Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-12-24, 16:47   #421
i0Janki78
Registered User
 
i0Janki78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Borås
Inlägg: 508
God jul tjejen.
Hoppas kommande år ska vara grymt snäll mot dig.
Kramar
i0Janki78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 16:49   #422
i0Janki78
Registered User
 
i0Janki78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Borås
Inlägg: 508
God jul och allt det där.
Hoppas kommande år ska vara riktigt snäll mot dig
Kötta på och må väl
Kram
i0Janki78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 15:46   #423
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Citat:
Visst utbildade du dej till kyltekniker var d visst eller?kul att du tog steget utifrån sågverkens lite fyrkantiga värld till något du vilja göra!!creds till dej för det:-)

Ha nu en riktigt goderan jul å ett gott nytt
Jajjemen, det är helt riktigt Galten. Jag har faktiskt i mångt och mycket trivts bra på sågen/hyvleriet under alla år men det finns ju kvar om jag ångrar mitt påhitt att testa en ny bransch. God Jul och Gott nytt år kompis!

Citat:
God jul på dig nu !!!!........Med vänlig hälsning/
God fortsättning till dig med store hulk!

Citat:
God jul och allt det där.
Hoppas kommande år ska vara riktigt snäll mot dig
Kötta på och må väl
Kram
Två julhälsningar fick jag tom, jag känner mig speciell! Livet är ju som det är, lite upp och ner och detta år har väl varit lite av ett mellanår men det enda man vet säkert är att någon gång vänder det och allt faller på plats. Minns du den där berättelsen om burken med golfbollar, jag jobbar på att fylla min burk. Jag önskar dig och hela din familj en riktigt god fortsättning.

Onsdag/Juldagen!

Tog en längre promenad, 1h och 40min.

Sedan fick kroppen en rejäl genomgång med stretching, kanske 45min. Därefter fick jag lite hjälp med att knäcka loss lite låsningar i bröstryggen.

Torsdag = Böj & Mark (Kusthallen)

Knäböj/boxböj (hög bänk) 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 3x5st
Knäböj (Bälte) 50kg 2st, 60kg 2st, 70kg 2st, 80kg 2st, 90kg 6x2st
Ryggresningar 15kg 3x10st
Raka marklyft (Remmar) 70kg 12st, 80kg 10st 90kg 8st, 100kg 6st
Bollcrunch 3x20st
Bänkpress FU, lätt och explosivt! 40kg 5x5st

Äntligen på återbesök på mitt gamla favvogym och det var ett kärt återbesök. På knäböjen hade jag inte tillgång till varken passning eller safetyrack så jag fick satsa på att göra säkra lyft med bra teknik istället. Det kändes som att jag fick till bra djup samt bra uppspänt bröst och ingen fällning av rygg.

I bänkpressen försökte jag hålla handlederna mer raka än inåtroterat som jag är van att göra.

Jag får återkomma med fler uppdateringar senare, jag har fullt upp med att hälsa på mina släktingar.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-30, 07:25   #424
i0Janki78
Registered User
 
i0Janki78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Borås
Inlägg: 508
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Minns du den där berättelsen om burken med golfbollar, jag jobbar på att fylla min burk. Jag önskar dig och hela din familj en riktigt god fortsättning.
Klart jag minns den fina berättelsen, kul att även du minns den
Liten repris:

När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe.

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig.
När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonnäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar.

Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna.

Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.
Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Naturligtvis fyllde sanden upp resten av tomrummen.

Han frågade ännu en gång om burken var full. Studenterna svarade med ett enhälligt "ja".

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.

"Nu", sa professorn medan skratten klingade ut, "vill jag att ni påminns om att den här burken representerar ert liv.

Golfbollarna representerar de viktiga sakerna.
Familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta.
Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.

Småstenarna representerar andra sakerna som betyder något, som ett hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.

"Om ni lägger sanden i burken först", fortsatte professorn, "går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet.
Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.

Så... var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet.
Umgås med dina barn.Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad.
Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt.

Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något.
Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand."

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.

Professorn log. "Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er; att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän."
i0Janki78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 21:23   #425
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Tack i0janki, jag tycker den är riktigt bra.

Det har varit lite dåligt med uppdateringar den senaste veckan och det beror på att jag har tillbringat en vecka uppe i norr och hälsat på mina släktingar.

Fredag = Överkropp! (Kusthallen)

Axeluppvärmning
Bänkpress TNG 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 5st, 90kg 1st, 95kg 1st
cc Bröstflyes 3pl 3x8st
cc Triceps pushdowns 12pl 3x8st
Latsdrag 12pl 4,6,6st
Kabelrodd v-handtag 14pl 3x6st
Kettlebell svingar 16kg 3x30st
Sidolyft med hantlar 6kg 20st, 7kg 15st, 8kg 12st

Lite uppmjukning och knäckning av ryggen...

