Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-17, 19:21   #16
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fanns inga vegetariska alternativ i min grundskola, det var inte mindre tvång än om man skulle införa helvegetariskt i skolorna idag. Tycker det låter som en skitbra grej. Tanken med skolmat har alltid varit att bygga en bra grund för barnens hälsa, med tanke på att all forskning som inte sponsras av köttindustrin pekar på att kött inte är särskilt nyttigt så känns detta som ett väldigt naturligt steg.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 19:24   #17
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag har inte kollat upp siffrorna som anges (det är någon skum lobbyorganisation som har en artikel i expressen.. ) men ja det har ökat väldigt mycket sedan 70-talet.

Jag ser inget problem med att man serverar mer vegetariskt i skolan men problemet är att många barn inte äter de dagarna och då missar man målet. Det är kanske bättre att se till att servera mer grönsaker och andra typer av vegetariska rätter för att få upp konsumtionen den vägen.
Jag vill minnas att i programmet Historieätarna som finns att titta på i SVT play nämndes det att under 70-talet åt genomsnittssvensken 250gram kött i veckan. Vilket känns absurt litet.
Jag vet inte om den siffran är exakt men det räcker med att titta runt i folks kundvagnar i matvarubutiken. Helt klart äts det mer än så idag.

Senast redigerad av An Iron Soul den 2016-12-17 klockan 19:27.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 19:28   #18
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
En bättre start skulle vara att skrota rött kött och köra på fisk och fågel istället.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 19:33   #19
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfarsson Visa inlägg
En bättre start skulle vara att skrota rött kött och köra på fisk och fågel istället.
Gud nej. Fisk borde folk äta så lite av som möjligt de kommande 50 åren
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 19:52   #20
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Gud nej. Fisk borde folk äta så lite av som möjligt de kommande 50 åren
I huvudsak för miljön då va?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:02   #21
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade tagit mitt barn ur den skolan.
Agree.

Ingen ska säga åt mig/bestämma vad min unge ska äta.

Hur fan ska hen kunna bli biff på grönsallad och gurka? Nej kött ska det vara!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:15   #22
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Är det faktiskt en grej?
Trodde det här bara var ett enskilt fall.
Känns ju lite som "genusneutrala dagis".

Och inget emot vegetarisk kost jag käkade själv strikt vegetariskt (eller blev "vegan" som det kallas, tycker inte om ordet) i två år. Men det funkade inte för mig rent fysiologiskt eller psykiskt.
Blev väldigt trött och lite yr (trotts enligt prover, bra blodvärden) efter ca 1½ år. Var extremt noga med att få i mig allt med berikade grejer, tillskott och gypsy juice.
Tror de flesta tycker att köttindustrin är lite shady och att det säkerligen finns en del hälsovinster och miljövinster att hämta med en vegetarisk kosthållning.

Men det får inte vara påtvingat och det kanske inte funkar för alla människor.
Tydligen! :-) vi letade efter några som lagade maten själv främst. Så blev det detta. Väldigt god och näringsrik mat.

Men att alla ska köra det över ett bräde tycker jag inte. Kanske en dag i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:19   #23
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Angående proteinsnacket. Jag tror mina ungar får i sig mer protein än alla ungar som äter korv, köttbullar, pannkakor, fiskpinnar hela dagarna. I alla fall de ställen där jag smakat. Kötthalten känns väldigt tvivelaktig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:23   #24
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
I huvudsak för miljön då va?
Ja, enbart drf imo.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Agree.

Ingen ska säga åt mig/bestämma vad min unge ska äta.

Hur fan ska hen kunna bli biff på grönsallad och gurka? Nej kött ska det vara!
Fast folk säger redan åt dig/bestämmer vad din unge ska äta. Du får gott skicka med dom en matlåda om du inte vill ha det så.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:26   #25
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag vill minnas att i programmet Historieätarna som finns att titta på i SVT play nämndes det att under 70-talet åt genomsnittssvensken 250gram kött i veckan. Vilket känns absurt litet.
Jag vet inte om den siffran är exakt men det räcker med att titta runt i folks kundvagnar i matvarubutiken. Helt klart äts det mer än så idag.
Har också hört något sådant. Vad var det för kött? Det kan omöjligt vara alla köttprodukter de åt.

Klart att det äts mer idag i så fall, men hur fan har de fått fram siffran 250 gram i veckan (!)? Jag levde inte då men jag har pratat med bekanta som påstår att det inte alls var så i deras fall. Nu är det inget bevis... Fast det låter ändå absurt lite om 250 gram skulle vara något slags genomsnitt.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 21:07   #26
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Skönt att Jonas även kan berätta vad en hamburgare egentligen borde kosta. Det där med att lyxvaror blir billigare är annars något som kallas för utveckling. Är det månne så att han vill tillbaka till ett samhälle där svält var ett reellt problem? Det var inte så länge sedan.
+1
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Roligt också att han också drar en lans för den urbota korkade lögnen om klimatpåverkan.
Vad är det för korkad lögn? Antropogen global uppvärmning? Hans siffror är naturligtvis BS för det mesta eller en ren anomali.
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Fanns inga vegetariska alternativ i min grundskola, det var inte mindre tvång än om man skulle införa helvegetariskt i skolorna idag. Tycker det låter som en skitbra grej. Tanken med skolmat har alltid varit att bygga en bra grund för barnens hälsa, med tanke på att all forskning som inte sponsras av köttindustrin pekar på att kött inte är särskilt nyttigt så känns detta som ett väldigt naturligt steg.
Men där gör du misstaget som gör att ingen kan ta antikött-lobbyn på allvar. Du blandar kött med kött. Ingen har kommit fram till att kyckling är onyttigt. Ingen har heller kommit fram till att rött kött är onyttigt, men däremot att ett stort intag av rött kött kan vara dåligt av flera anledningar. Så därför skulle en begränsning av rött kött kunna vara av nytta för vissa.

