Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-12, 11:20   #1
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Zara Larsson och Huawei, är detta verkligen etiskt?

Detta ska inte vara en politisk tråd utan en tråd om etik. Om det är rimligt att svenska kändisar frontar den här typen av bolag och går i diktaturens ledband. En kort bakgrund är att Huawei är ett kinesiskt teknikbolag. Det är officiellt "kollektivt ägt" av sina anställda - vilket i praktiken innebär kontrollerat av kinesiska staten. Grundaren Ren Zhengfei är har starka band till det styrande kommunistpartiet och 20 år inom kinesiska militären.

Vi kan även diskutera det underliggande fenomenet av detta. För en cyniker som mig känns Zara Larsson som ett symptom för vår tid. Hon är en person som satt sig på höga moraliska hästar och gärna kritiserar vårt demokratiska samhälle, men sedan inte har några problem att fronta en totalitär stat - där alla människors lika värde är lika avlägset som ex-planeten Pluto. Det sätter fingret på någonting jag tycker mig se på fler håll framförallt bland företag. Att driva "social justice-frågor" är billigt. Det är ord och floskler. Det kostar inget och kräver ingen aktion men fyller på det moraliska PR-kontot. Sedan kan man förbruka detta PR-kapital genom att göra genuint vedervärdiga saker utan att fördömas av samhället. Zara Larsson - företräder Huawei (minus) men hon är feminst (plus) så det är på det hela taget okej. Twitter har Saudiska ägare (minus) men de driver transpersoners rättigheter så det är okej.

Vad tycker ni? Är det Zara Larsson gör etiskt? Och ska vi vänta oss att fler kommer att använda sitt kändisskap till att framföra budskap från tvivelaktigt håll?

Senast redigerad av yia den 2019-05-12 klockan 11:22.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 11:43   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det jag tror mig veta om Zara Larsson är att hon är en sångerska som sjunger sånger jag inte är intresserad av att lyssna på, och att hon (precis som så många andra kändisar) verkar tycka om att vädra sina åsikter för allmänheten. Förmodligen för att folk av någon anledning bryr sig om hennes åsikter. Varför har jag absolut noll aning om, och jag har heller ingen aning om exakt vilka åsikter hon bruksr försöka pracka på folk. Jag har teflonhjärna vad gäller sådant dravel.

Om jag vore intresserad av "vad man borde ha för åsikter" så skulle jag inte försöka ta reda på vad mina favoritartister har för åsikter och anamma dessa. Men om nu folk är så pantade att de tycker att hes sångröst är liktydigt med att man har några andra kunskaper så är väl det deras problem. Det är ju inte Zara Larsson som är ansvarig för att samhället är uppbyggt på idoldyrkan. Så jag tycker det är hur okej som helst att hon gör reklam för vad som helst, så länge det är lagligt.

Jag tycker inte kändisar, sporthjältar etc har nån moralisk skyldighet att vara gudfruktiga och etiskt fulländade i nån större omfattning än folk i allmänhet. Om det nu finns några moraliska problem med Huwaei så borde det isåfall hellre införas någon form av förbud mot att göra reklam för dem i svensk media.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-12 klockan 11:46.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 11:51   #3
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Hon är väl en ung tjej på 18-19 år? Hon har ingen aning om hur världen fungerar och jag förväntar mig ingenting av henne heller.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 12:10   #4
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Cash is king & Twitter is free. Givetvis är det lyteskomik att Zara frontar Huawei samtidigt som hon twittrar om ojämlikhet i världen.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 12:13   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Cash is king & Twitter is free. Givetvis är det lyteskomik att Zara frontar Huawei samtidigt som hon twittrar om ojämlikhet i världen.
Så är det ju. Men det tycker jag är en annan sak än att det skulle vara "etiskt fel" av henne att bete sig så.

Om folk tycker hon hycklar får de väl "rösta med plånboken" och avfölja henne på instagram eller var hon nu håller hus.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 12:13   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Cash is king & Twitter is free. Givetvis är det lyteskomik att Zara frontar Huawei samtidigt som hon twittrar om ojämlikhet i världen.
Och om att vi måste konsumera mindre medan hon själv lägger 100+k i månaden och skryter om det.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 12:21   #7
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Man ska primärt undvika Huawei av säkerhetsskäl, de är bannlysta inom säkerhetstjänster och fransk militär.

