Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-16, 12:07   #4636
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Ja, du har helt rätt.

Vem vet. Han kanske gör en comeback 2025 eller liknande Måste leva på hoppet.
Big Z tog ju sin sista titel när han var 39 eller 40 år gammal. Det fanns dock ett par skillnader han och Brian emellan. Big Z var då fortfarande den statiskt starkaste strongman-atleten, högst troligt absolut starkast i t.ex. stock och käböj samt precis under de absolut starkaste i marklyft. Brian har aldrig varit den statiskt starkaste i något bortsett en kort period där han höll vr i marklyft. Så Big Z hade en USP som Brian saknade. Sedan funderar jag även på skillnaden i längd dom emellan, om det kanske är lättare att inte bli extremt klumpig om man är en något mindre person. Det skiljer väl drygt 10 cm kroppslängd dom emellan.

Så det går uppenbarligen att vinna WSM-titlar i hög ålder men den som har gjort det är också den absolut främsta genom tiderna.

På tal om Brian: enligt honom ändrade de ju från farmers till yoke till städ till yoke dagen innan tävlingen. Det är ju under all kritik att man kommer på det så sent. Förstå att ha förberett all sin träning för en viss grej och så får Colin för sig att "vi gör så här istället!" några timmar innan tävlingsstart.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 12:07   #4637
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Terry Hollands gjorde en riktigt bra tävling. Mark Felix och Shiv också med i matchen trots åldern. Spännande tävling då så många saknades och ingen tävlat på länge. Kul med lite nya namn som gjorde bra ifrån sig, typ Kevin Faires.
Riktigt tråkigt att inte Terry gick till final faktiskt. Förtjänade det efter sitt fina kval.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 13:39   #4638
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Att grenarna ändras är ju inte jättekontroversiellt. Sker då och då. I år så handlade det väl mycket om vädret och att det blev skjutet på och att de fick hålla mycket av tävlingen inomhus. De ändrade senare också för att de inte skulle få samma typ av övningar återkommande också som jag förstått det.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 14:19   #4639
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Att grenarna ändras är ju inte jättekontroversiellt. Sker då och då. I år så handlade det väl mycket om vädret och att det blev skjutet på och att de fick hålla mycket av tävlingen inomhus. De ändrade senare också för att de inte skulle få samma typ av övningar återkommande också som jag förstått det.
Den sista meningen köper jag även om man borde ha kunnat ta hänsyn till det mycket tidigare. Att det har skett förut köper jag inte som ett bra argument för att det inte är ett problem. Fortsätter WSM att vara speciella och krångliga så kommer fler och fler atleter att tröttna. Jag vill att WSM ska vara just världens starkaste man och inte något som vissa väljer att avstå.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:26   #4640
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg

På tal om Brian: enligt honom ändrade de ju från farmers till yoke till städ till yoke dagen innan tävlingen. Det är ju under all kritik att man kommer på det så sent. Förstå att ha förberett all sin träning för en viss grej och så får Colin för sig att "vi gör så här istället!" några timmar innan tävlingsstart.
På laurence shahlaei's YT så sa han väl att det inte är några problem om inte vikterna blir högre. Oavsett hade det inte räddat Brian.

Loz berättade ju att han fick göra om knäböjen ett år där han vann grenen och fick göra om efter dryga timmen. Det är under all kritik.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:31   #4641
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
På laurence shahlaei's YT så sa han väl att det inte är några problem om inte vikterna blir högre. Oavsett hade det inte räddat Brian.

Loz berättade ju att han fick göra om knäböjen ett år där han vann grenen och fick göra om efter dryga timmen. Det är under all kritik.
Mm, saker likt dessa jag syftar på. Det Brian störde sig på kanske var en ganska liten grej men det är ändå en grej som ska adderas till allt annat som har misskötts genom tiderna. Det är tråkigt att det har blivit en universell sanning att WSM är den sämsta årliga tävlingen.

Bra dock att de tog bort sten-till-fail-tie breakern i år. Tycker dock fortfarande att det är lökigt att inte bara ettan och tvåan går vidare från gruppen. Men absolut bättre än i fjol.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:47   #4642
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag gillar Brian. Han har vart bäst flera ggr tidigare, och ok han surar lite när han inte är det, men han är metodisk, försöker och verkar genuint älska sporten. Inte in and out enjoy the clout" som hans polare Eddie.

