Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-16, 09:01   #1021
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Att hitta skalbyxor som går att öppna helt och hållet i sidan är sällsynt. Haglöfs har inga sådana modeller utan det är alltid någon cm med fast tyg i toppen.

Arcteryx Beta SL är de jag använder och är väldigt nöjd med dom. Vet att Norröna har ett par i sin trollveggen-serie med äkta full-zip men de är lite väl rejäla och tunga. Mammut har en modell som heter Masao, jag har ingen erfarenhet av dom men allt jag har från mammut är bra kvalitet.

Jag såg faktiskt att Haglöfs har en sån byxa. Haglöfs Roc Crevasse pant heter den. Såg faktiskt nu att även Stellar Equipment har en också.
De ska ju vara smidiga så de tar lite plats vid packning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 09:02   #1022
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Dom är öppna från foten till knät..

Vi är alla olika antar jag, jag har en storlek större än vad jag brukar och då glider de på utan några konstigheter. Men absolut, kan förstå att an vill ha så det är öppet hela vägen då det blir lättar med kängorna och sånt.
Vill kunna stå upp och snabbt dra på mig skalbyxor över de jag har på mig samt kängor. Så ifall jag inte vill ha minst 2 storlekar för stort måste dragkedjan gå längre upp.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 12:15   #1023
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Då tar vi det en gång till.

Jag försökte tipsa om byxor som går att öppna HELT OCH HÅLLET. Det för att jag föredrar byxor jag kan öppna HELT OCH HÅLLET så att de bara är att trä över benen och kedja igen så att jag inte behöver trä mina leriga kängor genom byxorna i någon utsträckning som helst. Förstår ni? Jag menar alltså byxor som jag inte ens behöver lyfta på fötterna för att de ska gå att dra på. Byxorna ni hänvisar till kommer jag behöva lyfta på fötterna och lera ner insidan av byxorna om jag ska få på mig dom.

Haglöfs Roc Crevasse går i sina senaste utföranden att öppna från fotslut upp till fickhöjd.
Stellar Equipments Ultralight samt Hybrid-modeller går även dom att öppna från fotslut upp till fickhöjd.

På vilket sätt kan 70% av benlängden ses som HELT OCH HÅLLET? Båda dessa byxor kommer ha en lerig insida och jag kommer ha lyft på fötterna, om de ska byta från status "sitter inte på" till status "sitter på".

Tycker du att det fungerar bra med byxor som går att öppna upp till fickhöjd Delta_Mats, så kör i vind. I sådana fall har jag hört mycket gott om Haglöfs L.I.M. som är väldigt lätta och går att öppna så mycket som du vill. Jag har använt ett par Patagonia Torrentshell som funkat väldigt bra också.

Senast redigerad av blåvitt den 2020-08-16 klockan 12:17.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 07:42   #1024
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Så länge öppningen blir tillräckligt stor att kängorna får plats plus luft omkring så gör det inget om byxorna inte går att öppna upp helt och hållet. Visst hade det kunna vara ännu mer praktiskt med komplett öppningsbara brallor, men då krymper nog utbudet extremt.

Appropå L.I.M tror jag att jag testade dem, men de har inte justerbar midja. Dom blir för pösiga i midjan. Vill inte vara tvungen att använda bälte.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 09:52   #1025
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Visst hade det kunna vara ännu mer praktiskt med komplett öppningsbara brallor, men då krymper nog utbudet extremt.
Ja, det är ju precis vad jag skrev till att börja med.

Citat:
Appropå L.I.M tror jag att jag testade dem, men de har inte justerbar midja. Dom blir för pösiga i midjan. Vill inte vara tvungen att använda bälte.
Houdinis BFF då kanske? Lite heavy duty men har allt du efterfrågar. Var nära att köpa dom för er tag sen men fick bli Arcteryx Beta istället för min del, just pga dragkedjefrågan då.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 10:00   #1026
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ja, det är ju precis vad jag skrev till att börja med.
Är du inte orolig för att det ska regna in? Tänker att kedjan är oftast den största svagheten när det kommer till att hålla ute väta?

Hur som, sådana byxor heter väl "full zip"? Har ingen erfarenhet av sådana själv (min regnbyxor är kedja upp till midjan men inte hela vägen.

Googla typ "rain pants full zip" så får du en hel del förslag. Jag kan tyvärr inte säga något om vilka som är bra eller dåliga men det kan förhoppningsvis någon annan.

https://www.addnature.com/marmot-pre...RoC6AkQAvD_BwE
https://www.naturkompaniet.se/marmot...RoCRr4QAvD_BwE
https://www.addnature.com/black-diam...r-M529522.html
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 11:47   #1027
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
I lumpen (1997) Hade vi verkligen skitbra regnkläder. Jacka och byxor som man drog på utanför uniformen, hade jag bara kommit på vad de kan ha hetat hade jag haft ett bra tips att dela med mig av. Fula som fan var de, inte kamouflage, utan helt matt mörkgröna.

Bekväma, enkla, hållbara, kunde rullas ihop så de tog liten plats.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:46   #1028
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
I lumpen (1997) Hade vi verkligen skitbra regnkläder. Jacka och byxor som man drog på utanför uniformen, hade jag bara kommit på vad de kan ha hetat hade jag haft ett bra tips att dela med mig av. Fula som fan var de, inte kamouflage, utan helt matt mörkgröna.

