Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-01, 20:11   #1711
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bänkpress
20 kg 10 reps
40 kg 5 reps
50 kg 5 reps
60 kg 5 reps

Stångrodd
35 kg 10 reps
35 kg 10 reps
35 kg 10 reps
Lite ont i axeln.

French press
20 kg 10 reps
20 kg 10 reps

Stångcurl
20 kg 10 reps
20 kg 10 reps

Hantellyft åt sidan
6 kg 10 reps
6 kg 10 reps

Måste ha lillfingret på ringarna när jag bänkpressar på mina nya gym, förr brukade jag ha pekfingrarna där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 18:15   #1712
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Knäböj
0 kg 10 reps
20 kg 5 reps
35 kg 5 reps
45 kg 5 reps
55 kg 5 reps

Dragonflags
1
1
1

20 minuter roddmaskin.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 17:14   #1713
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Joggning 24 minuter, en omväg till gymmet (Fatburstrappan).

Press
22,5 kg 5 reps
30 kg 5 reps
35 kg 5 reps
Obs: Måste göra minst 10 reps i uppvärmning med stången för att mjuka upp min dåliga axel ordentligt.

Pronerade chins
5
5
5

Kabellyft åt sidan
0 kg 10 reps
0 kg 10 reps

Pushdown
15 kg 10 reps
15 kg 10 reps
Precis lagom på denna maskin. Jag höll arbågarna strikt mot midjan, brukar inte göra det och det tog bättre då, krävde mindre vikt. Ska nog fortsätta med det.

Sittande bakåtlutande hantelcurl
10 kg 10 reps
10 kg 10 reps

Joggning raka vägen hem, 8 min.

Knäna kändes okej, de pendlade mellan att göra ont i ömsom höger, ömsom vänster, ömsom båda och ömsom inget. Ska bli spännande att se hur det går på lördag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 20:16   #1714
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Gårdagens träning. Sen träning efter väldigt lång pluggdag. Kändes gött.

Marklyft
60 kg 5 reps
75 kg 5 reps
90 kg 5 reps

Crunchmaskin
20 kg 10 reps
20 kg 10 reps
20 kg 10 reps

Detta var på Hornsgatan. Olika utväxling på olika maskiner på olika gym, så det gäller att hålla reda på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 20:18   #1715
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Kan inte låta bli att vara lite nyfiken nu! Hur upplever du Stockholm och utbildningen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 20:36   #1716
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Kan inte låta bli att vara lite nyfiken nu! Hur upplever du Stockholm och utbildningen?
Det känns bra!

Själva staden har jag inte så mycket att säga om. Känns inte så storstadsaktig, det är ju inte skyskrapor där direkt. Mycket grönområden. Gillar den. Väldigt lätt att ta sig fram överallt, kollektivtrafiken är awesome och det är lätt att promenera mellan ställen med Google maps. Känner mig inte hotat på gatorna eller någonting heller.

Utbildningen kan bli något skitbra, det blir nog mycket vad jag gör den till. Har inte en supertydlig bild där heller än. Vi har fått göra flera små projekt, och det innebär ju att vara kreativ, vilket jag älskar. Vi ska även börja träna på skönlitteratur, vilket jag ser fram emot.

Folket verkar väldigt schyssta och trevliga på skolan. Jag har inte hittat någon jag klickar 100 % med än kanske, men jag klickar 85 % med alla. Jag ägnar mycket tid åt att vara social, hänga med på puben efter skolan och så. Tror att det är en grej som kommer betala av sig om man bara lägger ner tid på det. Sakta men säkert kommer man bli "varm i kläderna" och känna sig bekväm med personerna man umgås med.

Hade först lite idéer om att jag skulle prova på 5000 nya hobbyer nu när jag är i storstan med alla dess möjligheter, men jag vill f-n inte bränna ut mig eller något nu, det blir massor plugg + massor socialt liv + vardagssysslor + lite träning för hela slanten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 20:43   #1717
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Riktigt härligt! Heja dig! Tänkte samma tanke när jag läste det du skrev, tar ju ett tag innan man klickar helt och lär känna alla. Det är ju väldigt tidigt i utbildningen.

Snart kommer du vara king på Stureplan också!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 02:17   #1718
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Såhär gick mitt Stockholm halvmarathon.

