Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-13, 11:58   #1
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Golfarmbåge - förebygga / att-tänka-på?

Hej,

Jag fick känningar - för en månad sen - av vad som rimligen borde vara Golfarmbåge (medial epikondylit).

Känns redan bättre - men inte helt bra - och jag är glad att jag är på rätt väg.

Nåväl. Uppenbarligen har jag tränat fel och jag vill förstå hur jag hållit fel med armar/händer för att skadan ska uppstå - och hur gör jag rätt framöver?

Är det att jag har böjt med handleden vid pull-ups/chins/curls osv.?

Mina besvär var värst vid Chins, så den har jag inte vågat pröva igen. Reverse Grip Row är någorlunda smärtfri. För att ge varsitt exempel.
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 12:10   #2
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Hej,

Jag fick känningar - för en månad sen - av vad som rimligen borde vara Golfarmbåge (medial epikondylit).

Känns redan bättre - men inte helt bra - och jag är glad att jag är på rätt väg.

Nåväl. Uppenbarligen har jag tränat fel och jag vill förstå hur jag hållit fel med armar/händer för att skadan ska uppstå - och hur gör jag rätt framöver?

Är det att jag har böjt med handleden vid pull-ups/chins/curls osv.?

Mina besvär var värst vid Chins, så den har jag inte vågat pröva igen. Reverse Grip Row är någorlunda smärtfri. För att ge varsitt exempel.
Skadan uppstår vid överbelastning av ring och långfinger. Senan som styr dessa fingrar fäster precis där i armbågen. Chins eller latspull i fingrarna istället för ett gediget handgrepp är en klassisk orsak. Eller att köra för tungt i dessa övningar. Att böja handleden påverkar inte, det är fingrarna det kommer ifrån.

Alla övningar som påfrestar dessa fingrar kommer att var jobbiga ett tag. Så dom flesta pullövningar men inte så mycket pushövningar.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 14:52   #3
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Skadan uppstår vid överbelastning av ring och långfinger. Senan som styr dessa fingrar fäster precis där i armbågen. Chins eller latspull i fingrarna istället för ett gediget handgrepp är en klassisk orsak. Eller att köra för tungt i dessa övningar. Att böja handleden påverkar inte, det är fingrarna det kommer ifrån.

Alla övningar som påfrestar dessa fingrar kommer att var jobbiga ett tag. Så dom flesta pullövningar men inte så mycket pushövningar.
Extremt intressant! Noterat.

Ska jag då kanske öva på Greppövningar/Greppstyrka? Är det en rimlig slutsats att jag avlastar fingrarna om jag skaffar dragremmar?
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 15:14   #4
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av alexelias Visa inlägg
Extremt intressant! Noterat.

Ska jag då kanske öva på Greppövningar/Greppstyrka? Är det en rimlig slutsats att jag avlastar fingrarna om jag skaffar dragremmar?
Japp, dragremmar kan hjälpa dig att träna vidare men ändå vila senfästet i fråga då det avlastar fingrarna. Och på lång sikt kan greppträning stärka upp så det inte händer igen.
MEN först måste du rehabba och läka skadan, annars kan tillståndet bli kroniskt om du har otur. Min golfarmbåge höll i sig i ca 2 år.

Ska se om jag hittar videon som räddade mig och slutligen fick läkningen på rätt spår. Handlade om att massera mot muskelfibrerna/senfibrerna, för att bryta upp det felläkta området (samma effekt som stötvågsbehandling) och sedan stretchar man ut handleden ordentligt flera gånger om dagen i veckor, ev månader, så att den nya läkningen blir rätt.

https://youtu.be/MOw6UFelld0

Kolla videon. Jag masserade hårdare, så att det gjorde ont och blev lite blåmärke. Masserade flera gånger under kanske 2-3 dagar. Sedan stretchade jag minst en gång i timmen i många veckor och sakta sakta blev det bättre och tillslut helt bra. Massera ska du bara göra i början för att bryta upp det felläkta området. Sedan är det stretchningen som kommer att läka det på rätt sätt. Och när du är bra så är det greppträning för att stärka upp så det förhoppningsvis inte händer igen. Och ev börja använda dragremmar konstant vid dom tyngsta lyften, även om det kommer att hindra viss muskelutveckling i underarmarna.

Senast redigerad av 40plus den 2020-11-13 klockan 15:19.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 10:12   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hej!

Jag har skrivit en rätt bra artikel om just medial epikondylit här.
https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)