Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-08, 11:10   #1
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Järnbrist, vilka nivåer har ni?

Hej

Skulle vilja höra vad andra ligger i HB och ferritin alltså järndepåer? Min läkare verkar inte förstå vad man bör ligga på, förstår att det är individuellt men hon kan inte ens ge ett hum, försökt googla men säger bara 30-350. Galet spann!

Så vill se var andra tränade ligger ungefär. Jag hade HB120 och ferritin 13, alltså väldigt lågt. Ändra kosten och och 4 mån senare har jag, HB138 och ferritin 30.

Fortfarande på gränsen och lågt som jag förstått? Fick utskrivet tabletter men tog aldrig dessa. Det kanske påskyndar ferritin? Vill dock inte ta om jag ligger normalt, vilket jag inte vet.

Min tanke var att nånstans mittemellan är bra att ligga, men läkaren kunde inte svara på det heller.

Tacksam att höra från er som har koll på era värden!
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 15:29   #2
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
På mina senaste prover hade jag

B-Hb (g/L) 159 (ref 134-170)
P-Ferritin (µg/L) 57 (ref 20-375)
P-Järn (µmol/L) 23 (ref 9-34)

Låter dumt att inte ta tabletterna din läkare skriver ut till dig.
Jag har faktiskt tagit receptfria järntabletter 1-2 veckor och tycker jag känt mig piggare. Fick för mig att 57 i Ferritin var lite lågt, så tänkte det kan inte skada att testa.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 21:19   #3
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
På mina senaste prover hade jag

B-Hb (g/L) 159 (ref 134-170)
P-Ferritin (µg/L) 57 (ref 20-375)
P-Järn (µmol/L) 23 (ref 9-34)

Låter dumt att inte ta tabletterna din läkare skriver ut till dig.
Jag har faktiskt tagit receptfria järntabletter 1-2 veckor och tycker jag känt mig piggare. Fick för mig att 57 i Ferritin var lite lågt, så tänkte det kan inte skada att testa.
Tack för ditt svar. Ja man borde nog ta det, boosta lite, går säkert lite fortare. Gått framåt ändå men lite långsamt. Ja 30 som jag har är för lite, vet inte med 57, men jag tänker att nåt mellanting är bäst? Eller typ 80-100 iallafall, eller någon kunnig här som vet?

Har du nån gång haft mycket lägre än 57?
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 22:52   #4
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av joasimo Visa inlägg
Tack för ditt svar. Ja man borde nog ta det, boosta lite, går säkert lite fortare. Gått framåt ändå men lite långsamt. Ja 30 som jag har är för lite, vet inte med 57, men jag tänker att nåt mellanting är bäst? Eller typ 80-100 iallafall, eller någon kunnig här som vet?

Har du nån gång haft mycket lägre än 57?
Jag har tagit prover varje år sen 2015.
57 är det lägsta jag haft och de senaste 3 åren har det blivit lägre varje år, därför jag tänkte att det kanske är något att se över. Tror dock inte 57 är något alarmerande egentligen, som du säger så är det svårt att googla sig fram till vad som skulle anses vara optimalt. Tycker annars att det alltid brukar finnas massor med åsikter om allt som går att mäta

2019 låg jag däremot på 173, för att sen hoppa ner till 74 året efter och sen fortsätta dala till 57. Så det känns som det har hänt något. Funderar på om det kan spela in att jag har ulcerös colitis, som dock har varit vilandes i många år.

Senast redigerad av Dogmatix den 2023-02-08 klockan 22:53.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 23:18   #5
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Jag har tagit prover varje år sen 2015.
57 är det lägsta jag haft och de senaste 3 åren har det blivit lägre varje år, därför jag tänkte att det kanske är något att se över. Tror dock inte 57 är något alarmerande egentligen, som du säger så är det svårt att googla sig fram till vad som skulle anses vara optimalt. Tycker annars att det alltid brukar finnas massor med åsikter om allt som går att mäta

2019 låg jag däremot på 173, för att sen hoppa ner till 74 året efter och sen fortsätta dala till 57. Så det känns som det har hänt något. Funderar på om det kan spela in att jag har ulcerös colitis, som dock har varit vilandes i många år.
Det kan mycket väl bero på det, ska ju påverka upptaget. Kanske har det kommit tillbaka? Även glutenintolerant ska påverka upptag. Eller brist på b12 folsyra påverkar järn.

Nej 57 är inget alarmerande alls, under 30 är det. Jag hade tex 13, det är väldigt lågt. Men ja något optimalt värde är svårt, men jag antar att nåt mellanting typ 80-100 ska vara bäst.

Jag har en hel del symtom, yrsel, trött, stel i nacke, trång över bröst, lockkänsla i öron osv. Kan inte bara vara brist. Kanske lite stress oro stelhet också.
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)