Jag verkar ha blivit 15kg starkare i bänkpress jämfört med 1,5år tillbaka. TNG, rumplyft, ej tävlingsgodkänd bänk (extra hög) och jag är inte ens säker på att stången väger 20kg, men starkare har jag absolut blivit - and that is a good thing! Jag har filmat litegrann och försökt att jämföra varför jag pressar bättre på den här bänken jämfört med den SL-godkända, jag har lite idéer på lut som jag ska testa.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 21:39   #426
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Hej och God fortsättning!!
Hoppas jul- och nyårshelgen varit lugn, skön och mysig!
Hur lyder planerna för det nya året då?
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 22:52   #427
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Men hej Zanndhra, kul att du hälsade på här inne och jag passar på att även önska dig en god fortsättning. Jag måste säga att jag är nöjd med mitt julfirande, jag har hälsat på mina släktingar i Ångermanland och i Umeå (där jag själv är ifrån).

Det här med att sätta upp planer och målsättningar är jag egentligen rätt duktig på och det faller sig naturligt med min gamla idrottsbakgrund. Nu under hösten hände dock en jobbig sak som gjorde att jag tappade luften fullständigt, resultaten dalade och jag blev så frustrerad och förbannad att jag faktiskt funderade på att sluta med SL. Nåväl, jag samlade mig i alla fall och bestämde mig för att fortsätta. Jag mår bra av att träna och jag har ett underbart kompisgäng där nere i gymmet som jag absolut inte vill sluta umgås med, men det här med målsättningar och att ställa några som helst krav på mig själv har jag i princip fått lägga på is för tillfället. Känner jag mig själv rätt så kommer jag igen då mitt liv åter har hamnat i balans. Usch, det här låter mer och mer som en självömkande offerjournal men jag måste säga att så har jag inte tänkt att det ska bli. Jag har under julhelgen försökt att ta vara på dom tillfällen som har gett mig positiv energi, jag har nog aldrig lekt och skojat så mycket med småungar som jag har gjort under denna vecka, det är helt sjukt hur mycket glädje man kan få av barnskratt, pärlplattor och snor-monster.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 23:04   #428
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Söndag = Ben! (Victory Gym, Nordmaling)

Axeluppvärmning, bröststretch, utåtrotationer för axlar 1pl 2x15st
Knäböj, sumostil med stopp, 60kg 5st, 70kg 4st, 80kg 3st, 90kg 3x2st
Boxböj/Teknikövning (låg pall) 60kg 5x5st
Ryggresningar 15kg 3x10st
Sittande lårcurl (Gymleco) 45kg 15st, 50kg 2x10st
"Gynstolen" Ut och insida lår 50kg 3x10st s.set utan vila
Benspark (Gymleco) 50kg 10st, 60kg 2x8st
Bollcrunch 3x20st
"Mark-shrugs" i smith (remmar) explosivt! +70kg 3x8st
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 23:11   #429
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Tack ska du ha!
Jag är, precis som du, också en person som sätter upp målsättningar och hela tiden (nästan till varje pris) vill sträva framåt. En bra egenskap förvisso, men ibland kan ju andra saker runt omkring göra det i princip omöjligt (för stunden i alla fall).
Att träna ska ju vara roligt och nåt man mår gott av. Toppen att du känner att du gör det! Det räcker ju gott nog så!! Lägg alla krav åt sidan och gå på gymmet "bara" för gemenskapen och för att det är nåt du älskar och mår bra av.
Hoppas du kommer i balans och att 2014 kommer att bli en toppen år!!
All lycka och varma tankar! Kram
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 23:38   #430
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Tack snälla goa du, den där virtuella ryggdunken gjorde mig så glad att jag blev tårögd.

Måndag = Överkropp! (Kusthallen)

Axeluppvärmning
Bänkpress TNG 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5,3,3st, explosivt: 50kg 3x5st
Militärpress (Bälte) 40kg 9st, 45kg 3+F, 2+F
Armhävningar med benen på boll 28st
cc Triceps enarmspushdowns med omv grepp 3pl 3x8st
Stångrodd (90gr) med brett grepp (Remmar) 50kg 6st, 60kg 3x6st
Stångrodd (45gr) med smalt sup grepp (Remmar) 60kg 6st, 70kg 3x6st
Sidolyft i maskin 30kg 5x6st
Hantellyft framåt 8kg 3x12st
cc Framåtlutande (90gr) enarms sidolyft (Handledsrem) 3pl 2x12st

Tyvärr hade jag ingen hjälp med passning denna gång, sedan så hade jag handsvett så att greppet blev bredare och bredare hela tiden så bänkövningen gick väl inte så bra. Det mesta gick lite halvtungt och segt men med 2 vilodagar och en massa god mat nu över årsskiftet så är nog kroppen återställd igen.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 12:34   #431
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Torsdag = Boxböj och mage! (KAK)

Boxböj/Teknikövning (Bälte) 40kg 4st, 45kg 4st, 50kg 4st, 55kg 4st, 60kg 4st, 65kg 4t, 70kg 4st
Abd. Crunch 40kg 3x15st
"Benduinen" 40kg 3x12st

Stretching: Ben, rumpa, rygg och bröst
Sauna!