Går man från rött kött till kyckling så minskar miljöpåverkan markant, att gå från kyckling till vegetarisk kost gör nytta endast på marginalen men gör proteinbehov och en del mikronutrienter svårare att tillgodose. Ska de ta tillskott i lunchkön för att få B12 osv? Vad ger det för signaler?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 21:39   #27
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tre problem ser jag:

1) Om ungarna inte gillar köttersättningen kanske de bara äter kolhydratsrik- och fettrik mat, och får i sig för lite protein.

2) Ungarna får i sig för lite Omega 3.

3) Risk att det inte alls blir bättre för miljön (veganmaten kanske måste fraktas längre, t ex).

B12 gissar jag att man inte behöver oroa sig för, det får de förmodligen hemma (i pillerform om de har veganföräldrar, i animalieform annars).

Annars tycker jag det är en bra idé, köttindustrin är väl ett djävulens påfund.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 22:08   #28
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
+1

Vad är det för korkad lögn? Antropogen global uppvärmning? Hans siffror är naturligtvis BS för det mesta eller en ren anomali.

Men där gör du misstaget som gör att ingen kan ta antikött-lobbyn på allvar. Du blandar kött med kött. Ingen har kommit fram till att kyckling är onyttigt. Ingen har heller kommit fram till att rött kött är onyttigt, men däremot att ett stort intag av rött kött kan vara dåligt av flera anledningar. Så därför skulle en begränsning av rött kött kunna vara av nytta för vissa.

Går man från rött kött till kyckling så minskar miljöpåverkan markant, att gå från kyckling till vegetarisk kost gör nytta endast på marginalen men gör proteinbehov och en del mikronutrienter svårare att tillgodose. Ska de ta tillskott i lunchkön för att få B12 osv? Vad ger det för signaler?
Källa på det? Blundar du fullständigt - köttindustrin har en enorm inverkan på miljön.

Vad ger detta för signaler?

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 22:49   #29
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Källa på det? Blundar du fullständigt - köttindustrin har en enorm inverkan på miljön.

Vad ger detta för signaler?

Hälften av alla veganer har B12-brist, ett tillstånd som ger irreversibla nerv- och hjärnskador.

E: det kan till och med gå så långt att de viljemässigt eller av vårdslöshet skadar sina barn pga dieten
Citat:
[Severe vitamin B12 deficiency in infants breastfed by vegans].
Weight loss and reduction of motor skills resulted in paediatric evaluation of a 10-month-old girl and a 12-month-old boy. Both children suffered form anaemia and delayed development due to vitamin B12 deficiency caused by strict maternal vegan diet during pregnancy and nursing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19852900
Men kött är "dåligt".

Senast redigerad av Neithan den 2016-12-17 klockan 22:53.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 23:05   #30
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Men där gör du misstaget som gör att ingen kan ta antikött-lobbyn på allvar. Du blandar kött med kött. Ingen har kommit fram till att kyckling är onyttigt. Ingen har heller kommit fram till att rött kött är onyttigt, men däremot att ett stort intag av rött kött kan vara dåligt av flera anledningar. Så därför skulle en begränsning av rött kött kunna vara av nytta för vissa.

Går man från rött kött till kyckling så minskar miljöpåverkan markant, att gå från kyckling till vegetarisk kost gör nytta endast på marginalen men gör proteinbehov och en del mikronutrienter svårare att tillgodose. Ska de ta tillskott i lunchkön för att få B12 osv? Vad ger det för signaler?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tre problem ser jag:

1) Om ungarna inte gillar köttersättningen kanske de bara äter kolhydratsrik- och fettrik mat, och får i sig för lite protein.

2) Ungarna får i sig för lite Omega 3.

3) Risk att det inte alls blir bättre för miljön (veganmaten kanske måste fraktas längre, t ex).

B12 gissar jag att man inte behöver oroa sig för, det får de förmodligen hemma (i pillerform om de har veganföräldrar, i animalieform annars).

Annars tycker jag det är en bra idé, köttindustrin är väl ett djävulens påfund.
Inget av det här är ett problem om kockarna som gör maten har lika bra koll på vegetarisk matlagning som matlagning med kött. Men ärligt talat så har inte kockarna så bra koll ens nu, skulle kunna sätta ganska mycket på att majoriteten av svenska skolbarn inte får i sig den näring de behöver från skolmaten. Trots kött i maten dvs.

B12-brist är vanligare bland köttätare än bland veganer så hela det argumentet är ärligt talat bara ett dåligt och uttjatat skämt.

Senast redigerad av blåvitt den 2016-12-17 klockan 23:06.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)