Bekväma, enkla, hållbara, kunde rullas ihop så de tog liten plats.
Jag säger det! Gör som militären. De implementerar saker å ting för det handlar om liv eller död i deras fall. Låter dramatiskt men de är så inåthelvete praktiska och pragmatiska. Semestercampa som en jägarsoldat eller stanna hemma.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 13:24   #1029
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Är du inte orolig för att det ska regna in? Tänker att kedjan är oftast den största svagheten när det kommer till att hålla ute väta?

Hur som, sådana byxor heter väl "full zip"? Har ingen erfarenhet av sådana själv (min regnbyxor är kedja upp till midjan men inte hela vägen.

Googla typ "rain pants full zip" så får du en hel del förslag. Jag kan tyvärr inte säga något om vilka som är bra eller dåliga men det kan förhoppningsvis någon annan.

https://www.addnature.com/marmot-pre...RoC6AkQAvD_BwE
https://www.naturkompaniet.se/marmot...RoCRr4QAvD_BwE
https://www.addnature.com/black-diam...r-M529522.html
Beror på hur noggrant de tänkt till med designen. Arcteryx Beta släpper inte in något vatten alls ens i totalt hällregn.

Nja, full zip kallas de modeller som går att öppna helt i fotända och upp till minst knähöjd. Det enda som inte ingår i den kategorien är byxor med rena ventilationskedjor som alltså inte går att öppna upp i någon av ändarna. Stormline som du länkar går upp till knäna om du tittar på bilderna.
Så ja, de jag pratar om kallas för full zip men det gör de du och Mats tar upp också.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
I lumpen (1997) Hade vi verkligen skitbra regnkläder. Jacka och byxor som man drog på utanför uniformen, hade jag bara kommit på vad de kan ha hetat hade jag haft ett bra tips att dela med mig av. Fula som fan var de, inte kamouflage, utan helt matt mörkgröna.

Bekväma, enkla, hållbara, kunde rullas ihop så de tog liten plats.
Låter som ett vanligt galonställ. Funkar jättebra om man är stationär, men i rörelse släpper de inte ut ett uns svett och man blir blöt och kall den vägen istället. Mycket tyngre än ett plagg i ex gtx active.

Försvarsmaktens material är precis som deras mat. Det duger i krig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 13:32   #1030
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Beror på hur noggrant de tänkt till med designen. Arcteryx Beta släpper inte in något vatten alls ens i totalt hällregn.

Nja, full zip kallas de modeller som går att öppna helt i fotända och upp till minst knähöjd. Det enda som inte ingår i den kategorien är byxor med rena ventilationskedjor som alltså inte går att öppna upp i någon av ändarna. Stormline som du länkar går upp till knäna om du tittar på bilderna.
Så ja, de jag pratar om kallas för full zip men det gör de du och Mats tar upp också.
Ah, ok. Trodde det var skillnad på Half zip och Full zip men jag är inte direkt helt med på alla ord. Aja, hoppas du hittar vad du behöver, om inte så funkar alltid en poncho.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 10:35   #1031
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Hur många mm vattenpelare behövs för en skaljacka som är tänkt att ha till lite vanliga promenader i regn? Har läst på lite om att från 10 000mm och uppåt står de emot regn i ett par timmar och är nyfiken på om någon har praktisk erfarenhet som säger annat?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 12:57   #1032
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Är på väg ut till offerdalsfjällen för att vara ute i 12 dagar. Blir cirka 15km oledad vandring per dag, med någon vilodag. Blir ett litet provsmak för att se om gröna bandet eller något liknande skulle kännas rimligt. Har aldrig varit ute så här länge innan, ska bli mycket spännande! Någon annan som har något sommaräventyr på g?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 13:45   #1033
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är på väg ut till offerdalsfjällen för att vara ute i 12 dagar. Blir cirka 15km oledad vandring per dag, med någon vilodag. Blir ett litet provsmak för att se om gröna bandet eller något liknande skulle kännas rimligt. Har aldrig varit ute så här länge innan, ska bli mycket spännande! Någon annan som har något sommaräventyr på g?
Inget fullskaligt äventyr som sådant men hoppas kunna starta vid Rundhögen utanför Storlien och vandra förbi Blåhammaren in i Norge runt Storerikvollen och Nedalshyttan och vidare nu i Augusti. Tanken är att vandra runt i fem dagar samt att göra detta med en packning på högst 12-14 kg (helst 12kg). Vore mycket trevligare med en sådan nätt vikt än de 20 kg jag släpade på förrförra året.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-07, 13:55   #1034
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Jag har lite funderingar på att springa emilleden som är 40 km. Det hade varit spännande.

I helgen var jag ute på vandring med ungarna till Gosjön som det heter. Ca 2km vandring med en 2 åring och en 4 åring. Försöker drilla dom till att gilla vandring. Än så länge så älskar dom det. Min förhoppning är att dom fortsätter tycka om det. Så kan det bli längre turer tillsammans i framtiden.

Så ser väl mina äventyr ut nuförtiden.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-08, 08:37   #1035
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har lite funderingar på att springa emilleden som är 40 km. Det hade varit spännande.

I helgen var jag ute på vandring med ungarna till Gosjön som det heter. Ca 2km vandring med en 2 åring och en 4 åring. Försöker drilla dom till att gilla vandring. Än så länge så älskar dom det. Min förhoppning är att dom fortsätter tycka om det. Så kan det bli längre turer tillsammans i framtiden.

Så ser väl mina äventyr ut nuförtiden.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Lever i precis samma sits. Mycket ut o gå, leka i skogen, kurragömma, jaga fjärilar etc. Vi har turen att vi har enklare naturreservat runt oss med bra stigar och sådant, sedan typ trollstigar och sådant. Underbart.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)