Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-27, 11:53   #2236
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Lunchjogg med kollegor, 5.5 km med 3x2 min kring 5-tempo.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 10:18   #2237
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Racerapport Lidingöloppet 2019

När jag anmälde mig till loppet i våras bestämde jag mig för att sikta på 2:30, efter lite påtryckningar från jasägande kollegor och Kolo-medlemmar. Visste att det var ett tufft mål men att det ändå borde vara rimligt om jag skötte träningen under sommaren. Med Göteborgsvarvet i 4:38-tempo borde jag väl kunna springa 30 km i 5:00 om jag bara såg till att träna i terräng.

Skötte träningen helt ok. Sprang en del långpass i ett kuperat skidspår utanför staden och hade flera träningspass på 25+ km med mestadels kuperad terräng. Labbade med sportdryck gels och lärde mig att gels verkar funka bra men sportdryck i stora mängder åt gången (klunkvis) under passet gav håll.

3 veckor innan loppet blev jag förkyld och sprang inte på 10 dagar. och mitt sista långpass blev då 4 veckor innan loppet. Tog då beslutet att lätta på prestationskraven - det sista jag ville var att gå in i väggen under loppet och behöva promenera i mål och eventuellt tappa motivationen att fortsätta löpa efter. Så målet sattes till något mjukare i stil med "känna att jag tagit ut mig precis lagom mycket" och låta tiden blir vad den blir. Sub 2:40 tyckte jag ändå att jag borde klara. Dagen innan loppet föreslog en kollega att gå för 2:38 som är damernas medaljtid och så fick det bli. Efter att ha blivit frisk från förkylningen fick jag in en 3-4 löppass kring 5-7 km dagarna som ledde upp till loppet. Känslan var ok men självförtroendet för att hålla igång länge var lite dammigt.

Åkte upp på fredagen, hämtade ut nummerlappen på kvällen och sov hos svärföräldrarna. På lördagen åt jag lite fil med flingor vid 7:30 och sedan en pastasallad vid 9. Fick skjuts till Lidingövallen och var där kring 11. Sippade på sportdryck. Det småduggade men jag hade en regnjacka. Mötte två kompisar och snackade lite. Gick ensam bort mot startplatsen vid 11.20. Med facit i hand borde jag åkt ut lite senare eftersom jag redan plockat nummerlappen, men var lite rädd att det skulle vara trafikstockning hela vägen ut på Lidingö och fram till Vallen. Nu hade jag 1h på startgärdet, ensam. Satte mig under några träd i ett torrt dike och tänjde lite, drack sportdryck. Kände inte att jag direkt behövde värma upp då jag räknare med att första kilometern skulle gå i typ 6-tempo pga trängseln. Med 30 min till start svepte jag en Umara Intend, pissade och gick bort mot starten. Kastade påsen med överdragskläder på vagnen och sedan var det dags att gå in i startfållan för startgrupp 2. Grupp 1 stack iväg och friskis och svettis-uppvärmningen började för oss. Jag sprang lite för mig själv fram och tillbaka längst bak i gruppen. Med 4 min till start kände jag att jag behövde nervöskissa. Hoppade över staketet, tömde blåsan och var tillbaka inom någon minut.

Startskottet gick och jag bestämde mig för att göra som på Göteborgsvarvet och stå kvar ett tag för att få lite space. Visade sig tyvärr onödigt då det direkt blev stopp på grusvägen ändå och jag var ifatt. Kanske 100m efter starten trampade jag snett i en grop på gärdet och hade hjärtat i halsgropen ett tag, men det gick bra. Kunde gått illa dock.

0-5 km
Långsamt. Mycket stopp. Hör någon säga "såhär mycket stannade vi inte förra året". I och med att jag släppt tidsmålet lite känner jag ingen stress utan låter det bara ske, ser det som en del av uppvärmningen att springa lite, stanna lite, springa lite, stanna lite. Vid första kilometermarkeringen säger klockan 1.3 km, vilket jag förstår är för att man startar 300m bakom 1A. Jag har dock en Race Screen på klockan där man kan trycka Lap, så avrundar den löpt sträcka till närmsta kilometer och beräknar om snittider och estimerad sluttid. Funkar mycket bra faktiskt. Kring 3 km är det fortfarande lite hackigt, och klockan estimerar en sluttid på över 2:55.

