Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-03-16, 02:14   #31
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Varför göra det personligt? jag vill inte älta mitt eller någon enskilds liv. Jag vill älta åldrande, misslyckande och manlighet som koncept.

Att direkt försöka göra de här frågorna personliga är ett rätt effektivt sätt att se till att de inte ställs.
Jag läste dit första inlägg, det lät väldigt personligt.
Men för att svara på din fråga, nej jag tänker inte på de sakerna. Och du känner till mitt perspektiv.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-16, 03:07   #32
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag är 40 och har vänner i min ålder som inte lyckats med att hitta en partner. Därav inga barn. Hade jag varit i deras sits så hade jag kännt mig stressad och misslyckad. Nu behöver inte dom känna så. Men jag gjorde det för 10 år sedan. Då var jag i den sitsen.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-16, 04:00   #33
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Har blivit ombedd ordagrant att befrukta flera gånger, jag vill hellre ta ett fängelsestraff än skaffa barn. Klart det finns folk som inte vill ha barn, som närmar sig eller är i medelåldern, jag är inte unik på något sätt. Av alla människor jag känner så kan jag bara påminna mig om ett enda par som faktiskt planerade att skaffa barn, alla andra fick det av misstag.

Senast redigerad av Kaalle den 2022-03-16 klockan 04:01.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-16, 08:06   #34
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Har blivit ombedd ordagrant att befrukta flera gånger, jag vill hellre ta ett fängelsestraff än skaffa barn. Klart det finns folk som inte vill ha barn, som närmar sig eller är i medelåldern, jag är inte unik på något sätt. Av alla människor jag känner så kan jag bara påminna mig om ett enda par som faktiskt planerade att skaffa barn, alla andra fick det av misstag.
Att regelbundet bli erbjuden detta ändrar ditt perspektiv av att det inte är vare sig bråttom eller för sent. Men om erbjudandenä upphörde, hade du då resonerat likadant?
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 12:49   #35
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag har under stor del av livet varit tveksam till barn, även fast det varierat lite upp och ner.
Nu på sistone, när jag träffat en väldigt bra och fin kvinna, känner jag ett sug.

Jag tror att det kan handla om flera saker. Ens pykiska mående, ens plats och riktning i livet och samhället, samt ens partner.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 14:36   #36
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Att regelbundet bli erbjuden detta ändrar ditt perspektiv av att det inte är vare sig bråttom eller för sent. Men om erbjudandenä upphörde, hade du då resonerat likadant?
Nu frågade du inte mig men jag tror absolut att det påverkar. Precis som man vill ha andra saker man inte kan få. Så fungerar människan.

Därför ska man alltid fråga sig om man egentligen vill saker eller om man bara "vill" för att man inte kan. Kanske är det inte barnet man vill ha utan att vara en familjefader med allt det innebär. Eller inte.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 14:46   #37
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag är 40 och har vänner i min ålder som inte lyckats med att hitta en partner. Därav inga barn. Hade jag varit i deras sits så hade jag kännt mig stressad och misslyckad. Nu behöver inte dom känna så. Men jag gjorde det för 10 år sedan. Då var jag i den sitsen.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Jag är strax 30 och fortfarande inte alls sugen på att skaffa barn. Är dock väldigt medveten om att det kan komma att förändras med åldern. Jobbigt dilemma. Har aldrig haft svårt att hitta partner, det bästa kanske vore att hitta en med samma tankar.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 15:38   #38
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Thailand.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 16:35   #39
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Bland det bästa hittills med barn är att hans lycka för saker är oändligt större än lyckan jag känner när samma sak händer mig. Jag har ju redan upplevt allt flera gånger.

Det är därför förhållandevis enkelt att göra sin egen avkomma väldigt glad, och att se min son lycklig, gör mig lycklig.

När jag var yngre kunde jag inte förstå folk som skaffade barn i tidiga tjugoårsåldern. Tyckte dom valde bort livet. Jag är visserligen glad att jag väntade, men det fanns helt klart något som dom valde att göra tidigt som jag själv missat poängen med. En riktig fullträff visade det sig.

