Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-05, 08:53   #2191
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Skit i vad som är opti och kör det som du är mest taggad på istället, d.v.s. milen. Jag har inte funderat så mycket på det men insåg igår att det ju ganska sannolikt kan bli så att du spöar mig på Lidingöloppet Du har säkert både minst lika bra kondis och tålighet i benen som jag har. Troligtvis bättre.

Vilken tid siktar du på, sub 2h30? Tror det är en stor fördel att ha sprungit banan förr. Behöver fler långa pass i högre tempo för att få självförtroende på 25+ km.


två filmer från igår, 100 kg power clean och 3x42.5 kg hantel overhead squat


__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 09:39   #2192
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vilken tid siktar du på, sub 2h30? Tror det är en stor fördel att ha sprungit banan förr. Behöver fler långa pass i högre tempo för att få självförtroende på 25+ km.

Well, det här med 2:20 har väl börjat bli orealistiskt. Så sub 2:30 är kanske mitt mål då. Jag kan tänka mig att jag åtminstone kommer att vilja springa i ett annat tempo jämfört med senast så då kanske 4:50-tempo och därmed 2:25 ligger nära tillhands. Du kan ju gå för sub 2:30 åtminstone, det känns knappast orealistiskt. Är absolut en fördel att ha sprungit loppet förut men är man bara inställd på att det är backigt och har koll på ungefär vilka partier som är värst så ska det inte spela någon gigantisk roll.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 10:32   #2193
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Well, det här med 2:20 har väl börjat bli orealistiskt. Så sub 2:30 är kanske mitt mål då. Jag kan tänka mig att jag åtminstone kommer att vilja springa i ett annat tempo jämfört med senast så då kanske 4:50-tempo och därmed 2:25 ligger nära tillhands. Du kan ju gå för sub 2:30 åtminstone, det känns knappast orealistiskt. Är absolut en fördel att ha sprungit loppet förut men är man bara inställd på att det är backigt och har koll på ungefär vilka partier som är värst så ska det inte spela någon gigantisk roll.


Hur lägger du upp det då? Vill man snitta 5:00 (2h30) antar jag att man bör försöka ligga lite under det varje gång det är platt så man har råd att gå i de två (?) ordentliga backarna på slutet.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 11:01   #2194
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hur lägger du upp det då? Vill man snitta 5:00 (2h30) antar jag att man bör försöka ligga lite under det varje gång det är platt så man har råd att gå i de två (?) ordentliga backarna på slutet.
Typ så. Jag brukar tänka att jag vill ha lite buffert så fjol var nog tanken att ha typ 4:55 i medel när jag kom till Aborrebacken, något jag inte lyckades med.

Eftersom att det är backigt så är det ju väldigt sällan man springer i just 5-tempo om det är det som är slutmålet. Kollade lite på Strava och första 20 km var mina toppar och dalar tempomässigt ganska jämna. Gick i runt 6-tempo uppför de rejälare backarna, runt 4-tempo utför och kanske 4:30-4:45-tempo på platten. Jag är alltid metodisk och tålmodig uppför, kompenserar utför och maler på när det är platt.

Min snabbaste km var 4:35 och min långsammaste 5:19.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 19:21   #2195
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
I Tyskland på jobb hela veckan. Igår en slö och stel morgonjogg på 7 km, idag en pigg kvällsrunda. Hittade en seg backe på 1 km med konstant lut, sprang upp och ner 7 gånger. Totalt drygt 15k, snittempo 5:04 dvs strax över Lidingö måltempo. Hade tonvis med energi kvar, hade kunnat fortsätta flera vändor till i samma tempo men hade bestämt middag med kollegorna jag var tvungen att dra tillbaka för.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:00   #2196
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Jag tycker att det där passet är riktigt starkt, 5-tempo är ju ändå tempo och backen verkar ju ha varit ungefär femprocentig Körde du nonstop, d.v.s. bara upp och ned och vända utan vila?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:59   #2197
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag tycker att det där passet är riktigt starkt, 5-tempo är ju ändå tempo och backen verkar ju ha varit ungefär femprocentig Körde du nonstop, d.v.s. bara upp och ned och vända utan vila?


Tack! Försökte springa snabbt men avslappnad i nedförsbackarna. Förvånansvärt hur bra man kan återhämta sig i låga 4-tempo om det bara går lite utför.

Ibland stannade jag längst ner eller upp för att byta låt, ta nån snap eller så, så det var inte helt nonstop men så gott som.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 12:44   #2198
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
I morse: 8 km, 6-tempo. Så jävla stel man är så tidigt på morgonen i början. Första kilometern gick typ i 7-tempo och då tyckte jag att jag sprang snabbare än bekvämt. Har på senare tid fått upp ögonen för hur viktigt det är att värma upp innan man börjar försöka prestera. 2-3 km löpning i långsamt tempo och lite tempoväxlingar mot slutet för att sedan stanna och stretcha lite, sitta lite på huk osv gör mycket mer än jag tänkte när jag började springa, då fnös jag mest åt alla "coacher" som påpekade vikten av uppvärmning. Dock fortfarande inte riktigt förstått vitsen med att "jogga ner". Tycker det känns waste. Brukar pausa klockan några hundra meter från målet och gå sista biten för att varva ner.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 12:51   #2199
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Samma här. Om jag skulle träningsmaxa 5K så skulle jag nog jogga 1-2 km innan och sedan direkt bränna av den snabba femman. Tidigare har jag bara börjat kuta direkt. Kroppen är inte aktiverad för att prestera max om man gör så. Fartökningarna hjälper dessutom till så att man inte dör andnöden direkt när man börjar kuta.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 18:41   #2200
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Morgon: gym, lite bänk osv

Efter lunch: löpning 26 km, 5:50 tempo mestadels i ett hyfsat kuperat motionsspår
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 18:12   #2201
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
pepplez tränar

Förrgår: 3 mil cykel lugnt

Igår: gym

Idag: löpning, 5k @ 19:54. Fan vad nice! Milstolpe. Under uppvärmningen funderade jag på att köra 1 eller 2 km i 4-tempo med vila men beslutade mig för att testa att hålla tempot i 5km. Skulle säga att det inte var all out heller, inga spykänslor och skaplig form även på slutet. Nu har jag hybris och blev riktigt taggad på att gå för sub40 på stadsloppet nästa lördag.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 18:29   #2202
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Fan vad gött! Milstolpe som sagt!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 18:32   #2203
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Kul! Skadar väl knappast att testa 4-tempo på milloppet så kör på det!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 19:33   #2204
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Ja tror fan i mig jag ska gå ut i 4-tempo och se hur länge det håller
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:00   #2205
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Grejen är att även om du inte fixar det så är du så pass nära kapacitetsmässigt att 4-tempo under merparten av loppet inte saboterar något. Så för mig är det en no-brainer om du är sugen!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)