Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-29, 15:59   #16
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Har för mig att om syftet är muskeltillväxt går det lika bra med kort vila bara man kör varje set till fail, blir högre metabol stress trots färre reps eller lägre vikt
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 15:59   #17
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Resultatet är väl som förväntat med tanke på att volymen blir högre när setvilan är längre (man orkar fler reps). Hade varit intressant om man tog hänsyn till de antal extra set man skulle hinna med när man vilar 2 minuter istället för 8.
Tycker även jag skulle vara intressant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 18:15   #18
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tycker även jag skulle vara intressant.
Skulle satsa allt på att kortare vila med fler set vinner.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 21:17   #19
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tycker även jag skulle vara intressant.
Jag är kanske den enda som Inte tycker att det vore ens intressant, är övertygad om att det skulle vara så överlägset så det behöver man inte ens testa om det gäller hypertrofi.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 21:31   #20
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Skulle satsa allt på att kortare vila med fler set vinner.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Jag är kanske den enda som Inte tycker att det vore ens intressant, är övertygad om att det skulle vara så överlägset så det behöver man inte ens testa om det gäller hypertrofi.
Givetvis så skulle fler set vara bättre inom rimlig tidsperiod. Men det skulle ändå vara intressant att se hur stor skillnad det skulle vara.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 21:45   #21
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Givetvis så skulle fler set vara bättre inom rimlig tidsperiod. Men det skulle ändå vara intressant att se hur stor skillnad det skulle vara.
Finns säkert en studie på otränade eller klena personer som vanligt :-D

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 21:57   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Tre är i alla fall bättre än en för hypertrofi.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/F..._Muscle.3.aspx
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 08:48   #23
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Finns säkert en studie på otränade eller klena personer som vanligt :-D

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jag har faktiskt inte hittat en enda som undersöker det, har väl inte letat supernoga men ändå.

De studier jag har sett har ungefär denna metod:

3x10, sänk vikten mellan set för att nå 10 reps.

Med denna metod kommer längre setvila alltid att nå en högre totalvolym och således ge bättre resultat så länge de inte gör en studie med väldigt hög volym, och mig veterligen brukar det inte se ut så. Om volymen istället hade likställts hade gruppen med kort setvila kunnat utföra kanske dubbelt så många set.

Detta skulle vara praktiskt användbart att veta om man tex har 45-60 minuter till förfogande på gymmet. Då har man alternativet att antingen köra (dessa är påhittade exempel, ingen aning om volymen stämmer) 10-12 set med 3 min vila eller att köra 18-22 med 1 min vila.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tre är i alla fall bättre än en för hypertrofi.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/F..._Muscle.3.aspx
Det är väl samma "problem" med den studien, volymen blir lägre för 1 minutgruppen då de blir tröttare. "All other RT variables were held constant".
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2020-03-01 klockan 08:50.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 08:59   #24
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag hittade denna där volymen verkar vara likställt sett till antal reps där kortare vila gav bättre gainz. Men jag kommer inte åt fullängdaren:

https://link.springer.com/article/10...421-014-3014-7
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 09:08   #25
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Tycker att ni ska läsa masterexamensarbetet en gång till. Det är en hypotes som han bevisar och är väldigt mycket ett experiment med extremt tighta ramar för att kunna bevisa sin hypotes.

Under en karriär kommer många olika upplägg krävas för att få fortsatt utveckling eftersom människan är väldigt anpassningsbar och har väldigt svårt att gå/komma ur sin komfortzon...

Short rest interval lengths between sets optimally enhance body composition and performance with 8 weeks of strength resistance training in older men

Citat:
22 male volunteers (SS: n = 11, 65.6 ± 3.4 years; SL: n = 11, 70.3 ± 4.9 years) were assigned to one of two strength RT groups, following 4 weeks of periodized hypertrophic RT (PHRT)
Tror inte att den är helt applicerbar på individer på 16-30 år.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-03-01 klockan 09:15.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 16:51   #26
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att ni ska läsa masterexamensarbetet en gång till. Det är en hypotes som han bevisar och är väldigt mycket ett experiment med extremt tighta ramar för att kunna bevisa sin hypotes.

Under en karriär kommer många olika upplägg krävas för att få fortsatt utveckling eftersom människan är väldigt anpassningsbar och har väldigt svårt att gå/komma ur sin komfortzon...

Short rest interval lengths between sets optimally enhance body composition and performance with 8 weeks of strength resistance training in older men



Tror inte att den är helt applicerbar på individer på 16-30 år.
Referatet säger väl bara att träningsvolymen ökade. Klart att vila gör att vi kan jobba mer - dock kan vi väl tänka att kortare vila faktiskt ger ökad styrke- och muskeltillväxt, även om vi tappar enstaka repetitioner.

Jag wooshade kanske några med mitt tankeexempel på singelset med 48 timmars vila.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 17:38   #27
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Referatet säger väl bara att träningsvolymen ökade. Klart att vila gör att vi kan jobba mer - dock kan vi väl tänka att kortare vila faktiskt ger ökad styrke- och muskeltillväxt, även om vi tappar enstaka repetitioner.

Jag wooshade kanske några med mitt tankeexempel på singelset med 48 timmars vila.
Precis och det borde inte vara något konstigt med det. Men har troligen inget att göra med slutresultatet.

Men kan säkert vara bra att tänka på vid uppvärmningen till SL/Strongman/Olympiska lyft för att kunna hålla hög intensitet genom hela tävlingen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 09:08   #28
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Jag blir rastlös efter 1 minut. Försöker att hålla lite längre set vila vid de tyngre lyften men oftast blir jag rastlös före jag blir återhämtad xD
Samma här, supersettar basövningarna för att jag inte ska bli tokig och har ändå svårt att komma upp i över 2 minuter.

Vilken människa med familj, heltidsjobb o andra intressen har möjlighet att tillbringa den tiden på gymmet?

Jag får hellre ut 90 % av effekten på en timmes pass som jag har möjlighet att genomföra än att total opta och inte kunna genomföra något pass alls.

C

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 15:48   #29
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Optimalt att träna hemma och göra annat emellan.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-05, 17:29   #30
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tre är i alla fall bättre än en för hypertrofi.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/F..._Muscle.3.aspx
Nice! Det är allt jag behöver höra. Man behöver inte överdriva så tillvida inte man ska bli Mr.Body vilket jag ej skall bli men vill gärna göra lite bättre än genomsnittet.

Jag fortsätter hädanefter med 4 min vila per set så kmr jag oxå orka med. En sak jag märkt är att jag upplever kortare vilotidbehov när jag joggat 15 minuter uppvärmning innan än om jag bara joggat 10 minuter eller färre.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)