Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-03-13, 12:22   #31
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag gillar att köra rejält med set på färre övningar. Som exempel så börjar bröstpasset med 8-10 set plan bänk och sen blir det en lättare övning för ovansidan, tex i cable crossen.

Men jag är gillar klart uppdelningen med Push/Pull och kommer testa det. Tycker både armpass och axelpass är riktigt tråkigt men det kan nog underlättas att baka in dem så som du föreslår.

Jag testade ditt benpass på ett ungefär igår men det är samma sak där. Jag föredrar att gärna köra minst 8 set på böjen och sen gå över till bencurl (4 set). Ser du några nackdelar med att lägga seten du hade lagt på benspark på böj istället?
Om du kör så många set i din första övning så har du dels missat hela poängen med programmet, och dels så har du inte utfört den övningen korrekt (så som programmet föreslår.)

Absolut, du skulle kunna göra som du föreslår. Men då gör du något helt annat än det som diskuteras i tråden, och det enda gemensamma vore träningsspliten.

Angående att bara ha en övning per muskel - nej - det tycker jag absolut inte om.

Citat:
Ursprungligen postat av LizaK Visa inlägg
Snyggt.

Det där inlägget skulle kunna vara klistrat... Helheten är kanon, småfix kan man göra själv om man så önskar.
Tack så mycket, du får gärna lägga ett förslag hos modsen.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 17:05   #32
straand94
Registered User
 
straand94s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huskvarna
Inlägg: 1 759
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Nja, det brukar man inte proklamera. Det finns utdaterad 'kunskap' om att så lågt som 30sek skulle vara optimalt, men det är som sagt obsolet.

I dom första 3 seten, alltså dina huvudset, där vill du ha tillräckligt lång vila för att kunna maxprestera. Alltså ibland kanske upp mot 4-5 minuter.
I dina 3 "lättare" set så ska du skruva ner setvilan till 1-3 minuter.

Yes dåså Kör själv med en vila på kanske 2minuter eller någonting, så då är den ju inte så lång som jag trodde
__________________
Journal
Mark: 200kg Böj: 150kg Bänk 100kg KV:76-77kg
straand94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 17:14   #33
frekar3
1/300
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 304
Hur ser du på Traps träning?
Anser du att Marklyft osv. stimulerar trapsen tillräckligt?

Eller skulle du rekommendera att köra Baksida Axlar specifikt ett pass, medan det andra passet så körs Shrugs istället?
frekar3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 17:18   #34
straand94
Registered User
 
straand94s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huskvarna
Inlägg: 1 759
"Schemat" säger inte heller antal sets+reps på mage och vader, vad anser du om det? Har du det strukturerat eller varierar du det varje pass?
__________________
Journal
Mark: 200kg Böj: 150kg Bänk 100kg KV:76-77kg
straand94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 08:15   #35
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Hur tänker du kring periodisering i ditt schema?
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 12:45   #36
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Lättare pressövning eller tung fly: T.ex. plan hantelpress, snedbänk/sned hantelpress, tunga flyes, eller smithbänk
3 set, 8-12 reps. Håll dig ifrån fail med minst 2 reps. Antingen stegrande vikt, eller fallande vikt. Det sista setet kan du se som ett pump-set om du vill.
3 set samt 8-12 reps förstår jag såklart, men ska man hålla sig inom den reprangen med stegrande vikt också?

Tung tricepsövning; Dips, då kör du med vikt och tar bort allteftersom antar jag?

Annars jäkligt likt dom övningarna och hur jag lagt upp min träning, det som skiljer mest är repsantalen.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 19:42   #37
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av frekar3 Visa inlägg
Hur ser du på Traps träning?
Anser du att Marklyft osv. stimulerar trapsen tillräckligt?

Eller skulle du rekommendera att köra Baksida Axlar specifikt ett pass, medan det andra passet så körs Shrugs istället?
Jag tränade traps i början av min karriär. Dom växte för fort, så jag lade av med det. Marklyft räcker för trapsen, utan tvekan. Om man vill få lite bättre traps så kan man väll köra lite shrugs om man vill, men det ska inte behövas. Marka 250 istället.

Citat:
Ursprungligen postat av straand94 Visa inlägg
"Schemat" säger inte heller antal sets+reps på mage och vader, vad anser du om det? Har du det strukturerat eller varierar du det varje pass?
Den som har det magiska receptet för vader får väldigt gärna berätta. Jag kan absolut inte bättre än någon annan, och därför har jag inte skrivit någon om vader.
Mage är trams och kan tränas lite hursom. Kör lite cablecrunches på måfå.

Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Hur tänker du kring periodisering i ditt schema?
Det finns ingen sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
3 set samt 8-12 reps förstår jag såklart, men ska man hålla sig inom den reprangen med stegrande vikt också?

Tung tricepsövning; Dips, då kör du med vikt och tar bort allteftersom antar jag?

Annars jäkligt likt dom övningarna och hur jag lagt upp min träning, det som skiljer mest är repsantalen.
Det är öppet för egen tolkning. Stegrande vikt, fallande vikt, eller raka set.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 22:57   #38
Modux
Registered User
 
Moduxs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 186
proxy, kommer du själv köra programmet under deff?
Modux är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 08:48   #39
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Set kul ut men jag kan bara träna fyra dagar i veckan. Går det att kompensera med ökad volym eller är det bättre köra ett annat upplägg då?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 23:18   #40
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av Modux Visa inlägg
proxy, kommer du själv köra programmet under deff?
Ja, det skulle jag tro. Får se hur det blir just med diet nu i sommar dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Set kul ut men jag kan bara träna fyra dagar i veckan. Går det att kompensera med ökad volym eller är det bättre köra ett annat upplägg då?
Hmm... Då hade jag kanske klämt ihop det till halvkropps-pass. Kan inte riktigt sätta mig in i den situationen, men jag hade nog gjort så. Så du kan ju köra lite samma träningsprincip, men med ett annat schema.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 08:36   #41
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Jag tränade traps i början av min karriär. Dom växte för fort, så jag lade av med det. Marklyft räcker för trapsen, utan tvekan. Om man vill få lite bättre traps så kan man väll köra lite shrugs om man vill, men det ska inte behövas. Marka 250 istället.
Exakt som jag brukar säga/rekomendera åt folk som vill ha större trapz

"-Sikta mot 300 i mark istället"

För jag har aldrig sett någon som markar 300 med dålia trapz
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 08:37   #42
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
För övrigt en trevlig tråd! om jag blir baddibilder så ska jag träna som som dig Men den chansen är ganska så liten så får nöja mig med ett pass bara
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 10:21   #43
ByggerUt
Registered User
 
ByggerUts avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 120
Proxy om man vill splitta push, pull, och ben på två pass hur skulle du rekommendera att man delar upp det då? Alltså jag vill köra push, pull och ben med endast två pass per vecka

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
ByggerUt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 16:00   #44
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Exakt som jag brukar säga/rekomendera åt folk som vill ha större trapz

"-Sikta mot 300 i mark istället"

För jag har aldrig sett någon som markar 300 med dålia trapz
Jag tror att svaret ligger i hur muskeln i fråga arbetar. Trapsen kan höja skulderbladet, visst, men varför finns trapsen där? För att hålla skulderbladen på plats. För att kunna hålla skulderbladen på plats med 300 pannor i nävarna så behöver man ha lite power i trapsen!

Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
För övrigt en trevlig tråd! om jag blir baddibilder så ska jag träna som som dig Men den chansen är ganska så liten så får nöja mig med ett pass bara
Kul att du tittar in kejsare, och tack I guess! Det blir en skön mix tycker jag. Byggarstuken finns kvar, men man använder ändå bra tunga vikter och får ta i lite. The best of both worlds!

Citat:
Ursprungligen postat av ByggerUt Visa inlägg
Proxy om man vill splitta push, pull, och ben på två pass hur skulle du rekommendera att man delar upp det då? Alltså jag vill köra push, pull och ben med endast två pass per vecka

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Oj, den var svår. Jag hade aldrig kört bara 2 pass i veckan, så jag har svårt att svara på det. Men jag anser att du måste köra helkroppspass med 1 (max 2) övningar per muskelgrupp. Du får helt enkelt skala ner så mycket du kan!
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 19:14   #45
daim
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 138
Tre frågor:

1. Kan nån lägga man upp det här schemat i veckodagarna så att man får en uppfattning hur schemat ser ut?

2. Det står "3 set till fail eller väldigt nära fail, 3-6 reps, 6-8 reps, 12-15 reps". Vad innebär 3 set till fail, och varför står det tre olika reps?

3. När ska man öka vikten? säg att jag kör 30kg i biceps curl och klarar mer än 8 reps, ska jag då öka vikten?

Senast redigerad av daim den 2013-04-07 klockan 19:15.
daim är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)