5-10 km
Dricker en halv mugg sportdryck och en halv mugg vatten. Innan stationen har jag tagit min första gel. Vid det här laget rullar det på och jag har hittat in kring 5-tempo. Vid 8 km tröttnar jag på mina egna andetag och sätter på musik. Jag är medvetet långsam uppåt, går i de brantaste partierna redan från början, men extremt snabb utför. Ligger längst till vänster och skriker åt folk som ligger och bromsar att hålla höger. Tar min andra gel vid 9 km.

10-15 km
Första milen passerar kring 52 min och estimerade sluttid har krupit ner ordentligt. Mellan km 1 och km 10 har jag plockat 4000 placeringar ser jag i efterhand. Känner mig pigg och nu följer ett mycket lättlöpt parti där jag betar av kilometrarna kring 4:50. Tar en gel vid 14 km.

15-20 km
Hade fått höra innan att man bör känna sig väldigt fräsch vid 15 km, och att det är där loppet börjar. Jag var fräsch, och jag tyckte det var fortsatt ganska lätt fram till km 18 ungefär. Visste att det skulle bli tufft där då jag läst ganska mycket om banprofilen och här är det mycket upp och ner. Kämpar lite med håll från senaste vätskestationen där jag drack lite för mycket (var väldigt törstig). För 5 veckor sedan fick jag bryta ett 10 km race pga håll, men att springa med håll i 4:00-tempo är liksom en helt annan sak än att springa i 5-5:20-tempo. Det är överkomligt. Vid ett tillfälle fick jag stanna och stretcha ut magen, men sedan höll det sig i schack.
Vid 18 km får jag krampkänning i en vad i en utförsbacke. Jag är fortsatt långsam uppför och fortsatt snabb nedför. Vid Grönsta (20 km) har jag min bästa placering under loppet, 3379, och har då plockat ytterligare 700 från 10 km. Klockan predikterar sluttid på under 2:35.

20-25 km
Det här kuperade partiet tycks aldrig ta slut och jag börjar bli rätt sliten. Till slut kommer vi ut ur skogen upp på asfalt och det är svagt nedförslut ett bra tag och här återhämtar jag mig. Här har regnat börjat tillta ordentligt och jag är fullkomligt genomsur. Hörlurarna börjar låta konstigt så jag förstår att de är på väg att gå sönder av allt vatten, men jag kämpar på. Tempot är lite långsammare och sluttiden har stigit upp till 2:38 vid 24 km där jag som en blixt från klar himmel får kramp i båda vader samtidigt och måste stanna vid ett träd. När jag fortsätter springa får jag köra med lite rakare ben för att hålla vaderna sträckta, och då hugger krampen till i framsida lår istället. Får stanna om vartannat och försöka massera/skaka men det hjälper inte direkt. Går lite. Innan Aborrbacken hugger jag 3 typ dextrosol-tabletter och hoppas de ska hjälpa mig, tar även min sista gel. Att jogga uppför är dödfött så jag går men får kramp även när jag promenerar. Försöker jogga lite i mitten av Aborrbacken där det är plant men nu får jag kramp även i ljumskarna. Vid ett tillfälle har jag kramp i lår, vader och ljumskar samtidigt och får nästan panik för det försvinner inte, vet inte hur jag ska stå. Det släpper och jag stapplar framåt, får kramphugg kanske var 10 meter. Haltar förbi ett fysiotält där jag blir invinkad på massage. Har ändå gett upp all form av måltid och inser att det bara är en kamp om att komma i mål över huvud taget nu och massagen är skön. Ligger väl där i en 5 min och det känns lite bättre första 100 meterna. Kommer ganska direkt en vätskestation där jag dricker pepsi, sportdryck och vatten. Risk för håll är liksom inte att tänka på nu, måste göra allt för att ens ta mig i mål. Dessutom väntar en kollega på mig i tron att jag ska komma in på som mest 2:40, och han själv sprang i mål på 2:13 från startgrupp 1C, så tycker lite synd om honom. Är i efterhand väldigt glad att MackeJuve sa nej till att vänta på mig då jag senare inser att han är väldigt besviken över sin tid och han hade inte varit kul att ha att göra med om han fått stå och vänta på mig
Stannar om vartannat i kramphugg och bondar lite med en annan kille vid ett tillfälle som också står och krampar. Blir mest gång sista 3 km. Lyckas bita ihop på upploppet och joggar trots att låret krampar. Springer krummat och masserar låret medan jag tar mig över gärdet och går i mål på 2:58 och har då tappat 2500 placeringar från 20 km och runt 20 min i tid.

