Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-16, 12:51   #31
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vore najs om du filmade. Är bäst att filma ett "vanligt" set, så dina flesta set ser ut. Inte första setet, ej heller ett set där du sänkt ev. extravikt för att det skall se snyggt ut om man skall se över sin teknik.



Tror spontant på att du ändå är för upprät och att greppet är för smalt.
https://youtu.be/Ji0_V7neXn8

Här är dagens teknik

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 13:44   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
https://youtu.be/Ji0_V7neXn8

Här är dagens teknik

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Det där ser bra ut! Jag kände mig rätt övertygad om vad problemet var, men det stämde inte.

Så får testa med en annan analys. Hur ser restan av passet ut? Vilka övningar?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 13:51   #33
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Tror jag vet. Kör du även bänkdips? (den där mellan två bänkar med vikter över "knät") eller den mot en bänk med fötterna i golvet. Då har du nog den riktiga skurken i den, inte i dips.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 14:28   #34
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det där ser bra ut! Jag kände mig rätt övertygad om vad problemet var, men det stämde inte.

Så får testa med en annan analys. Hur ser restan av passet ut? Vilka övningar?
Kör lutande bänk med skivstång som andra pressövning. Inga bänkdips.

Jag höll lite bredare i dipsen idag, känner pyttelite direkt efter setet, men ingenting en liten stund efter. Kanske bara var ovana? Tredje passet med viktade dips idag.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 15:04   #35
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kör lutande bänk med skivstång som andra pressövning. Inga bänkdips.

Jag höll lite bredare i dipsen idag, känner pyttelite direkt efter setet, men ingenting en liten stund efter. Kanske bara var ovana? Tredje passet med viktade dips idag.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Kanske behöver du då mer uppvärmning än bara uppvärmning, och skulle slippa obehag i övningen om du körde den efter lutande bänken? Det känner jag spontant skulle funka.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 16:26   #36
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Kanske behöver du då mer uppvärmning än bara uppvärmning, och skulle slippa obehag i övningen om du körde den efter lutande bänken? Det känner jag spontant skulle funka.
Möjligtvis att det kan vara så. Kör jag den som andraövning lär jag inte behöva någon vikt nästan vilket lär minimera belastning i benet.

Jag tog en paus och körde lite plan bänk, men introducerade dipsen idag igen. Har nu en svag smärta igen. Tror att jag får minska vikten, gjorde 4st 10or med 30kg idag. Smärtade mindre när jag körde pyramidset, 40kg x 10, 20kg x 17, kroppsvikt. Ju fler set med tung vikt desto mer smärta, ett tungt set verkar vara lugnt, kanske får fortsätta med pyramiden alternativt endast köra lätt i dipsen.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 17:28   #37
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kör lutande bänk med skivstång som andra pressövning. Inga bänkdips.

Jag höll lite bredare i dipsen idag, känner pyttelite direkt efter setet, men ingenting en liten stund efter. Kanske bara var ovana? Tredje passet med viktade dips idag.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Har du bara kört tre pass skulle jag gissa på ovana bara. Antingen sänk vikten och seten och stegra långsamt eller så kör du bara på tills du vant dig. Borde inte ta så många pass.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 17:39   #38
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag vet inte men det jag ofta ser är att folk underskattar dips för hur tungt det faktiskt är, hela kroppsvikten och hur stark man faktiskt ändå är i det läget. Kan anstränga en del grejer. Allt behöver vara säkrat i dips vilket betyder att händerna nog inte skall vara så långt ifrån varandra som någon skrev. I alla fall som nybörjare. Kroppen är starkast och säkrast om allt hänger ihop, som en knuten näve. Vanliga dips-ställningar som är traditionellt byggda för det borde vara bäst.

Det i kombination med att många tror att man måste vikta allting eftersom man gör allt annat med vikt, bara för att det går och att det finns ett viktbälte på gymet. Bättre att respektera övningen och gå Arne Persson-djupt och hantera det med reps innan man börjar vikta dem.

Kan man inte göra dem ordentligt så kan man göra singlar och fokusera på vad man gör, till hundra procent. Sedan sub-maximala reps/singlar. Man kan till och med ha fötterna vilande mort något och få till en dips-liknande övning, precis som man kan göra med pull-ups, så kallade jackknife pull ups. Det är forfarande riktiga, bra övningar. Man dippar och pull-uppar.
Arne Persson-djupt? Så här?
Bifogade bilder
Filtyp: jpeg 5A276041-7099-4D02-BE7B-60C084346E61.jpeg (185.6 KB, 0 visningar)
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 19:12   #39
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Arne Persson-djupt? Så här?
Jag föredrar armbågarna mer utåtvinklade, Gironda stuk, för att få med bröstmusklerna på bästa sätt när jag ändå tränar. Djupet är säkert detsamma för mig eftersom det är en viktig grej för mig att aktivera både pecs och triceps maximalt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)