Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-11, 18:39   #1
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Företagsleasing enskild firma. Hjälp en nybörjare.

Har gjort någon liknande tråd förut men skulle behöva hjälp att reda ut vissa specifika frågor. Jag har försökt läsa på samt lyssna med folk men jag fattar inte allt.

Min situation:
Egen firma där jag behöver bil, inte nödvändigtvis en speciellt ny kanske. Jag har familj och behöver ha barnstolar i. Är lite orolig att det kanske blir lite slitage. Sen kanske det ser bättre ut inför kunder att komma med en okej bil.
Min tanke har vart att köpa en bil för strax över 100 000 kr. Där jag kan lägga in 50 000 idag. En kombi alternativt kanske en femsitsig bil (Berlingo) eller liknande men helst en vanlig kombi.

Pratade sedan med en kollega som verkligen lyfte fram alla fördelar med företagsleasing.

Dra av precis allt man köper till bilen, tvätt, parkering. Är det korrekt?
Halva momsen på bensinen?

Sen det viktigaste, att man betalar själva hyran med oskattade pengar. Det vill säga om leasingen ligger på 3000 i månaden så borde ju det jobbas in på en arbetsdag egentligen. Tänker jag rätt?

Sen tillkommer försäkring och skatt samt framförallt förmånsvärde som man plussar på inkomsten och skattar på hela beloppet?

Om man skulle slå ut allt detta och se vad man betalar i skattade pengar varje månad. Någon som kan uppskatta?

Jag vet att jag kanske borde lära mig mer innan jag skriver på något men jag är riktigt dålig på att förstå.
Men av två kanske inte superekonomiska idéer (låna ihop lite) samt (leasa) vilket är bäst?


Förslag på bra hemsidor osv. mottages gärna.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 18:43   #2
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Ingen?
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 08:02   #3
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har egen firma, men inget på leasing. Men en fördel är att man inte lånar pengar, och således påverkas inte annan kreditgivning.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 11:02   #4
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Om jag tolkar dig rätt kommer du använda den både privat och i jobb?
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 19:27   #5
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av de_dave Visa inlägg
Om jag tolkar dig rätt kommer du använda den både privat och i jobb?
Yes det kommer jag att göra.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 20:32   #6
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Fördelarna med företagsleasing är att du kan teckna försäkringar som gör att du aldrig står still mer än 12 timmar då du får en utbytesbil.

Men som ny företagare finns det en bra mentalitet. Plocka ut det minsta möjligt du behöver.

Det är bättre att leasa än att köpa när man måste leverera, men det är inte det mest ekonomiska.

Det finns riktigt bra priser på Berlingo. Det är en helt okej bil dessutom. Men se till att skaffa dig assistans och utbytes eller lånefordon.

Kolla ditt närområde och åk dit och pruta. Det brukar gå att göra en del på service och däck men inte mycket mer.

Eller kolla blocket på överlåtelseavtal från firmor som det går dåligt för.

Vi har just backat från 30 bilar till 1 även fast vi satt fast i avtal. Det finns gott om efterfrågan.

Kom ihåg också att det är ett långtgående ansvar.

Tänk också på att du skall sköta din bokföring ordentligt annars kan du bli personligt betalningsansvarig trots att du har ett AB
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 12:39   #7
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fördelarna med företagsleasing är att du kan teckna försäkringar som gör att du aldrig står still mer än 12 timmar då du får en utbytesbil.

Men som ny företagare finns det en bra mentalitet. Plocka ut det minsta möjligt du behöver.

Det är bättre att leasa än att köpa när man måste leverera, men det är inte det mest ekonomiska.

Det finns riktigt bra priser på Berlingo. Det är en helt okej bil dessutom. Men se till att skaffa dig assistans och utbytes eller lånefordon.

Kolla ditt närområde och åk dit och pruta. Det brukar gå att göra en del på service och däck men inte mycket mer.

Eller kolla blocket på överlåtelseavtal från firmor som det går dåligt för.

Vi har just backat från 30 bilar till 1 även fast vi satt fast i avtal. Det finns gott om efterfrågan.

Kom ihåg också att det är ett långtgående ansvar.

Tänk också på att du skall sköta din bokföring ordentligt annars kan du bli personligt betalningsansvarig trots att du har ett AB



Varför backade du/ni? Jag vet inte om det viktigaste för mig är att få en snabb lånebil utan jag kan åka kommunalt eller låna bil i värsta fall. Jag kommer troligen välja någon elhybrid kombi med relativt lågt förmånsvärde.
Har du några tips i övrigt vad man kan tänka på förutom försöka pruta lite?
Just nu försöker jag välja bil, Berlingon i all ära men tror det blir någon annan.

Tips på bra och rymlig kombi elhybrid mottages gärna. Kikat lite på Ford Mondeo, Passat, Kia, Hyundai.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:02   #8
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Skön Visa inlägg
Varför backade du/ni? Jag vet inte om det viktigaste för mig är att få en snabb lånebil utan jag kan åka kommunalt eller låna bil i värsta fall. Jag kommer troligen välja någon elhybrid kombi med relativt lågt förmånsvärde.

Har du några tips i övrigt vad man kan tänka på förutom försöka pruta lite?

Just nu försöker jag välja bil, Berlingon i all ära men tror det blir någon annan.



Tips på bra och rymlig kombi elhybrid mottages gärna. Kikat lite på Ford Mondeo, Passat, Kia, Hyundai.
Passaten är nog bäst i den klassen än så länge.

Vår revisor har förskingrat under lång tid med in och utlåning från andra bolag som han mörkat.

Vad har du för omsättning och vinstmarginal?

BEHÖVER du firmabil?
Har bolaget RÅD med bil?

Man får ett välmående bolag genom att ta det lugnt med utgifterna. Tänk på att du också låser upp dig på ett avtal och läs leasingavtalen speciellt restvärde och skadebesiktning efter avtalsperioden

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 14:27   #9
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Passaten är nog bäst i den klassen än så länge.

Vår revisor har förskingrat under lång tid med in och utlåning från andra bolag som han mörkat.

Vad har du för omsättning och vinstmarginal?

BEHÖVER du firmabil?
Har bolaget RÅD med bil?

Man får ett välmående bolag genom att ta det lugnt med utgifterna. Tänk på att du också låser upp dig på ett avtal och läs leasingavtalen speciellt restvärde och skadebesiktning efter avtalsperioden

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Jag behöver en bil lika mycket om inte mer i privata resor. Ibland i jobbet, inte varje dag. Råd har jag och min revisor tror att det skulle vara "bra" för mig.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte exakt vilka siffror jag ska kolla för att ta reda på omsättning och vinstmarginal. Är det möjligen resultat?

Jag har läst på mycket om leasing nu. Förstår hur det funkar men vet inte hur jag ska göra.

Tack för svaren.

Finns det någon mer med mer input så uppskattas det.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)