Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-15, 06:54   #21496
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Men menar du alltså att man i praktiken kör oförsäkrat om man har motoroptimerat bilen? Det låter som ett starkt argument emot den bilen i så fall.. Även om jag litar på min körförmåga kan ju skit hända.



Helhetsintrycket är bra på båda, men extrautrustningen är ju himla trevlig på den privatägda. Nästan så att jag borde köpa den och avoptimera den för att få all extrautrustning. Dock kommer det ta emot att göra den klenare..



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Yes bilen får inte optimeras helt enkelt. Du får aldrig ändra effekt på en bil utan tillverkarens godkännande.



Kolla med honom om han har kvitto på optimeringen. Låt säga att det är BSR som gjort det, kanske de tar 1500:- för att a bort optimeringen..jag är inte säker men kolla upp.



Sånt här diskuteras ganska mycket på bilforum. En del stör sig enormt att man bryter mot lagen. Bara för att bilen är optimerad betyder det inte att man kör som en galning. Jag kan tom. tycka att optimering är säkrare ibland. Vid omkörningar, en lite extra knuff är aldrig fel så man kommer om bilen lite snabbare. Det heter optimerad för det ligger några hästkrafter begravde i motorn.



Jag kan tippa ca 20000 bilar kanske är optimerade i Sverige.

Alla kör oförsäkrat, en del vet inte om det och tar en risk.
[/QUOTE]

Jag har heller inget alls emot en extra knuff vid omkörningar eller så. Men det känns inte helt smart att köra helt oförsäkrat heller.

Han har inte kvitto på optimeringen, men påstår att den är gjord på auktoriserad verkstad med senaste mjukvaran.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 07:02   #21497
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Jag har heller inget alls emot en extra knuff vid omkörningar eller så. Men det känns inte helt smart att köra helt oförsäkrat heller.

Han har inte kvitto på optimeringen, men påstår att den är gjord på auktoriserad verkstad med senaste mjukvaran.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk[/QUOTE]

hmmm då hade jag avstått, kvitto måste man ha på optimeringen enligt mig. Varför försvinner en sådan viktig sak undrar jag...som i ditt fall vill du kanske ta bort optimeringen, då är kvitto ett måste.

nu blev det svårt Peter
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 07:23   #21498
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg



hmmm då hade jag avstått, kvitto måste man ha på optimeringen enligt mig. Varför försvinner en sådan viktig sak undrar jag...som i ditt fall vill du kanske ta bort optimeringen, då är kvitto ett måste.



nu blev det svårt Peter
Han sa helt enkelt att det blev billigare att göra utan kvitto. Bland annat därför jag tror att jag kan pruta. Han skulle kolla med firman exakt vad det var för optimering som gjorts. Men kanske är klokare att ta den andra då? Det är verkigen svårt! Extrautrustningen gör bilen! Men vill inte ha krångel längre fram pga optimering..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 07:32   #21499
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Han sa helt enkelt att det blev billigare att göra utan kvitto. Bland annat därför jag tror att jag kan pruta. Han skulle kolla med firman exakt vad det var för optimering som gjorts. Men kanske är klokare att ta den andra då? Det är verkigen svårt! Extrautrustningen gör bilen! Men vill inte ha krångel längre fram pga optimering..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
okej kom tillbaka när du vet mer om firman som optimerat bilen.

Du kan oxå skicka ett mail till en Opel återförsäljare och fråga vad det kostar att återställa den till original. Den kostnaden kan du pruta rakt av + lite till

Bilen är trots att "olaglig" att köra...använd som en prutnings orsak!
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 07:56   #21500
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
okej kom tillbaka när du vet mer om firman som optimerat bilen.

Du kan oxå skicka ett mail till en Opel återförsäljare och fråga vad det kostar att återställa den till original. Den kostnaden kan du pruta rakt av + lite till

Bilen är trots att "olaglig" att köra...använd som en prutnings orsak!
Will do!

Har även hittat ännu en nu: https://www.blocket.se/landskrona/OP...73291.htm?sa=1

Gått ännu kortare och ett år nyare... Men i Landskrona. Svårt att provköra den.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:05   #21501
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
okej kom tillbaka när du vet mer om firman som optimerat bilen.

Du kan oxå skicka ett mail till en Opel återförsäljare och fråga vad det kostar att återställa den till original. Den kostnaden kan du pruta rakt av + lite till

Bilen är trots att "olaglig" att köra...använd som en prutnings orsak!
Okej, den på bilfirma är såld. Nu är det den motoroptimerade kvar. Han gick med på 57. Jag vet att det är steg 1 på optimeringen, och det är gjort av https://www.mds.se/mdsverkstad/, dock utan kvitto. Säljaren väntar på svar från MDS på vilken sorts motoroptimering som är gjord. Men det kanske du vet på en gång? Eller det kanske man kan veta genom att läsa på deras webbplats?

