Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-30, 10:33   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ecdysteron - mer kraftfullt anabolt än steroider

Citat:
Increasing numbers of dietary supplements with ecdysteroids are marketed as “natural anabolic agents”. Results of recent studies suggested that their anabolic effect is mediated by estrogen receptor (ER) binding. Within this study the anabolic potency of ecdysterone was compared to well characterized anabolic substances. Effects on the fiber sizes of the soleus muscle in rats as well the diameter of C2C12 derived myotubes were used as biological readouts. Ecdysterone exhibited a strong hypertrophic effect on the fiber size of rat soleus muscle that was found even stronger compared to the test compounds metandienone (dianabol), estradienedione (trenbolox), and SARM S 1, all administered in the same dose (5 mg/kg body weight, for 21 days). In C2C12 myotubes ecdysterone (1 µM) induced a significant increase of the diameter comparable to dihydrotestosterone (1 µM) and IGF 1 (1.3 nM). Molecular docking experiments supported the ERβ mediated action of ecdysterone. To clarify its status in sports, ecdysterone should be considered to be included in the class “S1.2 Other Anabolic Agents” of the list of prohibited substances of the World Anti-Doping Agency.
Ecdysteroids: A novel class of anabolic agents? Biol Sport. 2015 Jun; 32(2): 169–173.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4447764/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-30, 11:46   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det fungerade på råtta för 15 år sedan. Har det kommit fram något nytt idag ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=Ecdysteron
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-30, 12:28   #3
Korash
Registered User
 
Korashs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Är detta samma? https://examine.com/supplements/ecdysteroids/
Korash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-30, 14:20   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Har haft det hemma ett tag, jag fick inga magiska gains tyvärr :-[ Något annat kul kan vara butea superba. (Ecd är dessutom gött dyrt, iaf när jag köpte för ~11 månadersedan)

Senast redigerad av PureWhey den 2015-12-30 klockan 14:23.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 15:53   #5
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har haft det hemma ett tag, jag fick inga magiska gains tyvärr :-[ Något annat kul kan vara butea superba. (Ecd är dessutom gött dyrt, iaf när jag köpte för ~11 månadersedan)
Vilka doser körde du på när du testade?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ecdysteron är helt verkningslöst.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...medid=18500945
Med tanke på ditt tidigare påstående så verkar det finnas lite motsägande studier, är detta någon ny kunskap om ecd som dykt upp eller är det något som inte kan appliceras på oss? (jag har ingen aning om ecd fungerar på liknande sätt hos möss som på människor)
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 15:25   #6
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Köpte strax efter tråden lades upp för att testa hokus pokus-tillskottet (oralt iaf), som verkar ha en ganska (för mig) gynnsam bieffekt.

Efter många år av Ibs-d så verkar min tarm ha börjat att arbeta normalt. Helt sjukt. Efter ett år (2015) av konstanta problem, kan räkna dagarna på en hand med färre än 6-7 toabesök... några dagar efter införandet av ecd tills nu är det 3, ibland färre och har inte haft diarré efter det..

Har inte ändrat något annat än just att lägga till ecdysterone. Antingen så har mina tarmar helt magiskt efter 10 år börjat fungera eller så gör ecdysterone någonting. Men jag kan inte förklara hur, eller varför. Något placebo är det inte... det är ganska lätt att se skillnad...

Får fortsätta i några månader, men om det är ecdysterone som hjälper är det helt klart värt priset oavsett andra eventuellt uteblivna effekter.

Någon annan som märkt liknande?
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 15:48   #7
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Turkesterone...
Festligt ord på något sätt.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 21:17   #8
Shapeorform
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
Köpte strax efter tråden lades upp för att testa hokus pokus-tillskottet (oralt iaf), som verkar ha en ganska (för mig) gynnsam bieffekt.

Efter många år av Ibs-d så verkar min tarm ha börjat att arbeta normalt. Helt sjukt. Efter ett år (2015) av konstanta problem, kan räkna dagarna på en hand med färre än 6-7 toabesök... några dagar efter införandet av ecd tills nu är det 3, ibland färre och har inte haft diarré efter det..

Har inte ändrat något annat än just att lägga till ecdysterone. Antingen så har mina tarmar helt magiskt efter 10 år börjat fungera eller så gör ecdysterone någonting. Men jag kan inte förklara hur, eller varför. Något placebo är det inte... det är ganska lätt att se skillnad...

Får fortsätta i några månader, men om det är ecdysterone som hjälper är det helt klart värt priset oavsett andra eventuellt uteblivna effekter.

