Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-06, 21:21   #1
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Vilka gurus har funnits under 2000-talet?

skyffelmördarn väckte frågan i tråden om Leo Longevity:

Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Hade ni några gurus när ni var 20? Visst hade man folk man såg upp till lite gällande träning och sånt, men jag kan fan inte minnas några "Jordan Petersons" tidigt 2000-tal.
Jag påbörjade en vinklad historiebeskrivning men kände att ämnet förtjänade en egen tråd.

Inte direkt träningsrelaterat men eftersom Petersson nämndes så var Hitchens och Dawkins giganter på den tiden. 2003 fick vi MythBusters, Bullshit och QI. Det var en era då vetenskap låg i fokus. Det började delvis bli acceptabelt att vara icketroende i USA vilket starkt präglade internetkulturen.

På det personliga planet så ville folk i gemen inte bli Schwarzenegger vilket gjorde att efterfrågan av träningsgurus var låg. Idealbilden var fortfarande en tunn Brad Pitt från Fight Club. Det närmsta en träningsguru du kom var lokala 2m snubben som spenderat 20 år i kvarterets källargym och pratade om farliga proteindrinkar samtidigt som han betonade vikten av isoleringsövningar.

Istället blev det Neil Strauss och Mystery som män lockades av. Det kulminerade i en egen TV-serie 2007-2008. Samtidigt så uppdagades det att hela rutin och trick-upplägget var en gimmick och dejtinggurus började prata om att vara naturals, vilket i princip bestod av att ta hand om dig, ha kul och utstråla självförtroende. Ungefär här blev det trendigt att lyfta tungt, CrossFit slog igenom på allvar och varenda nörd började gå på gym. Tim Ferriss som tidigare slagit igenom med livsstilsboken The 4-Hour Workweek följde trenden och publicerade The 4-Hour Body. Styrkelabbet drog igång. Varenda livsstilsbloggerska blev en träningsblogg.

Så rullade det på och tidernas börsuppgång gjorde att folk såg dollartecken. Det blev normalt att snacka börs och crypto slog igenom. Elon Musk får väl anses som en form av guru enbart genom att ha gjort folk miljonärer genom Tesla.

Samtidigt blev samhället allt mer politiserat. Mansrollen slogs i sönder och genusperspektiv infördes på alla utbildningar. Cancelkulturen växte sig stark. Peterson som tidigare varit populär för sina psykologilektioner valde att stå upp för sina principer och blev viral. Folk som inte hört talas om honom hittade hans psykologilektioner och drogs med av hans retorik. PewDiePie blev störst och började recensera klassiker med en touch av personlig utveckling. Ansvar, frihet och kärnfamilj blev nyckelord och folk enades bakom Trump trots att alla såg honom som en idiot. Motreaktionen blev enorm och sociala medier-sajternas avstängningar och shadowbanning slog fullständigt i sönder rörelsen.

Nu har vi KSI, Paul Logan och MrBeast. Bröd och skådespel.

Vilka har jag missat? Fanns det någon träningsguru?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 21:26   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Arnold måste väl vara den största tränings"gurun" som fått flest att börja träna, i alla fall om vi pratar styrketräning och internationellt.

Edit: missade att det gällde 2000-talet specifikt. Men det stämmer nog fortfarande hyfsat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 21:38   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Bill Gates var väl nördarnas guru runt 2000, nu är han npc:ernas och globalisternas guru.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 22:40   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Axon
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 08:34   #5
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Nja, jag hade väl Arnold som någon sorts guru när jag växte upp (född på tidigt 90 tal).
Sen i ärlighetens namn har väl Kolo varit någon sorts "guru-bräda" där jag hämtat info och litat på mer än gemene man/kvinna jag stött på i gym och världen. Om någon sagt något om träning har jag haft Kolo som någon sorts bollplank för att verifiera detta, ungefär. Så med det sagt har väl King Grub m.fl varit min guru.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 08:54   #6
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Edit: Snöade in helt på träning och kost nedan.

