Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-12-15, 10:09   #46
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Dåligt med uppdateringar. Förmodligen för att det inte har gått lika bra som jag hade hoppats. Har inte haft fokus inställt på explosivt och slarvat lite med min setup de senaste passen. Gjorde 110x6 (målet är 8) på set 1 på senaste passet men efter ganska kort vila gjorde jag 110x6 även i andra setet. Jag har aldrig gjort lika många reps set 2 som i set 1 sen jag började satsningen i september så det bekräftar nog att jag varit lite klen mentalt och inte tagit ut mig så bra som jag hade kunnat i min träning.

Ska köra idag och se hur det går.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 10:16   #47
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Lägger även upp mina resultat från de senaste passen:

85kgx16 (PB är x18 och målet är 21)

95kgx11 (PB är x13 och målet är 15)

Jag vet inte riktigt varför det har blivit en svacka förutom ovanstående anledningar och det stör mig lite :/

EDIT: Kan tänka mig att jag skulle behöva lägga in/byta ut något pass med ännu mer högreps och fler set som mer fungerar som genomblödning än maxning. Det känns som att det är mjölksyran som sätter stopp.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2015-12-15 klockan 10:23.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 20:14   #48
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Oväntat styrkebesked!

Försökte bli av med mina hjärnspöken och sätta logik före känsla och inse att det är omöjligt att jag kan ha blivit svagare under en period där jag tränat hårt, inte blivit sjuk och ökat i kroppsvikt. Sagt och gjort. Värmde upp och la på 120kg som gick upp lättare än nånsin. La på 125 som gick upp hyffsat lätt. Tänkte ge mig där men jag har svårt att sluta en dag då det känns bra så jag la på 2.5kg till så totalt 127.5kg. Fick ett bra avlyft och kände mig stark innan jag sänkte stången. Den långt ifrån flög upp men absolut inte den tyngsta maxningen jag gjort.

127.5kgx1(PB)

Ska fortsätta nöta på och så hoppas jag att 130kg ska gå innan året är slut!
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-22, 11:43   #49
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Varit sjuk med feber sen i torsdags och inte tränat alls sen senaste passet ovan. Ska till annan ort över jul och är fortfarande krasslig så det var nog sista passet för året. Är dock väldigt glad att jag gjorde den spontana maxningen där i tisdags och hann få ett kvitto på senaste månadernas träning. Ska skriva en utförlig utvärdering och göra nya mål till vårens träning någon gång under julledigheten.

Tills dess; God Jul och Gott Nytt År allesammans!
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-22, 12:57   #50
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Tråkigt att du blivit sjuk, men grattis till PB!

Du har ökat på bra så det är nog bara att fortsätta på samma spår när du blir frisk så kommer det gå fint
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-23, 18:09   #51
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av ChipThaRipper Visa inlägg
Kul att du är igång! Nu börjar det roliga med att försöka slå rekorden från föregående vecka

Ja det tycker jag absolut att det gör!

Gick du "typ till fail" eller failade du sista? Om du menar med "typ till fail" att du går till repetitionen före fail och den känns säker så gör du det som jag skulle gjort

Kör du alla set pausbänk?
Haj!
Japp körde det två vändor för pausbänk. Lyckades öka 2-3 reps per pass.

Ska nu köra som du tipsade om; strikta kontrollerade pausbänkar andra arbetssetet. Ska sikta på hälften av repsen från TNG-setet.


Vi får se om det händer någonting.
Mitt "bästa" reps-rekord som jag satt de två vändorna motsvarade över 95kg 1RM så borde ha hänt något litet. :P Fast jag tror jag är värdelös på maxa i bänkpress. Men formeln jag använder verkar stämma hyfsat så det är inte så stor felmarginal där.

De flesta seten jag körde räknade jag ut att 1RM låg på 92-96kg.

*EDIT: (ang frågan om fail) jag failade så jag fick rulla ner stången på magen några gånger. Aldrig på andra setet utan där sparade (sparar*) jag minst 2 reps känns det som. Fast jag kör verkligen bänk 100% superstrikt; lyfter aldrig på röven (vet typ inte hur man gör, för att fuska så...studsa på bröstet som fan?) eller andra sätt att fuska/teknikfel som gör lyftet lättare.



Lycka till med träningen och god jul!

