Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-22, 15:05   #31
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku Visa inlägg
Jag fortsätter gå efter mina egna resultat som tydligt visar att HMB funkar, istället för att blint lita på Grubs clickbait rubriker.
Tydligt? Hur har du dragit den slutsatsen? Har du "känt" det?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 15:44   #32
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Tydligt? Hur har du dragit den slutsatsen? Har du "känt" det?
Jag har ökat både i massa och styrka över en längre tid på ett sätt som jag aldrig kunnat innan jag började med HMB-FA.

Intressant nog har jag nu på senare tid upptäckt att jag blivit mer uthållig också, och kan träna med mer volym och vikt. Innan jag började med HMB-FA brukade jag träna ungefär 90-120 minuter.. det fortsatte jag med rätt länge även efteråt.

Nu, efter ungefär ett års tid, har styrkeökningarna avtagit. Men där jag tidigare var tvungen sänka vikten efter 1-2 set så kan jag nu fortsätta längre med samma vikt. Och mina pass är ofta 3 timmar långa nu eftersom.. ja, jag älskar att träna och jag återhämtar mig fortfarande trots mer volym (15-20 set per muskelgrupp, 30-40 set totalt per pass).

Värt att nämnas är att jag senaste månaderna även introducerat 6 gram betaine (TMG) och 2 msk soja lecitin granulat per dag. Ser även till att få tillräckligt med d-vitamin (läst att resultat från HMB till viss del är beroende av bra d-vitamin värden) + vitamin K2 och magnesium (för att undvika åderförkalkning av d-vitaminet).

Allt sammantaget så går träningen bättre nu än någonsin. Timmarna på gymmet har gjort att mitt blodsocker också är bättre trots högt kolhydrat och kaloriintag.

Senast redigerad av Jishuku den 2017-12-05 klockan 15:45.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 16:45   #33
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku Visa inlägg
Jag har ökat både i massa och styrka över en längre tid på ett sätt som jag aldrig kunnat innan jag började med HMB-FA.

Intressant nog har jag nu på senare tid upptäckt att jag blivit mer uthållig också, och kan träna med mer volym och vikt. Innan jag började med HMB-FA brukade jag träna ungefär 90-120 minuter.. det fortsatte jag med rätt länge även efteråt.

Nu, efter ungefär ett års tid, har styrkeökningarna avtagit. Men där jag tidigare var tvungen sänka vikten efter 1-2 set så kan jag nu fortsätta längre med samma vikt. Och mina pass är ofta 3 timmar långa nu eftersom.. ja, jag älskar att träna och jag återhämtar mig fortfarande trots mer volym (15-20 set per muskelgrupp, 30-40 set totalt per pass).

Värt att nämnas är att jag senaste månaderna även introducerat 6 gram betaine (TMG) och 2 msk soja lecitin granulat per dag. Ser även till att få tillräckligt med d-vitamin (läst att resultat från HMB till viss del är beroende av bra d-vitamin värden) + vitamin K2 och magnesium (för att undvika åderförkalkning av d-vitaminet).

Allt sammantaget så går träningen bättre nu än någonsin. Timmarna på gymmet har gjort att mitt blodsocker också är bättre trots högt kolhydrat och kaloriintag.
Allt detta kan bero på trots att du tar HMB och inte nödvändigtvis pga.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 09:39   #34
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Såna där lull-lull i kanten-kosttillskott tycker jag det är omöjligt att själv avgöra effekten av. Jag köper såna ibland för att det är kul att hålla på med kosttillskott och jag får alltid en placeboeffekt i form av att jag blir mer fokuserad på min träning om jag har många pulver att ta.
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 11:26   #35
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
https://insights.ovid.com/crossref?a...01901000-00010

Equivalent Hypertrophy and Strength Gains in β-Hydroxy-β-Methylbutyrate- or Leucine-supplemented Men

Citat:
Participants
were randomized, according to a list generated at randomize.
com, with block sizes varying from 2 to 6 matched for
baseline FBFM, to ingest: whey protein (25 g) plus HMB as
its calcium salt (1.5 g: Whey+HMB, n = 13) or whey protein
(25 g) enriched with leucine (1.5 g: whey+leu; n = 13), twice
daily during a 12-wk, three-phase RT program as described
extensively previously (7,10,11).
Citat:
Our results show that there is no benefit of HMB when added to whey compared to whey protein with leucine
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 19:34   #36
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Var inte så att HMB var något att ta när man åt för lite?

Jag skulle väl vilja säga att både BCAA och HMB är ju gamla långkörare som aldrig riktigt har fått något genomslag och blivit norm och således kan man ju anta att de kanske inte var så bra. Dock skiter det sig ju då det krängs BCAA i enorma mängder men det handlar väl mer om lyckad marknadsföring och kroppstrend än bra produkt.

