Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-26, 13:00   #46
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Benjila Visa inlägg
Det är bägge sakerna som spelar roll. Till varför folk tror att man inte kan gå upp i vikt av LCHF.
Varför skulle bägge sakerna spela roll?

Vad har kcal/gram för betydelse för hur lätt du kommer gå ner i vikt om du bortser från den akuta viktuppgången av att äta fler gram för att få i dig samma kcal?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:07   #47
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vilka är de här "folket" du pratar om?

Skilj på teori och praktik. Jag har jättelätt för att överäta mackor och pasta. Inte riktigt lika lätt att överäta grönsaker/kött/fisk/creme fraiche/majonnäs. Det tar stopp på ett helt annat sätt.
Du kan ju komma in på Flashback, med jämna mellanrum kommer det in en nyupplyst och frälst lchfare som visst vet hur det fungerar. T.ex så är insulin det enda som gör att kroppen lagrar fett, och att äta sig fet på lchf är en omöjlighet. Det är inte bara mycket svårare utan en omöjlighet.... Det roliga med dessa är att rapporter biter inte utan de kör en typ av "Du har fel lalalalalalalalalalalalalalalalalaalalalalalalalal alaal"-metod.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:13   #48
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Du kan ju komma in på Flashback,
Nä hu så läskigt, sade Nasse till Puh och tog ett bett av sin ostbit.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
med jämna mellanrum kommer det in en nyupplyst och frälst lchfare som visst vet hur det fungerar. T.ex så är insulin det enda som gör att kroppen lagrar fett, och att äta sig fet på lchf är en omöjlighet.
ASP lagrar också fett, men kylomikronerna(?) är kortlivade och kanske inte lagrar in lika länge? Vilket gör att man (som två personer observerat) får bättre resultat vid överätning och kanske att mättnaden blir bättre. Dunno. Jag vet bara att jag mår toppen. Och tydligen många andra. Annars hade de väl inte velat "frälsa världen"?

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är inte bara mycket svårare utan en omöjlighet.... Det roliga med dessa är att rapporter biter inte utan de kör en typ av "Du har fel lalalalalalalalalalalalalalalalalaalalalalalalalal alaal"-metod.
Lalalalalala bingo? Välbeprövat och fungerar alldeles ypperligt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-26 klockan 13:15.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:15   #49
Benjila
30kg Marklyft
 
Benjilas avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Skilj på teori och praktik. Jag har jättelätt för att överäta mackor och pasta. Inte riktigt lika lätt att överäta grönsaker/kött/fisk/creme fraiche/majonnäs. Det tar stopp på ett helt annat sätt.
Det är ju det jag pratar om. som du själv säger, du blir inte lika mätt av pasta och mackor som med protein och fett rika källor. För att bli mätt måste du då äta mer om du äter kolhydrater som basic måltid. (pasta t.ex)

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Varför skulle bägge sakerna spela roll?

Vad har kcal/gram för betydelse för hur lätt du kommer gå ner i vikt om du bortser från den akuta viktuppgången av att äta fler gram för att få i dig samma kcal?
Benjila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:20   #50
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Ja men det är ju fortfarande inte beroende av kcal/gram utan av mättnad/kcal.

Det som ger resultat för viktnedgången är ju hur många kcal du får i dig, inte hur många gram. Att få i sig en stor volym av något för få kcal kan ju eventuellt leda till större mättnad (speciellt bortom den akuta bukfyllan) men inte nödvändigtvis.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:24   #51
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nä hu så läskigt, sade Nasse till Puh och tog ett bett av sin ostbit.
Hahaha :p



Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
ASP lagrar också fett, men kylomikronerna(?) är kortlivade och kanske inte lagrar in lika länge? Vilket gör att man (som två personer observerat) får bättre resultat vid överätning och kanske att mättnaden blir bättre. Dunno. Jag vet bara att jag mår toppen. Och tydligen många andra. Annars hade de väl inte velat "frälsa världen"?
Ja, du och många andra mår toppen, det är inte LCHF som diet jag klagar på, i mina ögon är det en bra diet. Kanske inte något för den som satsar på bodybuilding eller liknande då iaf jag förespråkar mycket mer protein, fast det går väl att köra en HPHFLC-diet kanske och ändå kalla det LCHF sålänge kolhydraterna ligger lågt?





Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Lalalalalala bingo? Välbeprövat och fungerar alldeles ypperligt.
Det funkar ypperligt ja, känns dock tråkigt att folk ska sprida ordet vidare när det är felaktigt sagt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:30   #52
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Ja, du och många andra mår toppen, det är inte LCHF som diet jag klagar på, i mina ögon är det en bra diet. Kanske inte något för den som satsar på bodybuilding eller liknande då iaf jag förespråkar mycket mer protein, fast det går väl att köra en HPHFLC-diet kanske och ändå kalla det LCHF sålänge kolhydraterna ligger lågt?
Ja, det tycker jag. Det är så jag tänker. Huvudandelen av energin från fett, helt enkelt.

