Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-01-22, 12:14   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Så långt från styrkepasset som möjligt. Cardio morgon, styrka eftermiddag/kväll för att utnyttja hormonbalansen för anabolism vid det senare tillfällen och för den ev fördel konditionsträning på fastande mage kan tänkas ha.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 12:16   #17
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Hulabalula Visa inlägg
Vilket tillfälle är då bäst för cardio under deff om man nu absolut vill hinna med det under samma dag som man styrketränat?

Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.
Så långt ifrån som möjligt...
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 12:17   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Man kan också tänka på, att ett upplägg med "cardio" kanske ger sämre fettförbränning totalt än ett upplägg utan, vid en viss energibalans:

http://jap.physiology.org/cgi/conten...t/00958.2009v1
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:04   #19
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man kan också tänka på, att ett upplägg med "cardio" kanske ger sämre fettförbränning totalt än ett upplägg utan, vid en viss energibalans:

http://jap.physiology.org/cgi/conten...t/00958.2009v1
Hur mycket är det dagliga energi förbruket om man sitter framför datan under hela deffen. Låt oss säga mig själv, är 190cm väger runt 99-100. Är det harris och benedict uträkningen på det ?

Män: 66.5 + (13.75 x 99) + (5.003 x 190) - (6.775 x 19) = 2249 Kcal
1427,75 + 950,57 - 128,725

Och 2249 x 1.2 (vilket enligt ekvationen (BEE) är datasittande) = 2699 kcal

Nu har jag min Kcal för en softliggar dag, ska jag bara låta bli att äta de sista 500kcal (brukar ligga runt 400 till 500 - när jag deffar) alltså under ikke gym dagar 2199 kcal, det blir mer på gym dagar.

Frågan är vad är min kalori fröbränning famför datan per H.
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:14   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:32   #21
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Hulabalula Visa inlägg
Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.
Ja det är troligt. Att t.ex. köra intervaller med tungt motstånd på stationär cykel tror jag är en bättre form av konditionsträning än löpning alla gånger. I syfte att bibehålla muskelmassa alltså. Dels sparas ju överkroppen på ett annat sätt och dessutom skulle jag gissa att de tunga trampen är mer "styrketräningsliknande" än den "stötande" löpningen.

Citat:
The most recent American College of Sports Medicine (1998) recommendations for quantity and quality of exercise includes both resistance and endurance exercise components. Skeletal muscle adaptations to resistance-only and endurance-only programs may be different and possibly antagonistic when both types of training are imposed concurrently. The present study examined the effect of two different modes of lower-body endurance exercise (i.e., cycle ergometry and incline treadmill walking) on lower-body strength development with concurrent resistance training designed to improve lower-body strength (i.e., bilateral leg press 1 repetition maximum [RM]). Thirty untrained participants (22 men and 8 women, ages 18-23) were randomly assigned to one of 3 training groups (resistance only [R], N = 10; resistance + cycle ergometry [RC], N = 10; and resistance + incline treadmill [RT], N = 10). The 3 training groups exercised twice per week for 9 weeks. The reduced frequency of exercise treatments were selected specifically to avoid overtraining for in-season athletes attempting to maintain offseason conditioning. Body mass and body composition measurements were taken pre- and post-training. Before training began, 3 weeks of training, 6 weeks of training, and after training, the participants also performed a 1RM test for lower-body strength. Analysis of variance comparisons with repeated measures revealed the following statistically significant changes (alpha = 0.05) in the 3 training groups over time: (a) when men and women were combined, body mass of R was significantly greater than RC and RT post-training; (b) body mass of men only was significantly greater than RC and RT post-training; (c) body composition of men only was significantly smaller for RC and RT compared with R; (d) when men and women were combined, percent change in strength revealed significantly greater gains in R compared with RT at 6 weeks; (e) when men and women were combined, percent change in strength revealed significantly greater gains in R compared with RC and RT post-training; (f) percent change in strength for men only was significantly greater for R compared with RT at 3 weeks; (g) percent change in strength for men only was significantly greater for R compared with RC and RT at 6 weeks, and RC was significantly greater than RT at 6 weeks; (h) percent change in strength in men only was significantly greater for R compared with RC and RT post-training, and RC was significantly greater than RT post-training; and (i) percent change in strength in women was significantly greater in R compared with RT post-training. The findings confirm previous studies that reported attenuated strength development with concurrent resistance and endurance training compared with resistance-only training. More importantly, this study indicates that the mode of endurance exercise in concurrent training regimens may play a role in the development of strength. Specifically, it seems that cycling is superior to treadmill endurance training for an individual with the goal of developing strength in a multijoint movement (i.e., leg press or squat) in the lower-body because it more closely mimics the biomechanical movement of these exercises.
Gergley JC. Comparison of two lower-body modes of endurance training on lower-body strength development while concurrently training. J Strength Cond Res. 2009 May;23(3):979-87.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:34   #22
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Hur är det med HIIT Eddie?