Någon annan som märkt liknande?
Återkom gärna om de positiva effekterna fortsätter, lider själv av IBS och vet vilket hel*ete det kan vara, vore underbart om det fanns något som kunde hjälpa.

Mvh
Shapeorform är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-05, 21:10   #9
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Shapeorform Visa inlägg
Återkom gärna om de positiva effekterna fortsätter, lider själv av IBS och vet vilket hel*ete det kan vara, vore underbart om det fanns något som kunde hjälpa.

Mvh
Testade att lägga ner ecd i 4-5 dagar, japp diarrén kom som på posten.. nu två dagar efter återinförandet är det åter på bättringsvägen. Fattar inte varför men funkar gör det. Notera att det endast är diarrén som försvinner, de andra problemen kvarstår (gasighet, ont i tarmar)... Men klart värt!
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 16:32   #10
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Hokus pokus på ny nivå. Ryssarna lekte/leker runt med detta, men de injicerar skiten, oralt är det nog ganska verkningslöst för just muskelbyggandet, som många insett.

Är fortfarande intresserad av ämnet men vägrar injicera pga riskerna, men man kanske kan leverera det transdermalt? Är dock osäker på vad man ska använda som surfaktant. Ecdysteron löser sig 10mg/ml i vatten, så ev: Vatten, ecd, cocamidopropyl hydroxysultaine, d-limonene? 480 g/mol kanske försvårar detta rejält?

Någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa mig knåpa ihop något?
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 17:03   #11
Jakobson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 50
Finns det några direkta risker?
Jakobson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 19:18   #12
demode85
Registered User
 
demode85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 139
Nog bättre o hålla sig naturlig :p
__________________
"Personen kanske är jättebra på att hitta kontakt i musklerna och kontrahera dem ordentligt med jättelåg vikt. Personen kanske smakar på saften, alltså tar magiska vitaminer, alltså gör det som måste krävas för att nå en proffsfysik, alltså gör det man inte får prata om på forumet, alltså tar anabola steroider, vilket gör att man kan växa mer trots att man tränar slarvigare. Osv."
demode85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 20:11   #13
erectorpili
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
Hokus pokus på ny nivå. Ryssarna lekte/leker runt med detta, men de injicerar skiten, oralt är det nog ganska verkningslöst för just muskelbyggandet, som många insett.

Är fortfarande intresserad av ämnet men vägrar injicera pga riskerna, men man kanske kan leverera det transdermalt? Är dock osäker på vad man ska använda som surfaktant. Ecdysteron löser sig 10mg/ml i vatten, så ev: Vatten, ecd, cocamidopropyl hydroxysultaine, d-limonene? 480 g/mol kanske försvårar detta rejält?

Någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa mig knåpa ihop något?
Är den vattenlöslig och inte fettlöslig kan den väl inte absorberas transdermalt? Eller är det dags för mig att repetera farman?
erectorpili är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 18:21   #14
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av erectorpili Visa inlägg
Är den vattenlöslig och inte fettlöslig kan den väl inte absorberas transdermalt? Eller är det dags för mig att repetera farman?
Vad jag vet borde ecdysteron vara fettlösligt? Nåväl, gav ändå upp idén då det numera finns ecdysteron i tablettform sammansatta med cyclodextrin i liposomer för att öka biotillgängligheten och upptaget.

Citerar från ett annat forum:
"The other positive thing with this product is the delivery method(absorption/bioavailability method). Adding Hydroxypropyl beta cyclodextrin is a very clever and good idea. Russian Scientists found ecdysteroids have weak adsorption in the gastrointestinal tract and that reduces the therapeutic activity of ecdysterone, which is caused by its hydrophobic properties. So, cyclodextrins(oligosaccharides with a hydrophobic hollow and hydrophobic external surface) has ability to incease bioavailability,absorption and adsorption of ecdysteroids."

De som testat de nyare produkterna verkar nöjda, har beställt hem ett par burkar för att testa. I värsta fall slösar man lite pengar för att stilla nyfikenheten, inga bieffekter och en toxicitet på >4000mg/kg. Lite roligt att intresset här för ecdysteron är 0 med tanke på alla studier som finns. Visst har det funnits länge, men i helt andra doser och under andra omständigheter.

Btw, studien som grub länkade till ca år 2006 som säger att ecdy är värdelöst är lika värdelös själv. Ingen information vart ecdysteronet kom ifrån och av vilken kvalitet, 200mg per dag oralt utan något som ökar biotillgängligheten, doomed to fail!
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 19:20   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
inga bieffekter och en toxicitet på >4000mg/kg.
Kan ju vara en hel massa bieffekter och en tidigare toxicitet om biotillgängligheten och upptaget höjs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)