Det blev ett lättsamt kompletteringspass idag för att spara energi till det ordinarie träningspasset. Testade mitt nya bälte för första gången och jag känner mig nöjd med det. Vägde mig även med kläder inne på gymmet: drygt 79kg!!! Nästan PB ju...
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 20:58   #432
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Hehe, här är det snabba ryck, jag/vi har visst slutat med RSR och hoppat på det norska 12 veckors programmet istället. Kör lite efter eget huvud på bänk/press-övningarna tills jag har gjort bort Bänk-SM.

Fredag = Vecka 1, Pass 3!

Goodmornings 40kg 3x10st s.set med/
Abd. Crunch 25kg 3x25st
Knäböj (Bälte) 50kg 6st, 60kg 6st, 62kg 5st, 72kg 4st, 3x(75kg 3st + 70kg 6st)
Bänkpress TNG 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 3st
Bänkpress med tröja (kloss & luftvändningar) 80kg 2st, 90kg 3x2st
Marklyft stående på kloss 70kg 5st, 75kg 5st, 80kg 4,4st, 87kg 4,4st
Militärpress bakom nacken 25kg 6st, 27kg 5,5st, 30kg 4,4st
Stångrodd i Smith (Remmar) 40kg 10st, 45kg 10st, 50kg 10st
Dips 3x6st

Jag har justerat vikterna både uppåt och neråt jämfört med förra gången jag körde det här programmet, tiden får utvisa om det var ett klokt drag.

Jag höll tekniken och djupet rätt så bra på knäböjarna, jag tror att jag har varit lite krum och låst i bröstryggen senaste tiden och därför tappat stilen en aning men nu verkar jag vara på rätt köl igen med böjstilen. Det var flåsigt och ovant med 9-reppare.

Bänktröjan däremot kommer jag inte alls överens med, det går varken att brygga upp eller att komma ner med stången nära bröstet, bara att balansera 90kg är en utmaning då stången vinglar och far överallt. Jag tvivlar starkt på att jag hinner få ordning på lyften innan SM så kanske det blir att köra med F6:an nu dom sista passen.

Fick lite kritik då det gäller mina marklyft (och sånt är positivt fast det inte alltid är roligt att höra). Rumpan vill gärna lyfta lite före ryggen, det konstiga är att jag känner mig starkare då det blir mer likt ett rakt marklyft än då jag sätter ned rumpan lägre, benen kändes helt kraftlösa. Hoppas att det bara var något tillfälligt, det har ju överlag känts rätt bra i marken senaste tiden.

I militären ska jag köra lite lättare än förra gången det begav sig med det norska programmet (men ändå tyngre än programförslaget) blev sliten i axlarna av att gå så nära max i alla pressövningar. Stångrodden var strikt och utan hjälpgung. Dipsen däremot var inte någon fröjd, det var iofs länge sedan jag tränade dips men min nya tyngre kroppshydda gjorde det i princip omöjligt att klara ens en dip med vettigt djup, inte kul.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 20:38   #433
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Söndag = Vecka 2, Pass 1! (SAK)

Knäböj (Bälte) 50kg 3x5st, 67kg 6st, 72kg 5st, 80kg 4st, 85kg 3st, 87kg 3st, 92kg 3,3st
Bänkpress med tröja 80kg 2st, 90kg 2st, 95kg 2st, 100kg 1st
Raka marklyft stående på kloss 60kg 5st, 70kg 5st, 75kg 5,5st
Militärpress 27kg 5st, 32kg 4,4st, 35kg 3,3st
Lårcurl, liggande 25kg 12st, 27kg 10st, 30kg 8st

Idag var det träningsdag i Södertälje! Hela flaket var fullt med lyftare och det är alltid lika trevligt. Själv hade jag inga större förhoppningar på mig själv då jag sovit typ 1h under natten men det gick visst rätt bra i alla fall.

Knäböjarna (som jag hade gruvat mig för) funkade utan några större problem, stabila och starka lyft med bra djup.
Sedan blev det så att jag körde med den gamla F6:an i bänk och den funkade utan några större bekymmer, fick till ärmarna riktigt bra så det ska jag försöka ta med mig till SM. Det fanns mer pulver kvar men jag nöjde mig med att veta att jag lätt klarar ingången och att jag har god kapacitet att slå mitt PB.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 21:07   #434
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Aha det är Södertälje du tränar på?

En barndomskamrat till min syster tränar där. Fint pass baj dö wäj. Mkt knäböj!
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 21:28   #435
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 600
Som regel tränar jag på atletklubben i Katrineholm men jag tävlar för Södertälje AK. Få se hur det blir med upplägget nu framöver då jag flyttar till Nyköping, där finns ingen SL-klubb såvitt jag vet så jag får förmodligen träna endel på egen hand och sedan pendla vissa träningsdagar.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)