Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-11, 17:20   #3091
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Brian med "jag snackar om allt i 40 minuter video"!

Han tog ändå upp en hel del rimliga tankar. Framförallt att det bör göras på någon slags strongmantävling.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 11:21   #3092
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Det hade ju vart lätt att göra det till en tävling. Räcker med att någon mer lyfter. Kanske Thor skulle bjuda in sin farsa att lyfta med, så är det per definition som Brian förklarar.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 11:35   #3093
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det hade ju vart lätt att göra det till en tävling. Räcker med att någon mer lyfter. Kanske Thor skulle bjuda in sin farsa att lyfta med, så är det per definition som Brian förklarar.
Inte alls.
Först ska ju en organisation sanktionera tävlingen. Sedan ska andra tävlande få chansen att vara med. Rimligtvis bör det vara en av de större organisationerna för att det ska vara någon sorts legitimitet i ett eventuellt rekord.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 12:00   #3094
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Ja precis. Detta är som att hyra in en domare från IPF till sitt garage för att sätta ett rekord.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 12:09   #3095
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Jag tycker alla borde få göra rekord precis hur dom vill så länge de finns massor med vittnen till det och så länge utrustningen är samma.

Folk som gnäller över att "Gör man det på träning hemma är man utvilad" men alla har ju möjlighet att vara utvilade och göra det hemma?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 15:52   #3096
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tycker alla borde få göra rekord precis hur dom vill så länge de finns massor med vittnen till det och så länge utrustningen är samma.

Folk som gnäller över att "Gör man det på träning hemma är man utvilad" men alla har ju möjlighet att vara utvilade och göra det hemma?
Ja men då slår du undan bena helt på organisationer som anordnar tävlingar med mera. Helt plötsligt så har allt de jobbat sig till genom årtioenden förminskats och sedan kommer det bli mer och mer utfasat ifall man gör sådana här saker.

Ingen har problem med att att Hafthor går in och gör lyftet med en legitim dommare osv för att ta bort alla frågetecken om stången och vikterna. Problemet är när man kommer kalla det för officiellt världsrekord. Finns många atleter som har världsrekord på träning osv men det är inte där man sätter dem officiellt. Det finns en standard för tävlingar när det kommer till officiella världsrekord och den följs mer eller mindre av alla tävlingsformer.

Oavsett vad så tror jag inte att Magnus med sin organisation inte kommer klassifiera detta som ett världsrekord i slutändan. Det kommer vara ett imponerande lyft som visar för alla att Hafthor är den som lyft mest. Vill han ha ett officiellt världsrekord så får han göra det inom en tävling som är sanktionerad och allt vad det nu innebär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 19:35   #3097
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Ja men då slår du undan bena helt på organisationer som anordnar tävlingar med mera. Helt plötsligt så har allt de jobbat sig till genom årtioenden förminskats och sedan kommer det bli mer och mer utfasat ifall man gör sådana här saker.

Ingen har problem med att att Hafthor går in och gör lyftet med en legitim dommare osv för att ta bort alla frågetecken om stången och vikterna. Problemet är när man kommer kalla det för officiellt världsrekord. Finns många atleter som har världsrekord på träning osv men det är inte där man sätter dem officiellt. Det finns en standard för tävlingar när det kommer till officiella världsrekord och den följs mer eller mindre av alla tävlingsformer.

Oavsett vad så tror jag inte att Magnus med sin organisation inte kommer klassifiera detta som ett världsrekord i slutändan. Det kommer vara ett imponerande lyft som visar för alla att Hafthor är den som lyft mest. Vill han ha ett officiellt världsrekord så får han göra det inom en tävling som är sanktionerad och allt vad det nu innebär.
Det är inte konstigare att kalla det för wr än att man inte har några regler för vad som gäller ett strongman-marklyft. I princip alla marklyft i strongman hade ju blivit underkända i SL, så varför ska helt plötsligt Thors lyft inte räknas när det sanktionerats och finns domare på plats?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 20:29   #3098
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Har det sanktionerats och finns det domare och har andra getts chansen? Då kan vi ju skippa att hålla SL-tävlingar öht. Allt kör på känsla hemma hos sig.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 20:40   #3099
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Nu pratade vi om strongman inte om SL.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 20:41   #3100
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Där är väl reglerna ganska klara kan jag ändå tycka.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 21:36   #3101
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Han kommer ändå inte klara det, så det är en non-issue.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 21:54   #3102
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Där är väl reglerna ganska klara kan jag ändå tycka.
Ja, gör precis vad som helst så länge stången kommer upp. Det är strongman, inte SL. Det är ingen som har sagt att man kan göra ett marklyft hemma och sen få ett rekord i IPF eller något annat förbund.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Han kommer ändå inte klara det, så det är en non-issue.
Eddie har sagt att Thor är starkare än vad han var. Thor verkar helt säker på att han kommer klara det, han var inte speciellt långt ifrån utan dräkt på elephant bar heller. Så han kommer definitivt klara det.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 07:51   #3103
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Hur svårt kan det vara att använda samma stång och utrustning?
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 08:48   #3104
Isanningensnamn
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nej, det var jag Jag är ingen marklyftsexpert, men 501 är våldsamt mycket och jag är övertygad om att Hafthor inte är så stark. 440×3 Är en annan sak. Så oavsett hemmagym, tävling på arena osv. inga 501kg för Hafthor .
Vi får se om Haftor fixar det.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Nej. Jag har rätt.

På samma sätt som fotbollsmatcher spelats på tomma arenor pga x eller y är det officiella matcher trots andra förutsättningar. Är det sanktionerat och officiellt så gäller det oavsett vad atleterna försöker hitta på för ursäkter.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Ja vad fan larvigt att många är så negativa. Ingen var negativ förran Eddie Hall sa att han inte tyckte det var ok att göra rekord på hemmaplan.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Har det sanktionerats och finns det domare och har andra getts chansen? Då kan vi ju skippa att hålla SL-tävlingar öht. Allt kör på känsla hemma hos sig.
Men tydligen finns det många gamla rekord som inte har haft någon utmanare så orka bry sig om just denna lyft?
Men att Eddie Hall bryr sig just nu är lite komiskt va.
Dessutom att bry sig om att rekordet "bara" kommer att slås med 1 kg är rätt kul för Eddie själv har förbättrat världsrekord med 1 kg flera gånger dessutom. Haha jag garvar!

Finns det ens någon annan som vill försöka lyfta en stång laddad med 501 kg? Tveksamt, just för att det är våldsamt mycket vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Hur svårt kan det vara att använda samma stång och utrustning?
Förmodligen inte så svårt va så låt Haffe försöka!

Han har ju domare och allt på plats så orka gnälla!

Som sagt det finns inga speciella regler för strong man marklyft förutom att stången ska upp.

Go Haftor!

Senast redigerad av Isanningensnamn den 2020-04-13 klockan 08:49.
Isanningensnamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 08:50   #3105
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Skulle lätt ta 501 om jag fick göra det i mitt eget gym.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)