Så trist med nervösa "omg. jag kan dö om jag fortsätter preppa såhär och väga 170+"-typer.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:50   #4643
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Någon bra sammanfattning på tuben?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:54   #4644
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag gillar Brian. Han har vart bäst flera ggr tidigare, och ok han surar lite när han inte är det, men han är metodisk, försöker och verkar genuint älska sporten. Inte in and out enjoy the clout" som hans polare Eddie.

Så trist med nervösa "omg. jag kan dö om jag fortsätter preppa såhär och väga 170+"-typer.
Jag gillar honom också mer nu jmf med förut då jag hatade en del på honom Man uppskattar helt klart hans dedikation till sporten. Sen har jag fortfarande svårt med vissa sidor av honom men i stort så är det uppfriskande med någon som kör på och satsar allt för att bli bättre trots hög ålder.

För mig blir det inte tydligare än med Terry Hollands. När jag kollade gamla WSM-tävlingar från mitten av 2000-talet och framåt så var han bara den överhypade klumpedunsen som aldrig fick till det, framförallt när man tar hänsyn till de orimliga förväntningarna från de brittiska kommentatorerna. Nu blev jag genuint glad när han trots 40 års ålder meddelade att han skulle komma tillbaka nästa år och göra det bättre. Det verkar vara en bra snubbe som verkligen tycker att strongman är kul och tävlar i det främst av den anledningen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:55   #4645
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Någon bra sammanfattning på tuben?
Dröjer nog innan det dyker upp. Finns muntliga sammanfattningar av Big Loz där han och hans fru går igenom resultaten dag för dag. Men det är nog inte så givande i efterhand. Rörligt material dröjer nog lite även om Novikovs 537,5 kg i kronlyft finns uppe.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 16:01   #4646
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Ah, försökte kolla på Big Loz nu. Lite segt. Stör mig också på att hans fru inte kan färga sitt hår.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 16:06   #4647
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nu blev jag genuint glad när han trots 40 års ålder meddelade att han skulle komma tillbaka nästa år och göra det bättre. Det verkar vara en bra snubbe som verkligen tycker att strongman är kul och tävlar i det främst av den anledningen.
Sånt är kul och lite självisk glädje för mig som gammal. Det är inte för sent -känsla.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 16:41   #4648
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hans storlek matchar alltså inte riktigt hans styrka, skulle jag vilja påstå.
Det du försöker säga här är ju att han är fet, vilket jag håller med om. Novikov, Mateuz och alla andra "mindre" killar sitter säkert inne på minst lika mycket muskelmassa som Brian gör, bara att de via genetik kan lägga på sig den massan på ett mera klädsamt sätt.

Kolla på Brian här, https://youtu.be/Vpk8bPVcgn0?t=231 , det är inte bara "Jävlar vad jobbigt" svett det där, det där är riktig fetma svett. Jag talar av egen erarenhet på just området att vara fet och svettas ordentligt.

Nick Best ser ju orolig ut över hans hälsa.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 16:48   #4649
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Jag tycker synd om Brian faktiskt på riktigt, han måste vara den mest planerande idrottaren jag känner till efter Gunde Svan, vad hade Brian med sig in på hotellet? 200 kg packning, eget kyl/frys skåp o.s.v.

Två egna privata hemmagym, utrustade värre än 99% av alla gym i Sverige. Ett gäng träningskompisar som mer eller mindre är inhyrda för att kunna vara tillgänglig på Brians tider. Stöttande fru, enorma sponsorkontrakt på mat e.t.c

Ändå går det inte bättre. Själv gillar jag att inte riktigt ha allting så uppstyrt och planerat, så man har något att skylla på när det går åt helvete. Nu kan ju Brian bara skylla på två saker, tävlingen och sig själv. Och just där tror jag att det slår slint för honom, han kan inte acceptera att det är han som underpresterar utan då blir det tävlingen det är fel på, även fast han är snabb med att säga att det är "samma för alla" så märker man att han blir på riktigt irriterad på en nivå över alla andra över när saker och ting ändras.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-11-16 klockan 16:50.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 17:32   #4650
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Underpresterar Brian verkligen då? Han är ju bevisligen i världseliten. Han tar sig till final. Genomför varenda gren, sen är någon annan lite snabbare, lyfter lite mer osv. Men det är aldrig: "Vad gör han ens där?" -känsla. Sen är han inte bäst, men han kan tävla mot de som är.

Kanske inte är så att han underpresterar, har otur, inte hans dag osv. Utan det är så dålig (Är fel ord för någon som bevisligen nästan kan mäta sig med de bästa) han faktiskt är.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)