Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-24, 20:13   #1
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Tråkiga tråden om pensionssparande

Jag råkade få lön från staten. Inte så mycke, men fem siffrigt i allafall. Det hamnade på kåpan pension en del också. Kommer få lön från staten löpande så länge jag vill. ( Det är alltså inget bidrag).

Är det bra? Kåpan alltså? Eller ska jag försöka placera de nån annanstans?

Senast redigerad av Starke75an den 2017-10-24 klockan 20:16.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-29, 19:17   #2
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Bumpar i ren Lafayette-anda, ratt sjukt att det har ar enda traden om pension eller har jag fel?

Har antligen tagit tag i det och borjat kolla in laget har for egen del efter att ha vaxlat nagra ord med en kompis partner nar jag var i Sverige senast

Sa om jag har forstatt saken ratt sa har man i Sverige en allmanna pension som "alla" far, sen ovanpa det har man avtalspension via jobbet och sen kan man privatspara. Nar man val blir gammal (65-67 ar) sa har man en kaka som utgors av 3 delar

Just nu ligger den allmanna pensionen i UK pa £203.85 per vecka, eller £10,600 per ar (det ar ju skitlite?!)

Mina arbetsgivare i tidigare dar betalade in £150-200 per manad och som arbetstagare gick en liknande summa ocksa till pensionen automatiskt, men nu nar jag kollade sa betalade mitt forra jobb £500 per manad och jag £0 vilket jag tyckte var en liten boost sa nu ska jag ta reda pa vad min nuvarande arbetsgivare betalar

Hur ser din(a) plan(er) ut?
Ni som jobbar for staten (i.e. lakare, polis, brandman etc) borde ju fa schyssta betalningar eller?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-29, 19:28   #3
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Alla pengar på globala Indexfonder, och försöka betala så lite skatt som möjligt

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-30, 09:00   #4
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Har tjänstepension från f.d. arbetsgivare. Är också egenföretagare och sparar privat i aktier och fonder. Kommer uppnå mitt mål och ta ut 25.000 netto / mån. när jag går i pension vid 67 år (om 10 år). Har inga lån. Huset betalt. Eftersom jag är ingenjör och tycker teknik är askul, kommer jag troligen ta en del uppdrag efter pension också.
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-30, 09:21   #5
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Bumpar i ren Lafayette-anda, ratt sjukt att det har ar enda traden om pension eller har jag fel?

Har antligen tagit tag i det och borjat kolla in laget har for egen del efter att ha vaxlat nagra ord med en kompis partner nar jag var i Sverige senast

Sa om jag har forstatt saken ratt sa har man i Sverige en allmanna pension som "alla" far, sen ovanpa det har man avtalspension via jobbet och sen kan man privatspara. Nar man val blir gammal (65-67 ar) sa har man en kaka som utgors av 3 delar

Just nu ligger den allmanna pensionen i UK pa £203.85 per vecka, eller £10,600 per ar (det ar ju skitlite?!)

Mina arbetsgivare i tidigare dar betalade in £150-200 per manad och som arbetstagare gick en liknande summa ocksa till pensionen automatiskt, men nu nar jag kollade sa betalade mitt forra jobb £500 per manad och jag £0 vilket jag tyckte var en liten boost sa nu ska jag ta reda pa vad min nuvarande arbetsgivare betalar

Hur ser din(a) plan(er) ut?
Ni som jobbar for staten (i.e. lakare, polis, brandman etc) borde ju fa schyssta betalningar eller?
Plan? framtiden finns inte och alla dessa här ord du läser nu är redan lika fossiler som trådstarten

men för all del försök planera livet
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)