Till att börja med var jag orolig över att jag hade tagit mig vatten över huvudet. Jag har tränat lite mindre än man borde inför loppet, och mina knän har bråkat med mig, så min grundinställning var att jag bara skulle klara av loppet utan att få någon rejäl skada någonstans, kanske rentav avbryta det om jag var tvungen. Jag föreställde mig att ju långsammare man joggar, desto mindre är skaderisken, och jag hade hört mycket om hur lätt det är att gå ut för hårt i början för att sedan tappa all ork efter ett tag, så jag bestämde mig för att inleda väldigt lugnt.

Jag började långt fram i mitt startfält och försökte efter start hålla samma tempo som när jag joggar lugnt på egen hand, vilket är svårt när man är omgiven av massor andra löpare, för när man ser dem jogga så rubbas ens känsla för vilket tempo man själv håller gentemot underlaget. Men långsamt gick det iallafall. Jag sprang bokstavligt talat inte om någon, eller ens höll mig jämsides med någon.

Men inte tänkte jag låta detta bekomma mig. Jag kände naturligtvis en drift att börja tävla mot de andra, men det var egot som talade, och egot ska man inte låta styra ens beslut. Bättre att försöka njuta av resan och komma i mål lite senare men glad och med hela knän. Mindfullness är något jag ägnat mig åt väldigt mycket på sistone, och här skulle det jävlar i mig mindfullnessas ända fram till mållinjen. Vara i nuet. Tänka på solen och vinden mot min hud, dunkandet av fötterna mot asfalten, suset från publiken. Inte hur långt jag hade kvar eller hur långsamt det gick.

En oväntad bonus av att bli omsprungen av hundratals långdistanslöpare var att man fick titta på en väldans massor vältränade baksidor. Ofrivillig sexualisering är ett känsligt ämne, men jag hör till skolan som anser att det är okej att spana lite försynt sålänge det håller sig till försynt spanande, så jag unnade mig att njuta lite av utsikten. Som den skribent i vardande jag är började jag redan tänka på hur jag skulle recensera loppet på sociala media efteråt, och funderade över huruvida jag skulle lägga upp ett tvivelaktigt skämt om att jag skulle försöka springa ännu långsammare nästa år, för att få ännu mer att titta på.

Men ganska snart inträffade fyra saker.
1) Mina knän började kännas uppvärmda och fina.
2) Det började bli tråkigt.
3) Människorna som sprang om mig började se sjuka ut. Jag försöker att undvika att döma hunden efter håren, och jag ser inte ner på någon som inte är frisk, men jag kunde inte undvika att känna att min stolthet började bli lite naggad i kanten av att en ung (ja, 36 är ungt) frisk man blir omsprungen av personer som verkar lida av genuina fysiska komplikationer (märk väl, detta hade inget med utseenden på rumpor att göra, den biten hade jag struntar i nu).
4) Jag började bli genuint orolig för att inte klara att springa hela loppet på 2:45, minimigränsen för att inte bli diskad.

Så vid trekilometersskylten gjorde jag en mental helomvändning, tänkte ”äh, vad fan”, och började istället ge järnet. Efter att ha blivit omsprungen av bokstavligt talat alla jag såg så blev jag därefter omsprungen av bokstavligt talat ingen jag såg.

En tanke som återkom var att det ska vara jobbigt att göra en halvmara. Om det inte känns som om man har ansträngt sig efteråt så skulle det hela kännas lite bortkastat.

Jag spurtade naturligtvis inte. Men jag började hålla en fart som jag tänkte att jag rimligen torde klara åtminstone om jag ansträngde mig riktigt ordentligt på slutet.

Eller, jag ansträngde mig egentligen inte för att hålla en jämn fart. Snarare valde jag kontinuerligt ut slumpmässiga människor längre fram i publikhavet och bestämde mig för att springa om dem. Farten gick nog lite upp och ner, men mest upp. Men jag försökte fortfarande låta bli att springa så snabbt så det skulle ge mig problem.

Inom kort märkte jag att det här var väldigt njutningsfullt. Jag har i två veckors tid ansträngt mig väldigt mycket för att inte sätta mina egna behov över andras. Låta folk tala till punkt, inte anta att mina åsikter är de rätta när något diskuteras, vara fullständigt konstruktiv när jag ger kritik, inte stöta mig med någon. Genom att springa förbi folk hade jag plötsligt tillfälle att helt utan moraliska eller sociala problem totalt förbise andras behov och bara tänka på vad jag själv vill. Efter att länge ha försökt placera egot i baksätet fick det nu sitta vid ratten, och det kändes gött. I skolan påtalas det under projekten att de inte är tävlingar; nu väcktes en tävlingsinstinkt till liv. Osökt började jag tänka på ett citat från krigsfilmen Full metal jacket: ”Show me your war face”. Hur töntigt det än må låta kändes det som att jag drog på mig mitt war face litegrann. Byttes från snälla Henrik till Krigshenrik. Det var en härlig känsla.

