Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-05-08, 18:18   #1
mikeni
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 183
Böjda ben i marklyft ett måste? 2.0

För nästan ett år sedan lade jag upp denna tråd i syfte att utveckla min teknik för att kunna lyfta mer:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167949
Våren 2011 tog jag 160 x 3 med min gamla teknik men bytte teknik efter att jag läst på kolozzeum att man bör böja benen mer, och trycka sig genom golvet.
Knäböj ligger jag nu liksom då på 100kg x 2.
Men nu har jag blivit avsevärt svagare i marklyftet. På video 1 kör jag 100 kg x 3 @ 8 typ, video 2 110 kg x 2 @ 8.5
Är mina ben för svaga? Behöver min teknik rättas till? Eller ska jag gå tillbaka till min gamla teknik, eftersom jag lyfter betydligt mer med den?
Jag genomgick en deff hösten 2011 så jag gick ner runt 8 kg och dessutom var jag skadad under hösten/vintern 2011/2012. Men jag har ökat i rakmark och andra ryggövningar samt behållit styrkan eller ökat något i knäböj jämfört med våren 2011.

__________________
https://actsport.se
- Allt inom idrottspsykologi

Facebook | Instagram | Twitter
mikeni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 18:25   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
I bottenläget ska du vara över stången, dvs framåtlutad. Du är bakåtlutad, vilket gör att det blir knasigt. Gör vad du måste för att komma till den positionen att axlarna är strax framför stången om man kollar från sidan. Det beror ju på vilken anatomi just du har hur det kommer se ut. Inte alla kommer sitta djupt nere med rumpan. Det får man väl helt enkelt lov att acceptera.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 18:48   #3
LarsLasr
Registered User
 
LarsLasrs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm, Solna
Inlägg: 508
Sheo sa det bra i din förra tråd.

Citat:
Du ska dra med den höfthöjden där du är starkast. Det du INTE ska göra är att låta höften stiga snabbare än stången, vilket kan bli effekten om man böjer i knäna mer än quadriceps och röven orkar dra igång.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 19:04   #4
Peter Hansen
Registered User
 
Peter Hansens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Mariefred
Inlägg: 511
Angående det sheo skrev: Hur ser det ut om man låter höften stiga snabbare än stången? Typ att man, som man ser många göra, sträcka ut benen innan stången en rör på sig? Om någon kan förklara vore det underbart
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 19:12   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Hansen Visa inlägg
Angående det sheo skrev: Hur ser det ut om man låter höften stiga snabbare än stången? Typ att man, som man ser många göra, sträcka ut benen innan stången en rör på sig? Om någon kan förklara vore det underbart
What you said.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 19:24   #6
LarsLasr
Registered User
 
LarsLasrs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm, Solna
Inlägg: 508
Fast om du börjar med för djup höftställning kommer du ju höja höften tills du når rätt läge och kan lyfta vikten från marken, fast om du når helt sträckta ben innan du lyfter från marken är det troligen något som är galet.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 21:35   #7
deadich
Registered User
 
deadichs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 826
Känns ganska meningslöst att byta din teknik sådär såvida du inte vill aktivera andra muskler eller din gamla teknik hade högre skaderisk. Personligen känns det naturligast att lyfta i positionen där jag kan lyfta mest vikt. Inbillar mig också att skaderisken är mindre om det känns bra och naturligt när jag lyfter. Men små teknikförbättringar kan ju alltid göras. Men jag skulle knappast byta till en teknik som skalar bort 40kg såvida jag inte visste att den nuvarande hade mycket högre skaderisk.
deadich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 21:58   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Att räta ut knäna för snabbt så att stången hamnar långt framför kroppen kan ge skador. Men att räta ut knäna i sig, förutsatt att stången rör sig i en rak bana nära kroppen, är inte dåligt i sig. Beror på ens vinklar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 23:22   #9
cirkelrak
Registered User
 
cirkelraks avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 804
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg
Fast om du börjar med för djup höftställning kommer du ju höja höften tills du når rätt läge och kan lyfta vikten från marken,
Så har jag också tänkt när någon/jag själv fått kritik för att ha startat med höften för lågt. Ser inte vad som blir sämre av det.
cirkelrak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 23:23   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Är det bara jag som tycker han ska fram över stången mer? Trodde det var grundläggande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 23:49   #11
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Att räta ut knäna för snabbt så att stången hamnar långt framför kroppen kan ge skador.
Skada vad för nå?
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 07:34   #12
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg
Fast om du börjar med för djup höftställning kommer du ju höja höften tills du når rätt läge och kan lyfta vikten från marken,
Då har de flesta en höft som går uppåt med hög fart och en överkroppen som dyker framåt förbi stången med liknande fart när de når det läge som de kanske borde dra ifrån. Vilket inte direkt är ett idealförhållande att få fart på stången ifrån.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 08:48   #13
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Skada vad för nå?
Borde ha skrivit klart. Ländryggen, om man inte är stark nog. Det blir ett väldigt stort moment över den.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 14:39   #14
deadich
Registered User
 
deadichs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 826
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det bara jag som tycker han ska fram över stången mer? Trodde det var grundläggande.
Ja det ser sannerligen inte ut att vara en bra ställning om man vill lyfta så mycket som möjligt iaf. Ser väldigt onaturligt och konstigt ut.
deadich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 17:24   #15
mikeni
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 183
Får väl ta å prova att luta fram kroppen mer nästa pass
__________________
https://actsport.se
- Allt inom idrottspsykologi

Facebook | Instagram | Twitter
mikeni är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)