Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-25, 21:59   #16
johan_jazz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Du kan väl tala om för henne att större delen av det fett hon äter lagras som kroppsfett, men det tror hon väl inte på antar jag :p

Kcal in vs kcal ut gäller

Det har att göra med om du förbrukar det eller ej. Jag äter mycket fet och proteinrik mat och på mig finns inte mycket lagrat fett. Och nej, jag utesluter inte kolhydrater.


Du säger det ju själv när du påpekar "Kcal in vs kcal ut gäller"

Mvh, Johan
johan_jazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 22:10   #17
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnäsvag Visa inlägg

Jag tror snarare att 100 kalorier från fett är mycket bättre i alla avseenden än 100 kalorier från kolhydrater - oavsett om man diskuterar diet, bygga muskler, må bättre osv osv osv.
När glykogendepåerna är hyfsat fulla är jag beredd att hålla med annars inte.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 22:16   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Background: This study was designed to compare the effects of 2 different but isocaloric fat reduction programs with the same amount of energy deficit - diet alone or diet combined with aerobic training - on body composition, lipid profile and cardiorespiratory fitness in non- or moderately obese women.

Methods: Twenty non- or moderately obese (BMI 24.32 +/- 3.11) females (27.3 +/- 6.6 years) were tested at the beginning and after an 8-week period of a mild hypocaloric diet for the following parameters: (1) body mass and body fat; (2) total cholesterol, HDL-C, LDL-C and triglycerides; (3) lactate (millimol/liter) during submaximal exertion (100 W); (4) heart rate during submaximal exertion (100 W), and (5) maximum exercise performance (watt). Subjects were randomly divided into either a diet alone (D, -2,095 +/- 659 kJ/day) or a diet (-1,420 +/- 1,084 kJ/day) plus exercise (DE, three 60-min sessions per week at 60% of VO(2)max or -5,866 kJ/week) group.

Results: Body mass and body fat decreased significantly in D (-1.95 +/- 1.13 kg or -1.47 +/- 0.87%; p < 0.05) and DE (-2.23 +/- 1.28 kg or -1.59 +/- 0.87%; p < 0.05), but there was no significant difference observed between the groups. Statistical analysis revealed no significant changes of total cholesterol, HDL-C, LDL-C, triglycerides and heart rate during submaximal exertion (100 W). Lactic acid accumulation during submaximal exertion (100 W) decreased significantly (-0.8 +/- 1.4 mmol/l, p < 0.05) in DE and increased significantly (+0.4 +/- 0.5 mmol/l, p < 0.05) in D. Maximum exercise performance improved significantly (+12.2 +/- 8.8 W, p < 0.05) in DE and did not change significantly in D.

Conclusions: This study showed that independently of the method for weight loss, the negative energy balance alone is responsible for weight reduction.
Ann Nutr Metab. 2007 Nov 20;51(5):428-432 Fat Loss Depends on Energy Deficit Only, Independently of the Method for Weight Loss.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 22:17   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Fast det där handlar ju om endast diet kontra diet+motion. Här diskuteras det väl snarare kolhydrat vs fett vs protein vs alkohol.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 22:20   #20
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av johan_jazz Visa inlägg
Det har att göra med om du förbrukar det eller ej. Jag äter mycket fet och proteinrik mat och på mig finns inte mycket lagrat fett. Och nej, jag utesluter inte kolhydrater.

Du säger det ju själv när du påpekar "Kcal in vs kcal ut gäller"

Mvh, Johan
Nej, det har inte att göra med om du förbrukar det eller inte. Fettinlagringen ökar vid ett högt fettintag, fettförbränningen ökar också såklart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 22:24   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast det där handlar ju om endast diet kontra diet+motion. Här diskuteras det väl snarare kolhydrat vs fett vs protein vs alkohol.
Spelar ingen roll. Det är kaloribalansen som är det viktiga, det är det som är poängen.

Citat:
BACKGROUND: The possible advantage for weight loss of a diet that emphasizes protein, fat, or carbohydrates has not been established, and there are few studies that extend beyond 1 year.

METHODS: We randomly assigned 811 overweight adults to one of four diets; the targeted percentages of energy derived from fat, protein, and carbohydrates in the four diets were 20, 15, and 65%; 20, 25, and 55%; 40, 15, and 45%; and 40, 25, and 35%. The diets consisted of similar foods and met guidelines for cardiovascular health. The participants were offered group and individual instructional sessions for 2 years. The primary outcome was the change in body weight after 2 years in two-by-two factorial comparisons of low fat versus high fat and average protein versus high protein and in the comparison of highest and lowest carbohydrate content.