En bit in i loppet slog det mig att graden av stresspåslag var nästan identiskt med den jag känner när jag pratar med någon som jag inte känner så bra. Ska jag säga något nu eller ska jag vara tyst? Vem vid bordet ska jag prata med? Hur mycket ögonkontakt ska jag hålla? Ska jag titta bort nu eller fortsätta titta ett par sekunder till? Kan jag säga det här skämtet eller är det tråkigt? Är jag för tyst? Är jag för pratig? Måste försöka koncentrera mig på vad hen säger och inte låta tankarna vandra iväg! Måste försöka le lagom mycket, inte för mycket så jag uppfattas som läskig men inte för lite så jag uppfattas som nonchalant! När dessa tankar rusar genom huvudet medan kroppen vilar så känns det ganska exakt lika jobbigt som när kroppen springer i 5-minuter-per-kilometer-tempo men sinnet bara har en enda sak det behöver tänka på. En liknelse som låg nära till hands, eftersom jag på sistone träffat väldigt mycket nytt folk.

Svaret på frågan ”hur jobbigt är det att springa ett halvmarathon?” är följaktligen ”lika jobbigt som att gå på krogen i två timmar”.

Och eftersom jag klarar att gå på krogen i fyra timmar så borde jag klara ett marathon, eller hur?

Svaret på frågan ”hur kändes det efteråt?” är ”ungefär som vanligt”. Jag har inga blåsor eller skavsår, fick varken kramp eller håll, och blev inte speciellt hungrig, törstig eller trött. Knäna känns bra, de har bara gjort lite ont när jag gått i trappor i kväll.
Min port in i långdistanslöparvärlden, den gamla gymnasiekompisen Nikolaj, guidade mig om förfarandena före loppet, och efteråt drog vi hem till honom och åt pizza och kollade på film som på den gamla goda tiden i Göteborg.

Som ni kanske har läst mellan raderna så fick jag mersmak. Att springa lopp med andra deltagare är väldigt annorlunda mot att jogga på egen hand, nästan att betrakta som en annan sport. Och jag gillar ändå att jogga på egen hand. Jag är inte explosiv, snabb eller strategisk, men ganska bra på att bara nöta på utan att tänka så mycket, så jag tror långdistanslopp kan vara något för mig. Farsan är ju gammal röjdykare, de galningarna genomför helt vansinniga uthållighetsprestationer, och kanske har inte äpplet fallit långt från trädet? Tyvärr är loppen inte helt gratis, så vi får se hur det blir, men en gång till vill jag iallafall testa.

Mina tider:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 02:45   #1719
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Riktigt bra sprunget Henrik! Grymt att läsa din text. Härligt!

Har du lyssnat på Courtney Dauwalter hos Joe Rogans pod?


Annars kanske du hittar lite motivation här.





106 miles with 32,940 ft of elevation gain.
https://www.runnersworld.com/news/a2...-utmb-victory/


__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 06:30   #1720
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Bra joggat!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 08:23   #1721
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tack pöjkar!

Agitator: Har inte hört talas om henne. Nu har jag nåt att göra idag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 12:20   #1722
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Bra sprungit. Vilket tempo du fick upp när du väl bestämde dig för att springa!



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 14:41   #1723
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Bra sprungit. Vilket tempo du fick upp när du väl bestämde dig för att springa!



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack! Det är väldigt lätt att ha högt tempo när det finns folk att springa om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:35   #1724
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fick ont i halsen på kvällen igår, somnade inte förrän långt efter 3 på natten och vaknade tidigt. Har varit trött idag och haft ont i halsen.

Åh, passade förresten på att sluta dricka kaffe idag också, för studentekonomins skull. Det spelar nog in i tröttheten.

Har varit lite stel och orkeslös i benen i dag och haft träningsvärk i framsida lår. Det sistnämnda är intressant, för jag kan göra typ 10 set knäböj till failure utan att få en tillstymmelse till träningsvärk i framsida lår.

Knäna har känts okej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 10:18   #1725
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har sagt upp mitt gymkort nu (för att spara pengar). Ska styrketräna på utegymmet i parken. Blir intressant att se hur det går.

Men jag tränar inte idag, fortfarande lite förkyld.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)