Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-23, 15:27   #5011
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Ytterligheternas tidsålder av Eric J Hobsbawm. Inte helt övertygande, bitvis odistanserat, men en intressant djupdykning i det korta 1900-talets breda utvecklingar.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 15:29   #5012
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Ljuset vi inte ser
Anthony Doerr
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 16:13   #5013
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Allt av Simon R Green jag inte redan läst. Två tre i veckan. Underbar läsning men inte så intellektuellt utmanade kanske.

Förstår inte hur alla här som inte verkar som intellektualla giganter kan läsa tung literattur dagligen. Personligen är jag uppväxt i ett bibliotek och läste klassikerna innan jag var 15.

Förstår inte varför man behöer läsa dom igen. Sokrates efter 40 var en besvikelse även om jag inser att jag präglat hela mitt liv efter hans principer.

Dostojevskij vågar jag aldrig läsa igen, precis som Sartre. Jag ser ingen anledning att trigga depressioner.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-29, 23:14   #5014
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg Visa inlägg
Sokrates efter 40 var en besvikelse även om jag inser att jag präglat hela mitt liv efter hans principer.
Intressant. Sokrates har ju inte skrivit några böcker....
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-29, 23:26   #5015
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Orbitór, vänster vinge av (Cartarescu) - otroligt underlig, slingrande och hemsökande prosa. Makalöst bra bok.
Jag måste lyfta den här boken igen. Cartarescu är en av vår samtids mest fascinerande tänkare med en oerhörd förmåga till fantasieggande formuleringar. Ett smakprov:

"Ändå befinner vi oss mellan det förflutna och framtiden som en maskformig fjärilskropp mellan två fjärilsvingar. Den ena kan vi använda till att flyga med, för vi har skickat nervtrådar ända ut i kanterna på den; den andra är okänd, ungefär som om vi skulle sakna öga på den sidan. Men hur ska vi kunna flyga med en vinge? Symmetrins profeter, invigda och kättare ställer i utsikt vad vi skulle kunna bli och vad vi måste bli. Med vad de ser per speculum in aenigmate ska vi alla få se klart och tydligt, åtminstone lika klart och tydligt som vi ser det förflutna. Då ska också vår plågsamma nostalgi bli fullständig, tiden ska inte längre finnas, minnet och kärleken ska vara ett, hjärnan och könet ska vara ett, och vi ska bli lika änglarna.
Att vi är larver till en astralvarelse visar vår cerebral-spinala kropp. Med ryggmärgen som grodd och med de två hjärnhalvorna i skallen som två köttiga hjärtblad liknad den exakt en späd växt i första groningsstadiet. Köttet är jorden i vilken den har planterats och vars resurser den kommer att uttömma, hjärnan kommer också att förbrukas och skrumpna som en nötkärna i ett torrt nötskal, och i det mitt kommer de två små tunna, lysande bladen att vecklas ut, själens vingar, andens vingar som ska lämna denna världs drivbänk och iklädd en himmelsk kropps upphöjelse bli planterade på en ny jord under en ny himmel."

Kapitlet innan det jag citerar ur handlade om att ett gäng zigenare besökte en rumänsk by och sådde opiumvallmo vind för våg, vilket när de dragit vidare ledde till att bybefolkningen blev sexgalna opium-fiends. De glömde då att att offra mat vid sina förfäders gravar, vilket ledde till ilskna förfäder som reste sig som zombies och slet sönder byborna med sina ruttnande käkar. Prästen kallar dock ner guds vrede över de dödsvägrande förfäderna, det hela eskalerar till ett andligt krig med ett crescendo då ärkeängeln slåss mot ärkedemonen likt gandalf mot Balrog, i ett evigt stup ner mot mörkret. I kapitlet jag citerar broderar författaren ut på det här viset om kosmos, människan och återfödelsen. I kapitlet efter maler han på om en leverfläck på sin mammas lår i trettio sidor.

Fascinerande läsning som rekommenderas varmt!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 12:33   #5016
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Intressant. Sokrates har ju inte skrivit några böcker....
Hjärnsläpp. Platon. Får väl skylla på att jag alltid tänkt på det som att han skrev ner vad Sokrates tänkt ut.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 15:35   #5017
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Station Eleven
Emily St John Mandel
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 16:33   #5018
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag har förbokat fyra böcker till bokrean 2023.

Blod säljer : nya berättelser
Stephen King

Amerikansk jord
Jeanine Cummins

Min berättelse : om livet och musiken
Dave Grohl

Johnny the Fucker
Magnus Uggla
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 22:44   #5019
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Läst klart Project Hail Mary.. bra lättläst men lämnar inga bestående intryck. Påbörjat Sea of Tranquility av ovan nämnda Emily St John Mandel.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 06:31   #5020
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Gilgamesh
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 13:14   #5021
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Är det någon här som läser Fantasy? Går just nu en kurs i kreativt skrivande och har skrivit 22000 ord på en fantasy-roman. Målet är att få ihop en läsbar bok på 100 k ord
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-20, 00:12   #5022
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Just nu läser jag
Senare
Stephen King

Igår läste jag ut
Björnjägarens döttrar
Anneli Jordahl

Jane Eyre
Av: Charlotte Brontë
Uppläst av Lo Iweborg

Lyssnade jag på innan läggdags tidigare i veckan.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-20, 18:11   #5023
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Brian Klaas - Corruptible : Who get's power and how it changes us.

5/5 , riktigt intressant och skrivet på ett sätt där det inte bara blir studier och undersökningar på varandra.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-21, 12:33   #5024
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Är det någon här som läser Fantasy? Går just nu en kurs i kreativt skrivande och har skrivit 22000 ord på en fantasy-roman. Målet är att få ihop en läsbar bok på 100 k ord
Inte särskilt mycket, men kanske är dags. När publicerar du?
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-21, 15:06   #5025
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Lånade nyss The Shining, ska bli intressant att se om jag tycker den är bättre än filmen då King inte gillade den. Sen Hellboy The Crooked man då den ska filmatiseras, som uppvärmning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)