Att ha det hyfsat stabilt ekonomiskt och så säker man kan bli på sin partner är en grundsten för att det ska bli bra skulle jag säga. De här glada stunderna hade fortfarande vart lika härliga om det sket sig, men de dåliga stunderna hade blivit många fler och det är inget man vill att ens barn ska behöva uppleva. Och inte du själv heller.

lägger till:

Ett oväntat plus med att skaffa barn var att tankar som Livet går inte ut på något/det finns ingen mening med något, yada yada, sådant som kunde uppenbara sig ibland när man kände sig blue, de har upphört helt. Det räckte med att min son kom ut och tittade på mig, och så visste jag precis vad livet handlade om. Det började rentav när jag såg att stickan visade positivt, men slog med full kraft vid födseln.

Senast redigerad av Armed Dingo den 2022-03-17 klockan 16:40.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 17:23   #40
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Hade hellre skaffat hund



Människans bästa vän.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 18:26   #41
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Såhär på livets höst/vinter har jag börjat fundera på hur jämnåriga med mig och däromkring (fyller 44) män utan barn kommer ha det i livet och framtiden?

Menar inte att de få åren som återstår i livet behöver vara dåliga, men om man är 44 och man, har man då gett upp om den biten i livet? Att aldrig bli pappa?

Eller har man fortfarande nån slags hopp om att träffa en 10-20-25 år yngre kvinna som känn bli mor åt ens barn? Kvinnor kan ju inte under livets bistra fimbulvinter av biologiska skäl, så är man 44, har inga barn och en partner är jämnårig blir det inga heller.

Jag känner och känner till många i den sitsen. Har ni gett upp om det? Känner ni kanske bara lätt stress över detta men är hyfsat säker på att det löser sig? Reflekterar ni inte ens över det?
Kan inte låta bli att undra hur många ensamma gubbar och gummor det finns som likväl tappar kontakten med sina barn och sin frånskilda expartner medan kompisarna glider iväg eller dör. Det är ju inte bara att skaffa barn men behöver göra utan sedan prestera en god relation som barnen vill hjälpas åt att hålla vid liv. De som av olika anledningar inte klarat detta är de jag tycker verkat må dåligt, inte de som faktiskt inte vill ha barn.

Personligen vill jag inte ha barn, kanske längre fram men just nu tvivlar jag starkt på att jag lär ändra mig.
Låter i mina öron märkligt att skaffa barn för att inte vara ensam eller för att råda bot på existentiell ångest. Vill man ha barn hoppas jag det är för att man känner att man vill göra bra saker för barnet.
Minns med avsmak tiden runt 2000-talet? då en det skrevs artiklar om i svenska tidningar och kom på Dr. Phil och sånt om "tonårsmammor", tjejer som till synes ville ha barn inte för barnets skull utan för att de ville bli mammor, då det för tillfället var rätt hög social status att vara mamma.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 19:09   #42
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Det är ju knappast trevligt att bli pensionär utan plan. Mitt tips är att börja fundera kring det, och sätta sig i en bra situation runt 40.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 22:25   #43
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Jag förstår mig inte på folk som påstår att de inte vill ha barn.
Och jag förstår mig Verkligen inte på folk som vill ha barn.
Men detta är sanning:
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ett oväntat plus med att skaffa barn var att tankar som Livet går inte ut på något/det finns ingen mening med något, yada yada, sådant som kunde uppenbara sig ibland när man kände sig blue, de har upphört helt.
Därmed inte sagt att man ska skaffa barn för att bota psykisk ohälsa, det kommer inte att funka. Men det ger en mening till ens existens och är ett bra botemedel mot interna grubblerier.
Jag tror man kan leva ett fullgott liv utan barn. Om man är lagd så... Men om man finner sig själv ibland grubbla över livets mening och sånt, då kan det vara pusselbiten som saknas.

Men att vilja ha barn, det är märkligt, det är som att vilja vara USAs president, eller hemlös för den delen. Det är ju INGEN som på förhand vet hur det är att vara förälder, eller hur man kommer att hantera det. Och ungen kan ju vara mongoloid när den kommer ut, hur kul är det då? Och de kan bli knarkare eller mördare även om man tycker att man gjort allt för dem - eller för att man faktiskt inte dög som förälder.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 22:26   #44
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Mina barn är det bästa som har hänt mig. Klarar man inte av att ha barn så får väl en hund duga.

Har en vän som blev pappa för första gången när han fyllde 50, han blev som en 25 årig igen, alltid full med energi och extra glad nu för tiden!
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-17, 22:32   #45
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Hade hellre skaffat hund



Människans bästa vän.
Att ha hund är som att ha ett barn som aldrig växer upp och lär sig ta hand om sig själv. Den måste ha hjälp med att gå på toa varje gång och man måste servera den mat varje gång. Och sen dör den.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)