Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad tycker du om fantasyböcker?
Kanon! 276 57.86%
Varken eller! 76 15.93%
Öken! 91 19.08%
Läser på sin höjd kvällstidningen! 34 7.13%
Antal röster: 477. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-06, 09:13   #76
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Jag är förvånad över att Tigana inte är med på Grubs fantasy/sf-lista. Den är ungefär oändligt mycket bättre än Fionavars vävnad av samma författare.

Och egentligen så är det H.P Lovecraft som äger all fantasy/skräck med klassiker som the Case of Charles Dexter Ward, At the Mountains of Madness och The Lurking Fear.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 09:28   #77
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Jag är förvånad över att Tigana inte är med på Grubs fantasy/sf-lista. Den är ungefär oändligt mycket bättre än Fionavars vävnad av samma författare.
Tittar du noga ser du att det är en lista över serier, inte fristående böcker. En sådan skulle se helt annorlunda ut, med The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock i topp, följda av The Anubis Gates och The Stress of Her Regard av Tim Powers, The Land of Laughs av Jonathan Carroll, för att ta några exempel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 10:05   #78
emlo
Registered User
 
emlos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Min ranking över SF- och fantasyserier, klippt och klistrad från ett annat forum:

[...]
Vad menar du med de olika levlarna? Är det någon form av rangordnign eller olika typer av genrer?

Papi >> Jo, jag försökte mig på att läsa Donaldson's böcker om T. Convenant, men blev mycket riktigt bara våldsamt irriterad och äcklad av huvudpersonen. Dessutom så var han så otroligt mjäkig! Och då det är svårt att leva sig in i en bok där man följer en person som man inte kan sympatisera med jag gav upp...
emlo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 10:28   #79
Papi
Registered User
 
Papis avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 970
Jo, Donaldsons böcker är en djupdykning i en störd mans psyke. Han är ju spetälsk och är tvungen att sätta otroligt hård disciplin på sig själv och leva mycket rutinartat för att överleva. När han utsätts för allt knäppt i boken så reagerar han med förnekelse för att orka stå ut.
Jag rekommenderar dig att fortsätta, 2:a och 3:e boken är otroligt bra!
Det jag gillar bäst med de böckerna är att Donaldsons värld är helt unik, liknar ingen annan fantasy jag läst iaf. Inga stereotypa dvärgar, alver och orcher t ex
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 10:36   #80
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av emlo
Jo, jag försökte mig på att läsa Donaldson's böcker om T. Convenant, men blev mycket riktigt bara våldsamt irriterad och äcklad av huvudpersonen. Dessutom så var han så otroligt mjäkig! Och då det är svårt att leva sig in i en bok där man följer en person som man inte kan sympatisera med jag gav upp...
Hur långt läste du? För jag hatade Covenant hjärtligt (svårt att inte göra det med en hjälpte som inleder sin vistelse i "landet långt, långt borta" med en brutal våldtäkt på den första som tar kontakt med honom ...) åtminstone genom större delen av bok 1, men omvärderade honom så småningom (ungefär i takt med att HAN började omvärdera världen omkring sig och inse att det han gjorde - och undlät att göra - faktiskt påverkade de som levde i den högst påtagligt). Och sedan blev historien betydligt bättre, just för att man kunde sympatisera med huvudroillsinnehavaren.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 13:13   #81
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av emlo
Vad menar du med de olika levlarna? Är det någon form av rangordnign eller olika typer av genrer?
First lever = bäst. Osv. Ner till Eddingsnivå, som innebär "bottenlöst usel".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 13:53   #82
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
... Eddingsnivå, som innebär "bottenlöst usel".
Måste fråga om du alls differentierar mellan olika Eddingsböcker? Själv tycker jag, även om jag numera känner att jag något växt (i betydelsen åldrats) ur målgruppen, att "Belgariad" håller viss klass (även om slutet är ett hopplöst standard-Eddingsslut där alla gifter sig med alla, och alla kvinnor är på sin rätta plats vid spisen, givetvis höggradigt gravida och därför i viss mån förvandade till hormonmonster ...). Att resten av hans författarskap är aningen deprimerande, kan jag hålla med om, men jag skulle nog inte placera just "Belgariad"-böckerna UNDER Weis & Hickmans Dragonlanceböcker eller David Gemmells Drenai-dito.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 13:58   #83
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Måste fråga om du alls differentierar mellan olika Eddingsböcker? Själv tycker jag, även om jag numera känner att jag något växt (i betydelsen åldrats) ur målgruppen, att "Belgariad" håller viss klass (även om slutet är ett hopplöst standard-Eddingsslut där alla gifter sig med alla, och alla kvinnor är på sin rätta plats vid spisen, givetvis höggradigt gravida och därför i viss mån förvandade till hormonmonster ...). Att resten av hans författarskap är aningen deprimerande, kan jag hålla med om, men jag skulle nog inte placera just "Belgariad"-böckerna UNDER Weis & Hickmans Dragonlanceböcker eller David Gemmells Drenai-dito.
Som du ser på listan klassar jag Belgariad och Malloreon snäppet högre än hans senare "praktverk".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 14:05   #84
Semiramis
Formidabel
 
Semiramiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 671
Jag började läsa Fantasy redan innan begreppet egentligen fanns, för sådär 35 år sedan. Då var det mest hård SF som fanns i butikerna och man fick leta för att hitta något Fantasy-artat. En del författare skrev Fantasy förklädd till SF som var mer accepterat. Den sorgliga sanningen är att de senaste åren har jag börjat tröttna på Fantasy. Jag tycker att många böcker är för endimensionella och fulla av klichéer och även om jag gillar långa böcker kan det bli litet för mycket av det goda ibland. Men - man glömmer väl aldrig helt sin första kärlek, jag tycker fortfarande att det inte finns något bättre än en riktigt bra Fantasy-bok, bara att det är svårare att hitta dessa, om det beror på att jag har blivit mer grätten eller att det som publiceras idag håller en lägre kvalitet låter jag vara osagt. kanske är det helt enkelt en generationsfråga.
__________________
People need to be reminded more often than they need to be instructed.
Samuel Johnson
Semiramis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 14:37   #85
emlo
Registered User
 
emlos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Hur långt läste du? För jag hatade Covenant hjärtligt (svårt att inte göra det med en hjälpte som inleder sin vistelse i "landet långt, långt borta" med en brutal våldtäkt på den första som tar kontakt med honom ...) åtminstone genom större delen av bok 1, men omvärderade honom så småningom (ungefär i takt med att HAN började omvärdera världen omkring sig och inse att det han gjorde - och undlät att göra - faktiskt påverkade de som levde i den högst påtagligt). Och sedan blev historien betydligt bättre, just för att man kunde sympatisera med huvudroillsinnehavaren.
Jag minns inte riktigt hur långt jag läste faktiskt, men det som du skriver inger ju onekligen en del hopp. Det kanske är värt att ge de spetälske, negativa och triste Covenant en chans till, även om det är svårt att komma över det första intrycket...

King Grub >> Ok, tackar. Jag tror att jag börjar att testa böckerna på level 2 eftersom favoriten Hobb finns först där.
emlo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 14:50   #86
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Tittar du noga ser du att det är en lista över serier, inte fristående böcker. En sådan skulle se helt annorlunda ut, med The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock i topp, följda av The Anubis Gates och The Stress of Her Regard av Tim Powers, The Land of Laughs av Jonathan Carroll, för att ta några exempel.
Nu när du säger det så. Jag ber om ursäkt. Undrar dock var Isaac Asimov är någonstans. Foundation-serien med tyngdpunkt på trilogin är ju litteratur av yppersta klass. Nåja, alla måste ju inte tycka likadant. Jag ska sluta tjaffsa nu...
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 14:54   #87
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Nu när du säger det så. Jag ber om ursäkt. Undrar dock var Isaac Asimov är någonstans. Foundation-serien med tyngdpunkt på trilogin är ju litteratur av yppersta klass. Nåja, alla måste ju inte tycka likadant. Jag ska sluta tjaffsa nu...
Jo, jag gillar också Foundation, men som jag skrev tidigare i tråden: listan är bara exempel på några serier och var de hamnar. Jag har läst många, många fler än så, men jag kan inte sitta och räkna upp och rangordna 2000+ böcker.

Edit: vänta ett ögonblick! Foundation är med!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 14:57   #88
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jo, jag gillar också Foundation, men som jag skrev tidigare i tråden: listan är bara exempel på några serier och var de hamnar. Jag har läst många, många fler än så, men jag kan inte sitta och räkna upp och rangordna 2000+ böcker.

Edit: vänta ett ögonblick! Foundation är med!
Jo jag såg det men jag hade förväntat mig den på första eller andra nivå...
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 15:10   #89
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Som tur är har alla inte samma smak; det vore rätt tråkigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 15:19   #90
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Om man tar en serie som Rama så är ju första delen helt fantastisk medan det går stadigt utför i de följande böckerna. Gentry Lee tillför inget gott.

Foundation håller jämförelsevis hög och jämn nivå.

Förvisso är det skilda typer av science fiction där Clarke erbjuder glimtar av främmande världar sett genom några människors ögon medan Asimov uppehåller sig mer på samhällsnivå med maktpolitik och konspirationer. Båda två är utmärkta koncept men jag tycker att Clarke (läst Gentry Lee) riktigt sabbade det i Rama 2 och framåt då handlingen fokuserade på individerna och deras små problem vilket jag fann ungefär lika spännande som mitt eget liv. Det hade varit bättre om han inte skrivit någon fortsättning utan lämnat Rama där den var, outgrundlig och fantasi-eggande.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)