Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-21, 14:42   #166
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Inte anarkister heller. Åtminstone inte andra än de allra mest extrema riktningarna.

Om man ska vara noga.
Sant. Glömmer hur många olika teorier/definitioner/versioner av anarkism det finns
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 14:56   #167
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Nej, liberaler tycker att individen ska ha frihet att göra som hen vill, så länge det inte skadar andra.
Som du skrev om anarkister så beror det på vilka liberaler vi pratar om. Sen så är det tvr så att vad liberaler _tycker_ är en grej och vad liberalism för med sig är en annan; dagens liberala blandekonomiska världsordning orsakar tusentals dödsfall varje dag men skada mot andra verkar liberaler inte räkna så länge de inte verkställer våldet själva. Individualism ftw osv.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 14:57   #168
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Nej liberaler tycker inte att man ska ha friheten att göra vad man vill. Det tycker anarkister. Liberaler värnar om individens rätt att bestämma över sitt eget liv, det ger inte individen rätten att bestämma över andra.

Ultrakommunister är i stort sett motsatsen till klassiska liberaler så förstår inte riktigt var den jämförelsen kommer ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Nej, liberaler tycker att individen ska ha frihet att göra som hen vill, så länge det inte skadar andra.
Okej, nu blev det lite klarare.

Jag har ändå svårt att sympatisera med iden. Vissa verkar tycka "det här förslaget har flera praktiska fördelar, och bokstavligt talat inga praktiska nackdelar, men jag är emot principen, så jag tycker ändå förslaget är dåligt".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 15:07   #169
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Som du skrev om anarkister så beror det på vilka liberaler vi pratar om. Sen så är det tvr så att vad liberaler _tycker_ är en grej och vad liberalism för med sig är en annan; dagens liberala blandekonomiska världsordning orsakar tusentals dödsfall varje dag men skada mot andra verkar liberaler inte räkna så länge de inte verkställer våldet själva. Individualism ftw osv.
Javisst, i praktisk tillämpning finns det naturligtvis oräkneliga nyanseringar och avvägingar man gör. Jag avsåg egentligen att så kort som möjligt sammanfatta den allra mest grundläggande idén i den klassiska liberalismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har ändå svårt att sympatisera med iden. Vissa verkar tycka "det här förslaget har flera praktiska fördelar, och bokstavligt talat inga praktiska nackdelar, men jag är emot principen, så jag tycker ändå förslaget är dåligt".
Kan du ge ett exempel?
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 15:19   #170
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Javisst, i praktisk tillämpning finns det naturligtvis oräkneliga nyanseringar och avvägingar man gör. Jag avsåg egentligen att så kort som möjligt sammanfatta den allra mest grundläggande idén i den klassiska liberalismen.
För all del

Citat:
Kan du ge ett exempel?
Nu var inte frågan ställd till mig men ett flertal liberalers inlägg i den här tråden svarar mer än väl på din fråga.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 15:32   #171
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nu var inte frågan ställd till mig men ett flertal liberalers inlägg i den här tråden svarar mer än väl på din fråga.
Jag har inte lusläst tråden och har bristande koll på vem som är liberal och inte, men både djurrätt och externaliteter i form av miljöskador är klassiska exempel på att olika individers intressen kolliderar och kan motivera statligt tvång.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:05   #172
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är inte intresserad nog att läsa på, mitt intresse sträcker sig till att irritera insatta genom några naiva inlägg i en forumtrådet.

Men liberaler tycker alltså att man ska ha frihet att göra vad man vill, utom de specifika sakerna som liberalerna tycker är fel? Som jag ser det är det bara en gradfråga mellan dem och ultrakommunister isåfall.
Nej, utgångspunkten är rätten till liv, frihet och egendom (eller "pursuit of happiness"). Dessa är så kallade negativa rättigheter vilket innebär att varje person har rätt att slippa inskränkningar mot dessa. Mina rättigheter slutar helt enkelt där dina tar vid.
Att stoppa exempelvis hedersvåld är en helt legitim uppgift för staten, vars uppgift ska vara att skydda sina medborgares rättigheter. Det är den utsatta kvinnans rätt försvara sig som delegerats till staten, vilken agerar neutral tredje part med uppdrag att stoppa våldet och lagföra brottslingen.
I fråga om skolmat används statens våldskapital till att tvinga fram offentliga skolor och sedermera till förmynderi, bland annat om vad som får och inte får ätas. Det står tämligen uppenbart i strid mot liberalismens naturrätt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:09   #173
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Yes gillar bara att bråka på internetzwebben, jag har sett honom beställa organisk quinoa sallad på södermalm flera gånger ...
Blanda inte in mig i dina perversa fantasier. Det var du som bad mig köpa Quinoa-sallad. Hur du tänkt äta den hängandes upp och ned i taket med en disciplinboll i munnen övergår dock mitt förstånd.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:22   #174
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej, utgångspunkten är rätten till liv, frihet och egendom (eller "pursuit of happiness"). Dessa är så kallade negativa rättigheter vilket innebär att varje person har rätt att slippa inskränkningar mot dessa. Mina rättigheter slutar helt enkelt där dina tar vid.
Att stoppa exempelvis hedersvåld är en helt legitim uppgift för staten, vars uppgift ska vara att skydda sina medborgares rättigheter. Det är den utsatta kvinnans rätt försvara sig som delegerats till staten, vilken agerar neutral tredje part med uppdrag att stoppa våldet och lagföra brottslingen.
I fråga om skolmat används statens våldskapital till att tvinga fram offentliga skolor och sedermera till förmynderi, bland annat om vad som får och inte får ätas. Det står tämligen uppenbart i strid mot liberalismens naturrätt.
Vill bara dubbelkolla, du tycker alltså att människor är den enda arten med rättigheter?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:22   #175
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Det går naturligtvis att hävda att all offentlig inblandning utöver en nattväktarstat är antiliberal. Som sagt finns det många olika riktningar inom liberalismen, och just ovanstående har ganska litet inflytande inom dagens politiska liv.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:33   #176
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vill bara dubbelkolla, du tycker alltså att människor är den enda arten med rättigheter?
Ja, det är rätt uppfattat.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:35   #177
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, det är rätt uppfattat.
Bör djurplågeri och tidelag då vara lagligt?
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:44   #178
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Bör djurplågeri och tidelag då vara lagligt?
Ja. Även om det är moraliskt förkastligt ser jag ingen grund till förbud.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 16:47   #179
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vill bara dubbelkolla, du tycker alltså att människor är den enda arten med rättigheter?
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, det är rätt uppfattat.
Hur motiverar du detta?
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 17:07   #180
SebastianFotboll
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Ort: I min mammas hus på Majorna
Inlägg: 0
Hej det här är Sebastian!

Jag tycker köttbular e så gott de e min favoritmat! det e hemskt att skolor förbjuder kött vilken skola e det?

min kontakt person lagar mat nu till mig det e prinskorv o potatis min andra favoritmat

med vänlig hälsning
Sebastian i Göteborg!
SebastianFotboll är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)