RESULTS: At 6 months, participants assigned to each diet had lost an average of 6 kg, which represented 7% of their initial weight; they began to regain weight after 12 months. By 2 years, weight loss remained similar in those who were assigned to a diet with 15% protein and those assigned to a diet with 25% protein (3.0 and 3.6 kg, respectively); in those assigned to a diet with 20% fat and those assigned to a diet with 40% fat (3.3 kg for both groups); and in those assigned to a diet with 65% carbohydrates and those assigned to a diet with 35% carbohydrates (2.9 and 3.4 kg, respectively) (P>0.20 for all comparisons). Among the 80% of participants who completed the trial, the average weight loss was 4 kg; 14 to 15% of the participants had a reduction of at least 10% of their initial body weight. Satiety, hunger, satisfaction with the diet, and attendance at group sessions were similar for all diets; attendance was strongly associated with weight loss (0.2 kg per session attended). The diets improved lipid-related risk factors and fasting insulin levels.

CONCLUSIONS: Reduced-calorie diets result in clinically meaningful weight loss regardless of which macronutrients they emphasize.
N Engl J Med. 2009 Feb 26;360(9):859-73. Comparison of weight-loss diets with different compositions of fat, protein, and carbohydrates.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 22:25   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Spelar ingen roll. Det är kaloribalansen som är det viktiga, det är det som är poängen.



N Engl J Med. 2009 Feb 26;360(9):859-73. Comparison of weight-loss diets with different compositions of fat, protein, and carbohydrates.
Ja, jo, men det var den senare studien här ovanför från 2009 som var bull's eye för diskussionen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 23:04   #23
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Varför är LCHF-sekten alltid så aggresiva..
För att vi hatar er?

Mvh, klanledaren.

eller hur det nu var... rabiata människor finns det överallt
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-25 klockan 23:05.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 23:58   #24
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
För att vi hatar er?

Mvh, klanledaren.

eller hur det nu var... rabiata människor finns det överallt
Jag tror ni fattas någon signalsubstans.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 00:39   #25
Lepras
Registered User
 
Leprass avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Oslo
Inlägg: 5 917
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Jag tror ni fattas någon signalsubstans.
du lever
Hej hej
__________________
Lepras is Back!!!!

Instagram-- Lepras
Lepras är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 01:15   #26
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Din mamma resonerar så störande precis som min mamma.
Bara för hon lyckats gå ner med GI metoden menar hon på att man kan äta hur mkt kött man vill.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 04:52   #27
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Elielinelinelin

Kostdoktorn Andreas Eenfelt har själv för så inte så länge sedan uttalat sig på sin blogg att kalori balans är det som gäller och tycker det är synd att LCHF-anhängarna inte förstår det eller nåt liknande, kan leta upp det inlägget ifall din mamma inte tror dig.

Å andra sidan har jag erfarat att viktuppgång på lågkolhydratskost beter sig annorlunda gentemot blandkost eller mat med högre andelar KH, jag ska utvärdera det inom en snar framtid igen innan jag uttalar mig mer om den saken.
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 05:42   #28
KaptenKnäsvag
tunnast här sen 2007
 
KaptenKnäsvags avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 653
http://www.superhumanradio.com/news/...ories-out.html

Ja, jag länkar till en hemsida och inte till en peer-reviewd publicerad vetenskaplig artikel, och jag skäms inte ett dugg.

http://www.superhumanradio.com/super...ont-count.html

och även till detta intressanta radioprogram.
__________________
Kapten Knäsvag!'
En journal?

Senast redigerad av KaptenKnäsvag den 2010-08-26 klockan 05:44.
KaptenKnäsvag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 07:07   #29
Benjila
30kg Marklyft
 
Benjilas avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 388
Jag tror det handlar om att när man tar bort somliga kolhydratskällor som pasta, ris och vitt bröd. Försvinner genast massor av kalorier från måltiden eftersom det innehåller mycket kalorier per gram om man jämför med t.ex kött. Vilket leder till att alla som följer LCHF har svårare att hamna på kaloriöverskott. Då upplever dem det som att man inte kan gå upp i vikt bara för att man inte äter kolhydrater.
Benjila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 07:25   #30
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
För att vi hatar er?

Mvh, klanledaren.

eller hur det nu var... rabiata människor finns det överallt
Fick mig att genuint skratta .

Citat:
Ursprungligen postat av Benjila Visa inlägg
Jag tror det handlar om att när man tar bort somliga kolhydratskällor som pasta, ris och vitt bröd. Försvinner genast massor av kalorier från måltiden eftersom det innehåller mycket kalorier per gram om man jämför med t.ex kött. Vilket leder till att alla som följer LCHF har svårare att hamna på kaloriöverskott. Då upplever dem det som att man inte kan gå upp i vikt bara för att man inte äter kolhydrater.
...and the magic is unraveled.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)