Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-10-07, 13:12   #15166
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Växer era ben av löpning?

Jag vet att när jag gått från styrketräning med böj och sånt till löpning så är jag ganska säker på att benen krympt iaf i början.

Sedan när jag hållt i löpningen ett tag känns det som jag fått ett par djävulskt muskelösa ben med lite volym också? Både lår och baksida.

Undrar vad det är som hänt då. Det är väl en sorts muskelfibrer som knappt blir större? Typ1? Och ändå är det väl dom som man tränar vid löpning?
Mina ben har krympt rejält pga löpningen.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 13:37   #15167
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Tränar du något utöver löpning?

Jag kan inte påstå att jag haft de problemen, om något tycker jag benen blir smalare av mycket löpning och sneglar man lite på världseliten i långdistanslöpning så är de ju inte direkt grova. Vill minnas att jag läste på träningslära att löpning hade en inhiberande effekt på mTOR på nått sätt dessutom och det underlättar ju inte om man vill att benen ska växa.
Just nu tränar jag bara löpning. Kan ju tillägga att röven har minskat. Det går inte hål på jeansen längre.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 17:07   #15168
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tycker inte benen krymper särskilt av löpning. Däremot blir det ju lätt att man inte kör nån benstyrketräning då man ägnar sig åt löpning. Detta gör ju att benen krymper (ifall de var muskliga innan).

Sen är det väl så som LadyG skriver att diverse signalsubstanser som produceras vid löpträning har en effekt som gör att det är svårare att bygga muskler, dvs om man skulle kombinera löpning och styrketräning. Men det ska ju gå att delvis ta sig runt genom att pussla om med passen så man gör styrketräningen då den effekten av signalsubstanserna är så liten som möjligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 17:42   #15169
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Viktnedgång drabbar ju lätt benen också, förhoppningsvis är det inte FFM man tappar då.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 18:26   #15170
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tycker inte benen krymper särskilt av löpning. Däremot blir det ju lätt att man inte kör nån benstyrketräning då man ägnar sig åt löpning. Detta gör ju att benen krymper (ifall de var muskliga innan).

Sen är det väl så som LadyG skriver att diverse signalsubstanser som produceras vid löpträning har en effekt som gör att det är svårare att bygga muskler, dvs om man skulle kombinera löpning och styrketräning. Men det ska ju gå att delvis ta sig runt genom att pussla om med passen så man gör styrketräningen då den effekten av signalsubstanserna är så liten som möjligt.
Vette fasiken, om man har rejält med muskler på benen så är det nog svårt att behålla trots fortsatt styrketräning, om man kör längre distanser på löpningen. Kör själv ben två gånger i veckan men har tappat rejält(!!!) med muskelmassa på underkroppen senaste två åren med löpning.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 19:04   #15171
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Jag har haft ganska stora (muslulösa) ben. Ultralöpningen som jag hållit på med det senaste året har i samband med att jag slutat styrketräna fått mina ben att bli mindre.
Hur mycket som beror på de lugna långpassen vet jag såklart inte.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 19:42   #15172
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vette fasiken, om man har rejält med muskler på benen så är det nog svårt att behålla trots fortsatt styrketräning, om man kör längre distanser på löpningen. Kör själv ben två gånger i veckan men har tappat rejält(!!!) med muskelmassa på underkroppen senaste två åren med löpning.
Kör du verkligen lika hård styrketräning som innan du började med löpningen då? Och ifall du faktiskt kör ungefär lika mycket benstyrka som innan, så lär du ju inte få lika mycket återhämtning, eftersom du ju lagt till en massa löpning.

Som jag ser det så är det svårt att hitta ett exakt svar på det här, eftersom man i princip jagar sin egen svans...

Men jag håller med om att det finns ett samband mellan löpning och lite smalare ben. Men exakt hur det sambandet ser ut är jag lite mer osäker på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 22:55   #15173
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
+5 ute och tråden dör?

Själv har jag haft en ihållande förkylning tyvärr.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 22:55   #15174
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Äh, själv sprang man ute i t-shirt under +7
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 23:12   #15175
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Jag återhämtar mig från en bihåleinflammation. Funderar på om jag pallar att dra ett halvt pass efter jobbet idag. Inte så tidskänsligt som det är på morgonen

Jag avskyr bara att springa när det är soligt. Blä.