Läste nånstanns att HIIT kan vara bra efter gymträning för att maxa anabola hormoner typ.

Jag brukar själv löpa 10km fort tempo. En gång i veckan.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:37   #23
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Hur är det med HIIT Eddie?
Du kan ju inte bara skriva HIIT. Hur ska jag veta vad exakt det betyder? Det är konditionsträning i form av intensiva intervaller men mer vet ju inte jag.

Det är som att säga "träning med tunga vikter" och fråga hur bra latsen kommer växa.

Ditt längre distanspass är bara bra i mina ögon men du vet ju själv att om den "optimala" muskeltillväxten är prioriterad så kommer det passet vara ogynnsamt. Och att köra konditionen direkt efter styrketräningen är sämsta tänkbara tillfälle.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-01-22 klockan 16:02.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:40   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Hur är det med HIIT Eddie?

Läste nånstanns att HIIT kan vara bra efter gymträning för att maxa anabola hormoner typ.
Intervallträning efter styrketräning är riktigt dåligt. Det minskar signaler för translationinitiering och påverkar ubiquitin-ligasexpression. Direkt negativt för resultaten av styrketräningen.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/co...t/00351.2009v1
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 16:30   #25
karlingen
Registered User
 
karlingens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
För min del så kör jag gärna kondition en timma efter gympassen när jag deffar av den anledningen att hungern förkjuts och jag får middag vid 19.30 tiden istället för 18 tiden som jag hade fått om jag gått hem direkt efter. Detta gör att jag slipper äta något mer vid 22 tiden för att inte somna hungrig = Mindre kcal.
kan man köra konditionsträning EFTER ett styrketräningspass?
Är det inte bättre att köra innan? hört att det påverkar muskeluppbyggnaden.. Jag kan dock ha fel
karlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 16:31   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Läs vad jag skrev. Konditionsträning direkt efter styrketräning är sämsta tillfället (med undantag av direkt före). Direkt efter är dåligt, direkt före ännu sämre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 16:33   #27
karlingen
Registered User
 
karlingens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 612
Ahh, läste aldrig klart hela tråden. Såg bara martikainens kommentar innan jag reagerade på det :P
karlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 16:43   #28
pia
Registered User
 
pias avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 210
Jag körde minimalt med cardio på min senaste deff. Rör alltid på mig i vardagen och la till lite om jag kände för det. Sista 2 veckorna tänkte jag öka cardion men jag struntade i det för när jag började göra det blev jag hungrigare och kände att jag blev svagare i gymmet. Höll styrkan i gymmet mycket bättre än tidigare deffar när jag kört mycket cardio. Känns som man inte sliter lika mycket på kroppen och jag mådde bättre och fick mer tid över för annat. För mig funkade mindre cardio bättre för att jag inte blev lika sliten i kroppen helt enkelt.
pia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 18:53   #29
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.

Ha ha, inte sitter man hemma när snön inte finns, gör många olika slags dags aktiviteter med vännerna, det är bara nu under vintern man sitter hemma och är LAZY.

JÄVLA VINTER
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 19:00   #30
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av pia Visa inlägg
Jag körde minimalt med cardio på min senaste deff. Rör alltid på mig i vardagen och la till lite om jag kände för det. Sista 2 veckorna tänkte jag öka cardion men jag struntade i det för när jag började göra det blev jag hungrigare och kände att jag blev svagare i gymmet. Höll styrkan i gymmet mycket bättre än tidigare deffar när jag kört mycket cardio. Känns som man inte sliter lika mycket på kroppen och jag mådde bättre och fick mer tid över för annat. För mig funkade mindre cardio bättre för att jag inte blev lika sliten i kroppen helt enkelt.
Det är just den anledningen jag har, jag kommer studera universitet förhoppningsvis i höst och det kommer ta mycket tid så det kommer bli endast gym och cardio får väl bli när man har tid med vänner osv, vardagliga aktiviteter.
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)