Låter det som ett bra köp eller inte?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:17   #21502
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Okej, den på bilfirma är såld. Nu är det den motoroptimerade kvar. Han gick med på 57. Jag vet att det är steg 1 på optimeringen, och det är gjort av https://www.mds.se/mdsverkstad/, dock utan kvitto. Säljaren väntar på svar från MDS på vilken sorts motoroptimering som är gjord. Men det kanske du vet på en gång? Eller det kanske man kan veta genom att läsa på deras webbplats?

Låter det som ett bra köp eller inte?
MDS verkar vara samma som VTECH, de har jag inte hört något negativt om. De har bra recensioner på FB.

Den är säkert bara "ecu" optimerad ( Steg 1 ), det är det vanligaste man gör. Väcker den till liv med 30 hk. Ska du ha stege 2 behövs andra modifikationen som avgasrör osv. Det hade ägaren vetat om.

Slå till på den Peter !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:21   #21503
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
MDS verkar vara samma som VTECH, de har jag inte hört något negativt om. De har bra recensioner på FB.

Den är säkert bara "ecu" optimerad ( Steg 1 ), det är det vanligaste man gör. Väcker den till liv med 30 hk. Ska du ha stege 2 behövs andra modifikationen som avgasrör osv. Det hade ägaren vetat om.

Slå till på den Peter !
Det han har skrivit är att han får ut 190 hk, (original var 140 hk). Men när jag provkörde kändes det inte som 190 hk. Körde en Golf med 210 hk nån dag innan, och min förra Saab hade 175 hk. Den kändes mer lik Saaben än Golfen i hur den accelererade och så vidare.

Lutar åt att slå till, men är fortfarande nyfiken på vad det är för optimering som gjorts. Skulle ju helst ha den informationen svart på vitt liksom.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:26   #21504
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Det han har skrivit är att han får ut 190 hk, (original var 140 hk). Men när jag provkörde kändes det inte som 190 hk. Körde en Golf med 210 hk nån dag innan, och min förra Saab hade 175 hk. Den kändes mer lik Saaben än Golfen i hur den accelererade och så vidare.

Lutar åt att slå till, men är fortfarande nyfiken på vad det är för optimering som gjorts. Skulle ju helst ha den informationen svart på vitt liksom.
what ? kändes den inte pigg och rolig, det ska märkas att det är turbo ifl !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:31   #21505
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
what ? kändes den inte pigg och rolig, det ska märkas att det är turbo ifl !
Jo, pigg och rolig kändes den. Men inte som Golfen på 210 hk. Snarare som min Saab på 175 hk. Så hans 190 hk tror jag i praktiken kanske snarare är 170-180 hk. Original ligger den ju på 140 hk..
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:34   #21506
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jo, pigg och rolig kändes den. Men inte som Golfen på 210 hk. Snarare som min Saab på 175 hk. Så hans 190 hk tror jag i praktiken kanske snarare är 170-180 hk. Original ligger den ju på 140 hk..
ja men då så, viktigt att den är lite ball. Det är svårt att uppfatta kraften på olika bilar. Jag tycker du ska slå till !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:41   #21507
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
ja men då så, viktigt att den är lite ball. Det är svårt att uppfatta kraften på olika bilar. Jag tycker du ska slå till !
Det lutar starkt åt det!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 22:13   #21508
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
ja men då så, viktigt att den är lite ball. Det är svårt att uppfatta kraften på olika bilar. Jag tycker du ska slå till !
Båda är sålda. Jag var typ en halvtimme sen på den trimmade Opeln. Och nu måste jag börja om. Vill kika på denna: https://www.blocket.se/vi/86214702.htm och eventuellt denna: https://www.blocket.se/vi/85194488.htm. Varit väldigt nöjd med min Saab 9-3 hittills. Men suck, jobbigt att börja om och var inställd på Astran. Dessutom går jag över min tänkta budget.

Skickat från min SM-T819Y via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 06:30   #21509
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Båda är sålda. Jag var typ en halvtimme sen på den trimmade Opeln. Och nu måste jag börja om. Vill kika på denna: https://www.blocket.se/vi/86214702.htm och eventuellt denna: https://www.blocket.se/vi/85194488.htm. Varit väldigt nöjd med min Saab 9-3 hittills. Men suck, jobbigt att börja om och var inställd på Astran. Dessutom går jag över min tänkta budget.

Skickat från min SM-T819Y via Tapatalk
hmmm vilket oflyt du har Peter !

Du skulle hoppa över TFSI motorn väl ?

Om du är nöjd med Saab kan du testa den, den ser bra och lite sportig ut på bilderna.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 06:36   #21510
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
hmmm vilket oflyt du har Peter !



Du skulle hoppa över TFSI motorn väl ?



Om du är nöjd med Saab kan du testa den, den ser bra och lite sportig ut på bilderna.
Verkligen!

Ja, fast det verkar bara vara problem med 1.4 motorn, så 1.8 kanske funkar bra?

Det har jag varit hittills, men återigen lie restid till Katrineholm..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)