Imorse var det frysgrader här. Trevligt med frost ute.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 23:46   #15176
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
+5 ute och tråden dör?

Själv har jag haft en ihållande förkylning tyvärr.
Jag är också självdöd.

Kort resumé:

Hela förra vintern: Strandad i 6mån pga knäproblem jag drog på mig i december.

Hela sommaren: Lyckats träna runt knäproblemen, men har istället haft lite småont högst uppe på smalbenet. Men inget panikartat.

Nu på hösten: Fotleden som bråkat med mig i 5-10 år har varit mer trilsk än vanligt och plågat mig. Jag tror den bristande rörligheten där har bidragit till att jag fått andra skador och känningar.

Förrförra veckan: Lite extra ont på smalbenet.

Förra helgen: Jag körde ett intervallpass och hade lite ont i smalbenet.

Dagen efter: Jag haltade pga att smalbenet/knät inte tyckte om mig längre. Men detta är alltså inte samma knäproblem jag hade förra vintern. Såvitt jag kan bedömma i alla fall.

Senare den dagen: Råkade snubbla över ett klipp på nätet där en snubbe visade ett sätt att mobilisera fotleden. Inget jag sett tidigare har ens varit i närheten av att funka, utan det har känts som ben mot ben i fotleden då jag dorsiflexat. Men nu lyckades jag helt plötsligt böja mycket mer i fotleden och kan förhoppningsvis stretcha mig till lite bättre rörlighet på sikt.

Förra veckan: Förkyld och eländig. Dock lite tur i oturen att jag inte kunnat springa då knät/smalbenet varit onda och behövt vila hela veckan. Stretchat fotleden har jag gjort.

Igår: Sprang 10k lugnt. Kändes lite småsegt åt smalbenet. Efteråt blev det riktigt ont.

Idag: Haltat. Jävla typiskt att jag inte skulle kunnat hitta den där videon dagen innan intervallpasset. Då hade jag kanske inte sprungit sönder benet. Nu verkar det som om jag kommer behöva vila ett tag igen. Förhoppningsvis lite kortare än 6 månader dock...

Senast redigerad av svenbanan den 2016-10-12 klockan 23:47.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 09:24   #15177
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Jag klurar lite på det här med vikten som löpare. Jag vägt mellan 75-94kg på mina 190cm. Men jag har aldrig tyckt att vikten påverkat löpningen oavsett vikt. Jag kände mig inte tung och klumpig vid 94kg och jag kände mig inte heller lätt och hade inte mindre skador när jag vägde runt 75kg.

Vad är eran erfarenhet av att gå upp eller ner i vikt i samband med löpning? Kan det till och med vara nackdel av att gå ner i vikt då man tappar lite styrka och blir svagare och skörare? Tekniken kanske påverkas också? Ska försöka gå ner till 80kg för och minska belastningen.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 09:41   #15178
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vette fasiken, om man har rejält med muskler på benen så är det nog svårt att behålla trots fortsatt styrketräning, om man kör längre distanser på löpningen. Kör själv ben två gånger i veckan men har tappat rejält(!!!) med muskelmassa på underkroppen senaste två åren med löpning.
Jag tror svenbanan har rätt. Så länge man sköter sin styrketräning men också näringsbalansen så går det att bibehålla muskelmassa.

Löpningen har inga nog inga större nackdelar i sig utan det handlar mer om att kunna sköta näringsintaget och orka/hinna/prioritera styrketräningen lika högt som tidigare.

Mitt "problem" med höga träningsnivåer av konditionsträning, ffa löpning, är att det är svårt att fylla energiintaget samt att vid löpning tappar jag aptiten.
Sedan blir man ju trött av träning, "i både kropp och själ", därför blir det nog svårare kunna/orka hålla igång med lika många pass/set/samma vikter som utan flera konditionspass. Speciellt om det är långa pass eller hårda pass.

Tränar man för prestation och säsongen är i säg maj-september så är det ju nu till kanske januari som styrketräningen har högst fokus.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 09:55   #15179
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag klurar lite på det här med vikten som löpare. Jag vägt mellan 75-94kg på mina 190cm. Men jag har aldrig tyckt att vikten påverkat löpningen oavsett vikt. Jag kände mig inte tung och klumpig vid 94kg och jag kände mig inte heller lätt och hade inte mindre skador när jag vägde runt 75kg.

