svårt eller omöjligt att ändra den ena utan att även ändra den andra.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)