Sjukt bra telefoner men att stödja Kina är som att skita på demokrati och vår europeiska framtid
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 13:24   #8
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
En hjärnlös produkt som gör reklam för en annan. Inget nytt.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 13:30   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag är helt övertygad om att Zara Larsson kan vända det till att hennes stöd av Kina beror på att hon är ett offer för patriarkatet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:13   #10
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Money talks, reason walks. Jag hade gjort samma sak, men jag är inte en självutnämnd moralisk ledstjärna som Zara Larsson (och inte kändis heller för den delen).

Jag uppvisade större förmåga till introspektion som 10-åring än vad hon gör idag, hon slänger ur sig modeord och påstådda sanningar, det är inte mer med det. Antagligen vet hon inte om att Huawei är tveksamt och hon har antagligen inte heller tagit sig tid att undersöka saken närmre.
Som de flesta andra kändisar verkar idoldyrkan påverka henne till att tro att hon är en auktoritet värd att lyssna på i vad frågor hon nu engagerar sig i.

Det tråkiga om något är väl inte just att skådisar som läser repliker och falsifierar minspel eller sjunger texter som andra författat tycker att de själva är orakel, det tråkiga är ju att folk allmänt verkar se kändisar som kunskapsmässiga auktoriteter.

Men det är ett sidospår. Huawei är ju populära jobbtelefoner pga sitt pris och jag kan tänka mig även svenska staten har dem som jobbtelefoner ofta? Vet iaf att företag har det. Så kan inte riktigt tycka det är rimligt att hålla Zara Larsson till en högre standard än andra aktörer. Eller jo, anledningen skulle väl vara att hon verkligen ger uttryck för att hon tycker att hon själv håller en högre moralisk standard än andra.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2019-05-12 klockan 14:16.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:16   #11
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Money talks, reason walks. Jag hade gjort samma sak, men jag är inte en självutnämnd moralisk ledstjärna som Zara Larsson (och inte kändis heller för den delen).

Jag uppvisade större förmåga till introspektion som 10-åring än vad hon gör idag, hon slänger ur sig modeord och påstådda sanningar, det är inte mer med det. Antagligen vet hon inte om att Huawei är tveksamt och hon har antagligen inte heller tagit sig tid att undersöka saken närmre.
Som de flesta andra kändisar verkar idoldyrkan påverka henne till att tro att hon är en auktoritet värd att lyssna på i vad frågor hon nu engagerar sig i.

Det tråkiga om något är väl inte just att skådisar som läser repliker och falsifierar minspel eller sjunger texter som andra författat tycker att de själva är orakel, det tråkiga är ju att folk allmänt verkar se kändisar som kunskapsmässiga auktoriteter.
När det säkerligen i många fall borde vara precis tvärt om.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:21   #12
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
När det säkerligen i många fall borde vara precis tvärt om.
Antar att man tänker kompetens / kunskap genom proxy. Dvs är man världsstjärna som sångerska är man såklart kunnig inom etik och moral samt även en bra bilmekaniker.
Grejen är väl som du säger att snarast är det tvärtom - klart hon är duktig på det hon gör. Men jag misstänker att hon lägger väldigt mycket tid på det, då lär hon få mindre tid att avvara till annat. T.ex att insamla kunskap innan hon blir professionell tyckare på deltid.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:32   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror som BelowAverage. Jag tror även det är ganska osannolikt att fröken Larsson bryter detta beteendemönster inom en snar framtid, eftersom jag tror att beteendemönstret fungerar bra för henne. Hon blir tillräckligt hyllad som filantrop, filosof och konstnär för att utan tvekan kunna avskriva några ifrågasättande inlägg på ett träningsforum som gnäll från patriarkala rövhål som inte tål att kvinnor tar plats i samhället (om vi leker med tanken att hon ens skulle läsa den här tråden).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 18:42   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag ser inte riktigt det underliga. Hon och många andra kändisar tror sig gilla kommunism. De röstar på partier åt det hållet och propagerar ofta för kommunistiska lösningar på samhällsproblem. Givetvis hycklar de, men de fattar inte detta själva så hycklandet kan göras utan samvetskval.

Så att hon gör reklam för Huawei är helt naturligt för henne. Hon tjänar pengar på det och pissar på Trump samtidigt. Win-win för henne.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 18:54   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag ser inte riktigt det underliga. Hon och många andra kändisar tror sig gilla kommunism. De röstar på partier åt det hållet och propagerar ofta för kommunistiska lösningar på samhällsproblem. Givetvis hycklar de, men de fattar inte detta själva så hycklandet kan göras utan samvetskval.

Så att hon gör reklam för Huawei är helt naturligt för henne. Hon tjänar pengar på det och pissar på Trump samtidigt. Win-win för henne.
Det underliga är ju att det är så. Det är ju ett ganska irrationellt fenomen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)