Vad är eran erfarenhet av att gå upp eller ner i vikt i samband med löpning? Kan det till och med vara nackdel av att gå ner i vikt då man tappar lite styrka och blir svagare och skörare? Tekniken kanske påverkas också? Ska försöka gå ner till 80kg för och minska belastningen.
Vikten har stor påverkan på löpningen men det är inte den ända flaskhalsen.

Tittar man på VO2max och leker att du har 4,5 liter syreupptag/min blir det ca 48 ml/kg och minut vid 95 kg och ca 60 ml per kg och minut vid 75 kg.

VO2max 48 ml skulle i teorin innebära en tid på milen på ca 45 min och 60 ml skulle i teorin innebära 35-36 min. Ta nu siffrorna för vad det är men det är en illustration om man bara fokuserar på VO2max.

Sedan finns andra begränsningar som stabilitet, rörlighet mm. Det brukar ju falla in under arbetsekonomi. Har man inte mer rörlighet än vad som motsvarar en steglängd som ger 40 min på milen vid 180 steg per minut måste man ju ta ungefär 200 steg per minut för att springa på 36 minuter på milen vilket är som att spurta (inte sprinta) hela vägen. Saknar man stabilitet eller spänst kommer arbetsekonomin kommer markkontakten att bli längre och arbetsekonomin försämras när man springer fortare istället för att förbättras vilket är det normala.

Det hela kan alltså leda till att en 20 kgs viktnedgång inte leder till förbättring på 20 min på milen utan endast några minuter. Varje individ är annorlunda. Markkontakten kommer således att vara snarlika och löpningen kännas likadan. Kanske skulle en sådan här individ må bra av korta backintervaller, 100-200 m rusher för ökad muskelfiber rekrytering och stabilitesträning för ökad prestation oavsett vikt.

Kör hårt..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:04   #15180
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är också självdöd.

Kort resumé:

Hela förra vintern: Strandad i 6mån pga knäproblem jag drog på mig i december.

Hela sommaren: Lyckats träna runt knäproblemen, men har istället haft lite småont högst uppe på smalbenet. Men inget panikartat.

Nu på hösten: Fotleden som bråkat med mig i 5-10 år har varit mer trilsk än vanligt och plågat mig. Jag tror den bristande rörligheten där har bidragit till att jag fått andra skador och känningar.

Förrförra veckan: Lite extra ont på smalbenet.

Förra helgen: Jag körde ett intervallpass och hade lite ont i smalbenet.

Dagen efter: Jag haltade pga att smalbenet/knät inte tyckte om mig längre. Men detta är alltså inte samma knäproblem jag hade förra vintern. Såvitt jag kan bedömma i alla fall.

Senare den dagen: Råkade snubbla över ett klipp på nätet där en snubbe visade ett sätt att mobilisera fotleden. Inget jag sett tidigare har ens varit i närheten av att funka, utan det har känts som ben mot ben i fotleden då jag dorsiflexat. Men nu lyckades jag helt plötsligt böja mycket mer i fotleden och kan förhoppningsvis stretcha mig till lite bättre rörlighet på sikt.

Förra veckan: Förkyld och eländig. Dock lite tur i oturen att jag inte kunnat springa då knät/smalbenet varit onda och behövt vila hela veckan. Stretchat fotleden har jag gjort.

Igår: Sprang 10k lugnt. Kändes lite småsegt åt smalbenet. Efteråt blev det riktigt ont.

Idag: Haltat. Jävla typiskt att jag inte skulle kunnat hitta den där videon dagen innan intervallpasset. Då hade jag kanske inte sprungit sönder benet. Nu verkar det som om jag kommer behöva vila ett tag igen. Förhoppningsvis lite kortare än 6 månader dock...
Tråkig läsning.. =/

Sitter hemma och är asförbannad. Har åkt på neurologisk skit i vänster benet. Ökad tonus i vad och höft, nedsatt styrka och känselförändringar i peroneer och tibalis anterior. Är nog L5 och S1 som är påverkade fast jag har ju inte gjort något och har inte ont i ryggen.

Ingen styrsel alls i vänster foten och som det är nu skulle man lika gärna kunna amputera bort skiten..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)