Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-13, 12:46   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Negativa effekter av sittande mildras inte av att röra på sig

Citat:
Prolonged sitting induces endothelial dysfunction in healthy young adults which has been demonstrated to be offset by intermittent fidgeting and standing. No information exists on the impact of sitting and endothelial dysfunction in sedentary middle-aged adults, and whether common workplace counter-interventions (i.e. desk-standing/desk-pedaling) mitigate sitting-induced endothelial dysfunction.

PURPOSE:

The objective of this study was to examine whether breaking up prolonged sitting with intermittent standing or under-desk pedaling prevents sitting-induced popliteal artery endothelial dysfunction in middle-aged sedentary, overweight/obese office workers.

HYPOTHESIS:

We tested the hypothesis that sitting-induced leg endothelial dysfunction would be prevented by intermittent standing or desk pedaling.

METHODS:

Thirteen middle-aged, sedentary overweight/obese subjects (10 males, 3 females; age: 38±3 yrs; BMI: 29.7±2 kg/m) participated in three separate testing sessions in a randomized order: 1) four hours of uninterrupted sitting; 2) four hours of sitting interrupted with four 10-minute bouts of standing; and 3) four hours of sitting interrupted with four 10-minute bouts of light-intensity desk pedaling. Doppler ultrasound measured popliteal artery flow mediated dilation (FMD), and associated measures (e.g. shear rate, blood velocity) were measured immediately prior to and immediately following each intervention (sit, stand, and desk pedaling).

RESULTS:

Four hours of uninterrupted sitting induced a significant impairment in popliteal artery FMD (baseline: 3.1±0.3%, post: 1.6±0.5%, P<0.05). Interestingly, neither intermittent standing (baseline: 3.2±0.4%, post: 1.9±0.5%, P<0.05) nor intermittent desk pedaling (baseline: 3.2±0.4%, post: 1.9±0.4%, P<0.05) was effective at preventing excessive sitting-induced endothelial dysfunction.

CONCLUSION:

Prolonged sitting-induced leg endothelial dysfunction cannot be prevented by brief intermittent bouts of standing or desk pedaling in middle-aged sedentary overweight/obese adults.
Workplace Strategies to Prevent Sitting-induced Endothelial Dysfunction. Medicine and Science in Sports and Exercise, 7 November 2017.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 13:44   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Damned if you do, damned if you don't
Vi ska alla dö någon gång :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 23:54   #3
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Var det inte någon studie som sa att träning x tidsenheter motverkade sittande i y tidsenheter?
Har för mig att du la upp en för någon månad sen :p
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 23:58   #4
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Var det inte någon studie som sa att träning x tidsenheter motverkade sittande i y tidsenheter?
Har för mig att du la upp en för någon månad sen :p
Det finns tidigare studier som visar samma sak - att träning inte kompenserar för stillasittande. Exempelvis denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196239
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 00:22   #5
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Det finns tidigare studier som visar samma sak - att träning inte kompenserar för stillasittande. Exempelvis denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196239
Ja det vet jag
Men är rätt säker på att det fanns en rapport som faktiskt sa motsatsen
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 06:46   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
4 timmar oavbrutet sittande är ju väldigt mycket, hur kan man ens sitta ner så länge utan att behöva gå på toa?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 07:01   #7
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
4 timmar oavbrutet sittande är ju väldigt mycket, hur kan man ens sitta ner så länge utan att behöva gå på toa?
Inga problem alls!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 07:51   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Ja det vet jag
Men är rätt säker på att det fanns en rapport som faktiskt sa motsatsen
Menar du denna?
Med Sci Sports Exerc. 2015 Apr;47(4):843-9. doi: 10.1249/MSS.0000000000000479. Effect of prolonged sitting and breaks in sitting time on endothelial function. Thosar SS1, Bielko SL, Mather KJ, Johnston JD, Wallace JP.


Abstract
Sitting time (ST) is associated with cardiovascular disease risk factors, whereas breaking ST has been reported to be beneficial for reducing cardiovascular risk.

PURPOSE:
The objective of this study is to examine the effects of breaking ST on superficial femoral artery (SFA) endothelial function.

HYPOTHESES:
1) Prolonged sitting would induce endothelial dysfunction and changes in shear forces, and 2) breaking ST with brief periods of activity would prevent attenuation in endothelial function.

METHODS:
Twelve nonobese men (24.2 ± 4.2 yr) participated in two randomized 3-h sitting trials. In the sitting (SIT) trial, subjects were seated on a firmly cushioned chair for 3 h without moving their lower extremities. In the breaking ST trial (ACT), subjects sat similar to the SIT trial but walked on a treadmill for 5 min at 2 mph at 30 min, 1 h 30 min, and 2 h 30 min during the sitting interval. SFA flow-mediated dilation (FMD) was assessed at baseline, 1 h, 2 h, and 3 h in each trial. Statistical analyses were performed using dependent variables SFA FMD and shear rates. Significance was set at P ≤ 0.05

RESULTS:
In the SIT trial, there was a significant decline in SFA FMD from baseline to 3 h (baseline, 4.72% ± 3.78%; 1 h, 0.52% ± 0.85%; 2 h, 1.66% ± 1.11%; 3 h, 2.2% ± 2.15; P < 0.05 by ANOVA) accompanied by a decline in mean shear rate and antegrade shear rate but no difference in shear rate (area under the curve). By two-way repeated-measures ANOVA, ACT prevented the sitting-induced decline in FMD (baseline, 4.5% ± 2.3%; 1 h, 5.04% ± 2.85%; 2 h, 5.28% ± 5.05%; 3 h, 6.9% ± 4.5%) along with no decline in shear rates.

CONCLUSION:
Three hours of sitting resulted in a significant impairment in shear rate and SFA FMD. When light activity breaks were introduced hourly during sitting, the decline in FMD was prevented.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 09:23   #9
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Var går gränsen för hur länge man kan sitta innan det blir ohälsosamt?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 09:27   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Var går gränsen för hur länge man kan sitta innan det blir ohälsosamt?
Efter att jag suttit ner i typ tio minuter får jag träsmak i baken. Är det kroppens sätt att säga att det börjar bli ohälsosamt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 09:36   #11
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Var det inte snack om att man kunde bryta de negativa effekterna av stillasittande genom att ställa sig upp och gymnastisera lite mellan varven?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 09:55   #12
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
#TBT (Throw Back Tuesday)

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 10:16   #13
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Lol. Om man rör sig så sitter man ju inte ner, därav mildras de? :P
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 10:56   #14
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Abstraktet säger tydligt att det är medelålders människor som är feta eller överviktiga som detta framför allt gäller.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 11:32   #15
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
skulle man inte göra 20 knäböj varje timme medans man sitter vid datorn? xd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)