Om det ska handla om träning och inte annat nonsens, så har Jacob Gudiol varit en guru och en förebild i många år för sin tolkning av vetenskapliga artiklar och hur han utan att bry sig om att vara trevlig sa hur saker verkligen fungerar, enligt vetenskap. Bra motpol mot de hysteriska LCHF-förespråkarna.

Eller syftar du på vad folk generellt hade som gurus? Typ Anna Skipper i du är vad du äter? Eller Michael Mosley som lurade på folk trams och gör det fortfarande.

Martin Berkhan var nog en guru för många, inklusive mig, när periodisk fasta var på tapeten.

Om det handlade om gamla bodybuilders och dylikt. Coleman, Kevin Levrone, Zyzz m.fl. Coleman vann Olympia ända till 2005 så borde varit en guru för många.

Senast redigerad av Ribcage den 2023-02-07 klockan 08:57.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 10:10   #7
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Fanns inte så mycket gurus som sålde nått förr, då var det mer att gurus var förebilder. De som gick på gym hade olika ideal träning att följa och kanske någon gammal räv som gav råd.

Nuförtiden är gurus i direkt kontakt med sina följare och försöker sälja nått till dem. Och många sväljer allt rakt av. Lite som en nyreligiös rörelse.

Liverking, natty 4 life. Och så vidare.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 10:30   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Tror ni Bartoll någonsin kommer nå guru-status? Gårdagens jordbävning exempelvis var orkestrerad av jesuiterna, detta har han kommit fram till endast att analysera bokstäver till siffror, man måste vara en guru på hög nivå för att räkna ut detta.

https://bartoll.se/2023/02/magnitude...-turkey-syria/
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 13:24   #9
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Tänker att en guru dels okritiskt accepteras som sanning, dels uppmanar folk till hur de ska bete sig och tänka.
Annars skulle man kunna tillskriva Grub gurustatus men eftersom det inte är något av "du bör tänka / göra så här" så nås inte gurustatus.
Jordan Peterson agerar guru. Greta Thunberg. Bill Gates.
Forskare och framförallt journalisters undermåliga tolkningar där "fynd visar att kanske" blir till "vetenskapen säger x" är likt men det kanske man bara ska kalla dogma.

Tycker man ser folk bli gurus inom alla möjliga områden. Ser det till och med inom datorspel där kända och duktiga streamers blir auktoriteter som inte kan ifrågasättas.
Tror det är en väldigt starkt drivkraft och lätt att upphöja folk. Jag vart själv nyfrälst på Jordan Peterson innan jag började känna att jag vart på tok för fanatisk.
Vet inte vad min nästa guru blir, jag försöker undvika att ge folk den sortens auktoritet att deras ord blir sanning men det är ju också bekvämt. Hittar man en informations eller nyhetskälla och följer den länge nog, ser hur den har rätt igen och igen och är för bekväm för att hitta felen så tror jag att man sakta bygger sig något av en guru, även fast den kanske inte ens har för avsikt att bli guru.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 14:32   #10
Paper
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Tror ni Bartoll någonsin kommer nå guru-status? Gårdagens jordbävning exempelvis var orkestrerad av jesuiterna, detta har han kommit fram till endast att analysera bokstäver till siffror, man måste vara en guru på hög nivå för att räkna ut detta.

https://bartoll.se/2023/02/magnitude...-turkey-syria/
Alltså, vad hände med Bartoll egentligen?
Paper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 16:18   #11
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Paper Visa inlägg
Alltså, vad hände med Bartoll egentligen?
Han fick sin övermänsklig intelligens efter han började med carnivore-diet.

Rätt säker på att han tar kolloidalt silver till morgonkaffet och dricker filtrerat vatten utan flour, det har gjort att hans tredje öga är väldigt kraftfullt jämfört med oss vanliga.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 16:40   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Steve Jobs
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 19:11   #13
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 970
Vet inte om träningspersonligheter är "gurus" eftersom dom ger råd om träning och inte typ allmänna råd om livet.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 19:17   #14
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Sadghuru har 11 miljoner följare.



https://sv.wikipedia.org/wiki/Sadhguru
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 19:17   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 970
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Sadghuru
Varför är han ledsen?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)