Kan ändå inte riktigt förmå mig att vara besviken. Jag skötte loppet enligt plan, och jag gick inte in i väggen. Kroppen var pigg, lungorna var fräscha, huvudet ville löpa, hela vägen in i mål, men det var bara krampen som sa stopp. När jag väl kunde löpa i små stötar var benen fortfarande lätta, men vips så drog musklerna ihop sig. Loppet har ändå varit roligt och väldigt välorganiserat och jag kommer springa igen nästa år. Med fler långpass i benen och framförallt i lite högre tempo ska det nog gå att komma i mål med hedern i behåll och en betydligt bättre tid än i år.

Idag, morgonen efter, är jag ganska fräsch. Öm i utsidan på ett knä men i övrigt förvånansvärt mjuk och oöm.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 12:56   #2238
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Kul att läsa om loppet. Det här med kramp är allt bra vanskligt för det går ju inte att göra så mycket åt skiten, skulle vara om man har med sig salttabletter som man tar under loppet. Jag var liksom väldigt nära att få kramp och jag kan tycka att jag har gjort mer än tillräckligt för att förbereda mig inför loppet, får jag det kan man ju undra hur jävla mycket man ska behöva träna för att slippa skiten Sju-åtta mil i veckan? För i helvete.

Jag har ju diskuterat loppets kupering väldigt mycket med olika personer, dels med dig. Tänkte lite på det medan jag sprang, att det fan är rätt kuperat ändå haha Hur upplevde du backarna? Värre än vad du hade tänkt dig?

Nu är det ju bara att återkomma nästa år och slakta din tid
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 13:09   #2239
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kul att läsa om loppet. Det här med kramp är allt bra vanskligt för det går ju inte att göra så mycket åt skiten, skulle vara om man har med sig salttabletter som man tar under loppet. Jag var liksom väldigt nära att få kramp och jag kan tycka att jag har gjort mer än tillräckligt för att förbereda mig inför loppet, får jag det kan man ju undra hur jävla mycket man ska behöva träna för att slippa skiten Sju-åtta mil i veckan? För i helvete.

Jag har ju diskuterat loppets kupering väldigt mycket med olika personer, dels med dig. Tänkte lite på det medan jag sprang, att det fan är rätt kuperat ändå haha Hur upplevde du backarna? Värre än vad du hade tänkt dig?

Nu är det ju bara att återkomma nästa år och slakta din tid


Kuperingen led jag mest av kring 18-22 km vid ”tvättbrädan” som det tydligen kallas. Och sen backarna på slutet förstås. Men första 15 km var det inte värre än godtyckligt motionsspår skulle jag säga.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 16:46   #2240
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Bra sprunget, och skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Kuperingen led jag mest av kring 18-22 km vid ”tvättbrädan” som det tydligen kallas. Och sen backarna på slutet förstås. Men första 15 km var det inte värre än godtyckligt motionsspår skulle jag säga.
Jag tror ju som bekant att det är nån variant av muskulär utmattning som är största boven vid kramp. Så det passar ju in med känslan att backarna i sig inte känns så jobbiga till en början, men blir rätt vedervärdiga när man sprungit ett par mil. Sen är det ju lite elak banläggning också, eftersom första 15 väl rimligtvis är objektivt lättare än sista 15.