För att få i sig tillräckligt med energi behöver jag helt fylla upp med fett, annars skulle det blir rätt tråkig mat att försöka få i sig 2000 kcal från enbart magra proteinkällor.

Däremot är lite fett, mycket protein, lite kolhydrater inte samma sak, vilket en del tycker. Nog för att de flesta äter så när de försöker gå ned i vikt. Andra, som jag, trivs bra att äta så oavsett viktuppgång/nedgång/balans (variera fettmängd upp/ned).

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det funkar ypperligt ja, känns dock tråkigt att folk ska sprida ordet vidare när det är felaktigt sagt.
Nu gör du sådär igen. Hålla för öronen är modellen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-26 klockan 13:33.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 14:34   #53
Benjila
30kg Marklyft
 
Benjilas avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Ja men det är ju fortfarande inte beroende av kcal/gram utan av mättnad/kcal.

Det som ger resultat för viktnedgången är ju hur många kcal du får i dig, inte hur många gram. Att få i sig en stor volym av något för få kcal kan ju eventuellt leda till större mättnad (speciellt bortom den akuta bukfyllan) men inte nödvändigtvis.
Jag vet att det är hur många kcal och inte gram man får i sig som reglerar vikten. Har inte sagt något annat. Menar bara på att 100g kycklingbröst filé vs 100g pasta. Vad blir man mest mätt på? Kycklingen. Vad innehåller minst kalorier? Kycklingen. Om dem nu innehöll lika mycket kalorier så spelar det ju ingen roll. För man äter mindre av kycklingen än pastan för att bli mätt. Och orkar man inte mer mat äter man väl inte mer och då får man inte i sig fler kalorier.
Benjila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 14:37   #54
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Benjila Visa inlägg
Jag vet att det är hur många kcal och inte gram man får i sig som reglerar vikten. Har inte sagt något annat. Menar bara på att 100g kycklingbröst filé vs 100g pasta. Vad blir man mest mätt på? Kycklingen. Vad innehåller minst kalorier? Kycklingen. Om dem nu innehöll lika mycket kalorier så spelar det ju ingen roll. För man äter mindre av kycklingen än pastan för att bli mätt. Och orkar man inte mer mat äter man väl inte mer och då får man inte i sig fler kalorier.
Suck.

Det är ju det jag säger, det är hur mycket mättnad du får ut ur en viss mängd kcal som är det intressanta, inte hur många gram. Du påstod att båda sakerna hade betydelse men gram/kcal har ju bara betydelse indirekt genom att det antagligen (men inte nödvändigtvis) korrelerar med mättnad/kcal.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 14:47   #55
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Citat:
Ursprungligen postat av Benjila Visa inlägg
Jag vet att det är hur många kcal och inte gram man får i sig som reglerar vikten. Har inte sagt något annat. Menar bara på att 100g kycklingbröst filé vs 100g pasta. Vad blir man mest mätt på? Kycklingen. Vad innehåller minst kalorier? Kycklingen.
Vad innehåller mest protein? Vad släcker hunger bäst?




Spoiler alert: Protein
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 14:48   #56
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nu gör du sådär igen. Hålla för öronen är modellen.
huh?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 19:31   #57
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Försökte skämta, fick inte till det riktigt. Något i stil med att jag håller för öronen och säger lalala.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 19:32   #58
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Benjila Visa inlägg
Jag vet att det är hur många kcal och inte gram man får i sig som reglerar vikten. Har inte sagt något annat. Menar bara på att 100g kycklingbröst filé vs 100g pasta. Vad blir man mest mätt på? Kycklingen. Vad innehåller minst kalorier? Kycklingen. Om dem nu innehöll lika mycket kalorier så spelar det ju ingen roll. För man äter mindre av kycklingen än pastan för att bli mätt. Och orkar man inte mer mat äter man väl inte mer och då får man inte i sig fler kalorier.
2500 kcal bröd mättar inte.
2500 kcal fett med lika mycket protein jag hade fått i mig från brödet: mättar.

Fett håller dig mätt på sikt, kolhydrater fyller bara upp magen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 19:34   #59
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Försökte skämta, fick inte till det riktigt. Något i stil med att jag håller för öronen och säger lalala.
Ah, fan vad trög jag är, läste igen och förstod

edit: Kör inte LCHF så jag vet inte vad det berodde på...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 19:40   #60
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Annars hade de väl inte velat "frälsa världen"?
Jag får den känslan av LCHF-anhängarna att när kolhydraterna försvinner så kommer dumheten, jag hoppas att det inte stämmer
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)