Ger vassleprotein + extra leucin bättre resultat?
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 19:48   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Var inte så att HMB var något att ta när man åt för lite?

Jag skulle väl vilja säga att både BCAA och HMB är ju gamla långkörare som aldrig riktigt har fått något genomslag och blivit norm och således kan man ju anta att de kanske inte var så bra. Dock skiter det sig ju då det krängs BCAA i enorma mängder men det handlar väl mer om lyckad marknadsföring och kroppstrend än bra produkt.

Ger vassleprotein + extra leucin bättre resultat?
Man lyckades ju göra BCAA drycker riktigt goda och de är mer lättdruckna än en proteindrink. Antagligen därför det blev så poppis. Coca cola är också poppis.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 10:50   #38
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Var inte så att HMB var något att ta när man åt för lite?

Jag skulle väl vilja säga att både BCAA och HMB är ju gamla långkörare som aldrig riktigt har fått något genomslag och blivit norm och således kan man ju anta att de kanske inte var så bra. Dock skiter det sig ju då det krängs BCAA i enorma mängder men det handlar väl mer om lyckad marknadsföring och kroppstrend än bra produkt.

Ger vassleprotein + extra leucin bättre resultat?
Det är redan tillräckligt med leucin i en rekommenderad dos vassle.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 11:54   #39
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Ger vassleprotein + extra leucin bättre resultat?
Här har du en tråd om det:
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181794
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 15:17   #40
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Var ju visst mycket mindre vassleprotein i den dosen med leucin där. Hade varit mer intressant om det var 25 gram vassle med totalt 6.25 gram leucine exempelvis.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 15:50   #41
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku Visa inlägg
Jag har ökat både i massa och styrka över en längre tid på ett sätt som jag aldrig kunnat innan jag började med HMB-FA.

Intressant nog har jag nu på senare tid upptäckt att jag blivit mer uthållig också, och kan träna med mer volym och vikt. Innan jag började med HMB-FA brukade jag träna ungefär 90-120 minuter.. det fortsatte jag med rätt länge även efteråt.

Nu, efter ungefär ett års tid, har styrkeökningarna avtagit. Men där jag tidigare var tvungen sänka vikten efter 1-2 set så kan jag nu fortsätta längre med samma vikt. Och mina pass är ofta 3 timmar långa nu eftersom.. ja, jag älskar att träna och jag återhämtar mig fortfarande trots mer volym (15-20 set per muskelgrupp, 30-40 set totalt per pass).

Värt att nämnas är att jag senaste månaderna även introducerat 6 gram betaine (TMG) och 2 msk soja lecitin granulat per dag. Ser även till att få tillräckligt med d-vitamin (läst att resultat från HMB till viss del är beroende av bra d-vitamin värden) + vitamin K2 och magnesium (för att undvika åderförkalkning av d-vitaminet).

Allt sammantaget så går träningen bättre nu än någonsin. Timmarna på gymmet har gjort att mitt blodsocker också är bättre trots högt kolhydrat och kaloriintag.
Skulle vara intressant att veta hur stor denna användaren blivit om han käkat HMB i över 2 år, han bör vara enormt muskulär, eller?

Senast redigerad av kvarnis den 2019-09-29 klockan 15:51.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 21:08   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) is a leucine metabolite that is purported to increase fat-free mass (FFM) gain and performance in response to resistance exercise training (RET). The aim of this systematic review and meta-analysis was to determine the efficacy of HMB supplementation in augmenting FFM and strength gains during RET in young adults. Outcomes investigated were: total body mass (TBM), FFM, fat mass (FM), total single repetition maximum (1RM), bench press (BP) 1RM, and lower body (LwB) 1RM. Databases consulted were: Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (Medline), Excerpta Medica database (Embase), The Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), and SportDiscus. Fourteen studies fit the inclusion criteria; however, 11 were analyzed after data extraction and funnel plot analysis exclusion. A total of 302 participants (18-45 y) were included in body mass and composition analysis, and 248 were included in the strength analysis. A significant effect was found on TBM. However, there were no significant effects for FFM, FM, or strength outcomes. We conclude that HMB produces a small effect on TBM gain, but this effect does not translate into significantly greater increases in FFM, strength or decreases in FM during periods of RET. Our findings do not support the use of HMB aiming at improvement of body composition or strength with RET.
Nutrients. 2020 May 23;12(5):E1523. Supplementation With the Leucine Metabolite β-Hydroxy-β-Methylbutyrate (HMB) Does Not Improve Resistance Exercise-Induced Changes in Body Composition or Strength in Young Subjects: A Systematic Review and Meta-Analysis.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 21:28   #43
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tack gode Gud, då slipper man börja med det igen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 21:53   #44
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Total body mass ökar men inte muskler och inte fett... vatten? Eller ät ett kg HMB så går du upp ett kg total body mass! Alltså lika effektivt som att äta ett kg sand eller nåt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)