Hursom helst tror jag du kommer ha mindre bekymmer med både håll och kramp nästa år ifall du håller igång med löpnignen. Särskilt håll är ju en sån grej som man "växer ifrån" då man sprungit längre tid och diafragman vant sig mer vid att behöva stabilisera en skvalpig magsäck.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 10:09   #2241
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Kuperingen led jag mest av kring 18-22 km vid ”tvättbrädan” som det tydligen kallas. Och sen backarna på slutet förstås. Men första 15 km var det inte värre än godtyckligt motionsspår skulle jag säga.
Okej. Jag reagerade på att även om första delen är som ett godtyckligt motionsspår så är flera av de backarna rätt branta. Det hade jag förträngt. Men det var ju bra att du inte tyckte att just det var SÅ farligt för jag ägnade dig någon sekunds tanketid under loppet där jag tänkte "fan, det är ändå rejälare backar än vad jag mindes det som. Hoppas inte pepplez blir irriterad över att jag har talat ned kuperingen" Det är fan inte kul om banprofilen är mycket värre än vad man föreställt sig, otroligt mycket skönare om det är tvärtom, att man blir positivt överraskad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-02, 09:08   #2242
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Ska du köra något mer lopp eller är du klar för i år?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-02, 09:31   #2243
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Kanske XC-race om 2 veckor bara för att det är en kul grej. 10 km terräng (riktig terräng) i skogen precis där jag bor. Men annars har jag inga planer men kanske spontankör något. Varvetmilen i vår lär bli nästa annars tänker jag.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-02, 14:47   #2244
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Kanske XC-race om 2 veckor bara för att det är en kul grej. 10 km terräng (riktig terräng) i skogen precis där jag bor. Men annars har jag inga planer men kanske spontankör något. Varvetmilen i vår lär bli nästa annars tänker jag.
Oki. Potentiellt skulle det kunna bli du, jag och min polare som alla siktar på ungefär samma tid på Varvetmilen. Oklart om det hade varit triggande eller stressande att springa bredvid varandra
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-02, 18:41   #2245
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Oki. Potentiellt skulle det kunna bli du, jag och min polare som alla siktar på ungefär samma tid på Varvetmilen. Oklart om det hade varit triggande eller stressande att springa bredvid varandra


Haha mest stressande tror jag men hade försökt ta rygg på dig



I morse gym, mest bänk
Kväll löpning, 13 km, 5:20-tempo

Drog mig lite för att sticka ut då det var regn i luften och jag precis tagit en powernap. Lite stela fotleder till en början men mjuknade och det blev en riktigt behaglig sväng.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 16:40   #2246
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Pass 1
Gym. Jerk, muscleup, t2b osv

Pass 2
Löpning, 5x1 km @ 3:45, 2 min gåvila
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 19:37   #2247
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Stört bra intervaller. Slöseri med form att inte leta upp ett millopp eller femma nu i höst!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 19:58   #2248
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Stört bra intervaller. Slöseri med form att inte leta upp ett millopp eller femma nu i höst!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Du har nog rätt, ska hålla ögonen öppna. Annars är det Varvetmilen sub 40 som gäller
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 07:33   #2249
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Igår: gym. Jerk, bänk. Rätt sliten känsla i kroppen

I morse: active recovery, 5x(1000m rodd + 1000m ski) följt av 30 min stretch
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 11:30   #2250
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Flyttade i helgen, i söndags blev det en kort morgonlöptur på 5 km för att spana in närområdet. Tycker själv jag har hittat det optimala läget det är ett hus på landet i en liten samfällighet så det ligger på en grusväg med åkermark utanför men jag har fiber och kommunalt vatten. Mindre än 10 km fågelvägen till jobbet vilket gör att det är löpavstånd, och jag skulle till och med sträcka mig till att det är optimalt löpavstånd. I lägenheten hade jag 4 km vilket är för kort om man "bara" löper till eller från jobbet, inte värt att mecka med ombyte osv. Men 10 km är tillräckligt långt för att det ska vara ok att "bara" springa raka vägen, samtidigt som man lätt kan göra om det till ett långpass genom att ta en omväg.

Runt huset finns mängder av fina löpvägar och det är ca 500m till en privat men inte jätterolig badplats och ca 3 km till en trevlig allmän badplats. Längtar till sommaren
I garaget har jag nu lagt 30mm gummigolv och köpt hantlar (la upp en bild på det här för ett par veckor sedan). Beställt skivstång, vikter och rack samt köpt en byggfläkt för att värma upp det innan man börjar köra, tror den kommer funka rätt bra, det är isolerat uppåt men inte nedåt.

Ikväll blir det premiärlöpet hem från jobbet!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)