Senast redigerad av 1x0 den 2015-12-23 klockan 18:12.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 14:27   #52
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Var sjuk i tre veckor under julen och efter nyår och droppade ca 5-6 kg i kroppsvikt. Har sakta men säkert jobbat mig tillbaka men det har bara varit lugna pass och inte mycket att skriva om, därav den långa pausen här.
Har hämtat upp ca 2.5 kg i kroppsvikt av det jag tappade och kan tänka mig att det kommer ta 1-2 veckor till innan jag känner mig helt bekväm att starta en ny satsning, men det ger mig i alla fall tid att tänka på vad målet ska vara och hur träningen ska se ut Hoppas alla har haft en bra jul och vinter!
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-01-27 klockan 14:30.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-18, 11:05   #53
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
K&P

Har kickat igång en ny träningsomgång som skiljer sig mkt från det jag tidigare körde. Anledningen är sliten axel när jag körde som tidigare (jag var dålig på att ha en god balans mellan max explosivitet och bra tekniskt utförande).
Inspirerad av Patrik Anderssons senaste medverkan i Tyngre (kan ha varit ett tidigare avsnitt jag lyssnade om också, kommer inte ihåg riktigt) så har jag gått till en mer "Kött och Potatis" inspirerad träning. Dvs hög träningsfrekvens och fler set. En nyfunnen insikt om att träningspassen är just TRÄNINGSpass och inte ett tillfälle där jag ska prestera ett PB i 1RM varje dag/vecka.

Jag tror detta har mycket att göra med en lat grundinställning och en övertro på min egen styrka. Dvs att det skulle ha varit en magiska teknisk komponent som har saknats och inte det faktum att styrkan helt enkelt inte finns. Många gånger har jag kommit till gymmet och försökt dra PB i t.ex mark med hoppfullhet om att "idag är dagen det lossnar". Det har gjort att jag kanske skrapat ihop 20 reps/vecka istället för önskvärda, säg, 100 reps/vecka. Dvs alldeles för lite för att varken öka i styrka eller bygga muskler (för mig).

Målet är att därför att köra bänk, mark och böj tre gånger i veckan och köra en grundträningsperiod med högre antal reps/set.

Exempel kan vara (också inspirerat från PA): Bänk Mark, Mark Böj, Böj Bänk, + komplementsövningar.

Kör ca 6 set och försöker ligga på samma antal reps över alla set, aldrig till total fail.
Repsintervall är 5-15.
Tanken är att köra en grundperiod på fyra veckor där jag ökar vikten successivt och sedan fortsätter öka vikten men halverar repsantalet/set vilket till slut leder till en toppning (också inspirerat av PA).
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-02-18 klockan 11:12.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-22, 08:26   #54
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Gjorde en tia på hundra igår @ 101kg i kroppsvikt vilket är andra gången någonsin. Förra gången vägde jag 103 kg så det får ses som framsteg. Efter tog jag av till 90kg och körde sjuor över fem set. Även lite mark och övre rygg men inget spektakulärt att skriva om direkt.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-02-22 klockan 08:27.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-25, 15:40   #55
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Sex tior på 80kg igår, mixade brett och smalt grepp. Böj och bänk idag, får se vart jag landar i reps.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 21:21   #56
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Snyggt med bänkpers för ett tag sen. Har du några formbilder att bjussa på? Hur tung kan du tänka dig att bli (förutsatt att styrkan utvecklas väl)?
Fortsätt kämpa!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 15:44   #57
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Har inte uppdaterat här på ett tag då mitt ego tar för stora smällar när träningen inte går som jag vill

Tappade lite intensitet och träningsglädje efter PB:t innan julen men känner att jag är på väg tillbaka och kommit in i en bra träningsperiod senaste veckorna.

Ligger på ca 102kg kroppsvikt och senaste resultaten är 22 reps på 70kg i bänken (inte maxat på länge), en 3:a på 100kg i frontböj och en 1:a på 190kg i mark (PB).
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 15:50   #58
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Snyggt med bänkpers för ett tag sen. Har du några formbilder att bjussa på? Hur tung kan du tänka dig att bli (förutsatt att styrkan utvecklas väl)?
Fortsätt kämpa!
Tack så mycket!
Haha oj, inte tagit formbilder på flera år, men det kanske är bra för framtida dokumentering, ska se vad man kan få fram
Ang viktuppgång så spelar jag Amerikansk fotboll och säsongen sätter igång om någon månad, så då tjänar jag på att vara så tung som möjligt. Får se om det blir någon deff efter säsongen, men annars är det bara uppåt som gäller
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 20:58   #59
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Gjorde 80kgx20 på dagens pass i bänken, klämde i väg en 12:a på 120kg i marken också. Shit vad jobbigt det är att gå för många reps i de tre stora. Jag måste hålla i mig i något efteråt.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-03-30 klockan 20:59.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 07:58   #60
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
70kgx13 i frontböj igår. Hög volym och högt tempo under hela passet, bra nära kramp under promenaden hem. Mark och bänk ikväll!
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)