Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-02-08, 14:46   #44371
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Då kan man fråga sig om det är någon skillnad för inflation mellan 5% eller 50% inkomst skatt.
aibohphobia verkar vara en anhängare av MMT. I så fall är skatt en tömmande sluss för vattendammen som ska rymma den ökande penningmängden. Det handlar om att kontrollera flöden ut och in gällande pengamängd, inget annat. Det är en intressant tankeskola men som alla nationalekonomiska metateorier saknar den definitiva empiriska belägg.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 14:52   #44372
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
aibohphobia verkar vara en anhängare av MMT. I så fall är skatt en tömmande sluss för vattendammen som ska rymma den ökande penningmängden. Det handlar om att kontrollera flöden ut och in gällande pengamängd, inget annat. Det är en intressant tankeskola men som alla nationalekonomiska metateorier saknar den definitiva empiriska belägg.
Vi får skicka dom till Zimbabwe och testa sin hypotes. Plåster är inte bra på att läka brutna ben.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 15:52   #44373
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Vi får skicka dom till Zimbabwe och testa sin hypotes. Plåster är inte bra på att läka brutna ben.
Fast Zimbabwe pumpade ju på penningmängden i en redan överfull vattendamm så att säga, utan att reglera upp utflödet i ett lika högt (eller högre) tempo som inflödet. Finns inte mycket att lära sig av Zimbabwe gällande MMT.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 16:06   #44374
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Lev inte i det förflutna, Zimbabwe håller på att tackla sin inflation med guldmynt.

https://www.pbs.org/newshour/world/a...ces-gold-coins
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 16:08   #44375
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Fast Zimbabwe pumpade ju på penningmängden i en redan överfull vattendamm så att säga, utan att reglera upp utflödet i ett lika högt (eller högre) tempo som inflödet. Finns inte mycket att lära sig av Zimbabwe gällande MMT.
Poängen är mer att dom kan testa sina principiella planer, ett system som bara fungerar i ett väldigt smalt spektrum är ju inte bra system.

Min poäng är ofta att de nya tidens moderna monetära och finansiella planer bara fungerar i specifika situationer. Det är ju inte så bra om vi börjar se kriser dyka upp. Relationen mellan matpriser och räntefria lån till tech investeringar är ganska långt. Det är dags att gå tillbaka till basic.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 16:11   #44376
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Lev inte i det förflutna, Zimbabwe håller på att tackla sin inflation med guldmynt.

https://www.pbs.org/newshour/world/a...ces-gold-coins
Det blev inget bit-coin, det blev gold-coin. Vilket kommer att vara den mest stabila delen i en afrikansk valuta. Men undrar om folk vill byta ut sina guldmynt mot en säck sedlar som är extremt volatila. Kommer de att få ett parallellt ekonomiskt system?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-10, 15:58   #44377
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Har Kris Kristofferson fått Polarpriset? Om inte är det fan skandal då tydligen den nyligen avlidne Burt Baccarath fått det.

Ingen nu levande artist har enligt min mening så förenat djup lyrik med så vardaglig gemen beskrivning av människans problem. Med texter som kan läsas och överträffa alla annan poesi som skrivits och samtidigt förena detta med att vara så fullkomligt folklig att hans språk återfinns i hela världens vardagliga tal.

Jag älskar både Dylan och Springsteen som jag vet fått priset tidigare men dom kommer inte i närheten. Kris Kristofferson är mer inflytelsefull och genreöverskridande än någon av dessa någonsin kan hoppas på. Jag tror och hoppas på att inte en själ skulle invända om han även fick Nobelpriset för litteratur.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-14, 20:50   #44378
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Skall skriva på ett kontrakt som jag fått på mail, det är redan är påskrivet av annan part.
Hur gör jag för att få dit en giltig namnteckning?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-15, 10:33   #44379
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Skall skriva på ett kontrakt som jag fått på mail, det är redan är påskrivet av annan part.
Hur gör jag för att få dit en giltig namnteckning?
Stenåldersmetod: Skriv ut, skriv på, scanna och skicka tillbaka.
Modern metod: Signera online med Adobe Acrobat https://www.adobe.com/se/acrobat/online/sign-pdf.html.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-15, 11:42   #44380
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Stenåldersmetod: Skriv ut, skriv på, scanna och skicka tillbaka.
Modern metod: Signera online med Adobe Acrobat https://www.adobe.com/se/acrobat/online/sign-pdf.html.
Tack , funkade i programmet.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 18:41   #44381
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 85
Är det någon här som har haft nackspärr? Inne på andra dygnet med smärta från helvetet! Värktabletter ger knappt någon effekt alls känns de som. Hur länge brukar de sitta i?
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 19:25   #44382
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Är det någon här som har haft nackspärr? Inne på andra dygnet med smärta från helvetet! Värktabletter ger knappt någon effekt alls känns de som. Hur länge brukar de sitta i?
Är du säker på att du inte har någon inflammation(rygg,diskar etc) som trycker mot en nerv? Kan hjälpa att kämpa mot smärtan och röra på sig(gå någon runda). Brukar vara ett tecken att värktabletter inte biter.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 19:38   #44383
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Är du säker på att du inte har någon inflammation(rygg,diskar etc) som trycker mot en nerv? Kan hjälpa att kämpa mot smärtan och röra på sig(gå någon runda). Brukar vara ett tecken att värktabletter inte biter.
Nej jag är ju inte helt säker. Ringde 1177 och sköterskan trodde det efter mitt samtal men har bokat ett digitalt möte med en läkare i morgon så kanske får mer klarhet efter de.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 19:46   #44384
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Nej jag är ju inte helt säker. Ringde 1177 och sköterskan trodde det efter mitt samtal men har bokat ett digitalt möte med en läkare i morgon så kanske får mer klarhet efter de.
Testa sitt ned/stå upp och lyft benen en efter en så långt det går och se om du får någon smärta?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-19, 20:36   #44385
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Testa sitt ned/stå upp och lyft benen en efter en så långt det går och se om du får någon smärta?
Provade och sitta och stå enligt beskrivning men ingen direkt smärta, kände bara att det strama minimalt på höger sida i nacken när jag lyfte höger ben rakt ut och upp stående.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)