Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-26, 18:09   #1
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Upplevde ni att det tog tvärstopp vid fail när ni började lyfta? Vad beror det på?

Hej!

När jag precis började styrketräning så upplevde jag det ofta som att det helt plötsligt bara tog HELT stopp när jag skulle lyfta en vikt efter några sets/reps. Det gick liksom inte alls att försöka vilja mig igenom sista biten. Nuförtiden (även om jag inte tränat alls länge) så kan jag ändå med viljestyrka pressa upp vikten den sista biten även om mina muskler är helt slutkörda.

Har detta med nervsystemet/CNS att göra? Jag upplevde också att jag behövde vila i princip 30 sek och sedan gick det bra att lyfta igen, så jag tror inte att jag körde slut på muskeln direkt.

Detta är bara mågot jag har funderat på lite, vore intressant att få höra någon kunnigs förklaring till detta. Upplevde ni också det såhär?
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 20:56   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
ju mer tränad och duktig man är desto mer kan man trötta ut en muskel. Nybörjare kan träna hur mycket som helst för de klarar inte av att ta ut sig på samma sätt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 10:20   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Vore faktiskt intressant att veta exakt vad det är som sker i muskler och nervsystem.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 10:44   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Om du kan pressa upp det med "vilja" är inte musklerna helt slutkörda. Du pressar upp det med musklerna.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 18:27   #5
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Om du kan pressa upp det med "vilja" är inte musklerna helt slutkörda. Du pressar upp det med musklerna.
Jo det är sant, var lite klumpigt uttryckt. Menade att precis när jag började styrketräna så kändes alla reps bra fram till den jag failade på, då det inte gick alls. Numera så är det mer så att det gradvis går långsammare och långsammare, i takten med att mina muskler blir tröttare.
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 18:29   #6
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
ju mer tränad och duktig man är desto mer kan man trötta ut en muskel. Nybörjare kan träna hur mycket som helst för de klarar inte av att ta ut sig på samma sätt.
Har det med nervsystemet att göra? Kroppen kanske skyddar en från att "ta i för mycket" om man inte är van vid att lyfta tunga saker?
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 18:42   #7
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Broscience: Du klarar bara av att rekrytera en viss andel av muskelfibrerna (säg 50% för enkelhetens skull) när du är nybörjare. När de muskelfibrerna inte längre orkar lyfta tar det tvärstopp, men för en van styrketränande kan kroppen växla över till andra muskelfibrer under setet så att närmare 100% har använts innan det tar stopp. Nybörjaren kan köra samma set strax efteråt för då används inte nödvändigtvis samma muskelfibrer, och det finns flera helt fräscha att använda.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 19:23   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Broscience: Du klarar bara av att rekrytera en viss andel av muskelfibrerna (säg 50% för enkelhetens skull) när du är nybörjare. När de muskelfibrerna inte längre orkar lyfta tar det tvärstopp, men för en van styrketränande kan kroppen växla över till andra muskelfibrer under setet så att närmare 100% har använts innan det tar stopp. Nybörjaren kan köra samma set strax efteråt för då används inte nödvändigtvis samma muskelfibrer, och det finns flera helt fräscha att använda.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Nja det låter inte så rimligt. Ska halva muskeln bara ligga där o skräpa?

Tänker mer att systemet blir effektivare på att använda energin lagom mycket, medan det i början slår både på och av med full kraft. Lite som en dimmer vs en vanlig lysknapp.
Sen kan det kanske bero på att man blir bättre på att rekrytera fler motoriska enheter, dvs man blir bättre på att cheata helt enkelt.
Om man kör überstrikt tar det nästintill tvärstopp, särskilt vid isolationsövningar i synnerhet när man kör hyffsat tungt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 19:50   #9
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nja det låter inte så rimligt. Ska halva muskeln bara ligga där o skräpa?
Ja, därför nybörjare är skräpiga. Broscience ska inte vara för rimligt heller, men när vetenskapen kommer ifatt kommer det bli sanning.

Förenklat räkneexempel:
Biceps har två motorenheter som rekryterar hälften av muskelfibrerna var. Kroppen kan bara skicka signaler med en viss frekvens (riktig science: kraften muskelfibrerna kontraheras med styrs av frekvensen motorenheten får signaler) och om den inte är tillräcklig för att hinna skickas till olika motorenheter sänds de till samma varje gång tills den inte orkar mer.



Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 20:33   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Man lär dig att pressa sig mer och även att hålla "ihop" kroppen när det börjar gå tungt. Det kan man inte som nybörjare. Då fallerar oftast allt samtidigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 11:00   #11
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nja det låter inte så rimligt. Ska halva muskeln bara ligga där o skräpa?



Tänker mer att systemet blir effektivare på att använda energin lagom mycket, medan det i början slår både på och av med full kraft. Lite som en dimmer vs en vanlig lysknapp.

Sen kan det kanske bero på att man blir bättre på att rekrytera fler motoriska enheter, dvs man blir bättre på att cheata helt enkelt.

Om man kör überstrikt tar det nästintill tvärstopp, särskilt vid isolationsövningar i synnerhet när man kör hyffsat tungt.
Det låter rimligt tycker jag. Man har ju hört om folk som lyft många gånger mer än vad de egentligen kan när tex deras barn har varit i fara, det kanske är en skröna dock.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)