Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-04, 21:02   #1
Blaspis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 113
Sodastream + Äppeljuice eller Apelsinjuice - finns det några nackdelar?

Jag har slutat dricka läsk (har konsumerat ungefär 1,5 liter per dag hur länge som helst),
och istället börjat dricka 1 L sodastream + 1 DL 100% t ex äppeljuice. Ungefär 2 st såna flaskor om dagen.

Tycker det smakar lika gott och jag är väldigt glad för att hittat denna lösningen för mitt sockerberoende.
2 DL 100% ren äppeljuice per dag är ju nyttigt jämfört med 1,5 liter cola antar jag? Det är väl inte ens för mycket äppeljuice per dag? Bättre än 2 dl mjölk om dagen t om (ur hälsosynvinkel)?

Däremot har jag läst lite om att t ex citronsyra + sodastream inte är bra för tänderna och hälsan och undrar därför om det finns nåt som gör att det är onyttigt att blanda och dricka 2 liter kolsyrat vatten blandat med 2 dl äppeljuice exakt varje dag? Eller är detta bara 100% nyttigt?

Har någon nån kunskap eller kommentar på detta? Är det dåligt för tänderna, hälsan eller vikten så ska jag nog hitta en annan lösning.
Då jag dricker 2 flaskor av detta precis varje dag.



PS
Här är det jag läste om kolsyrat vatten och citronsyra:

https://www2.sahlgrenska.se/upload/P...3%A4nderna.pdf

och tänkte att detsamma kanske gäller för äppelsyra? Att det rubbar PH't i det kolsyrade vattnet och därmed även tänderna?

Senast redigerad av Blaspis den 2018-10-04 klockan 21:04.
Blaspis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 21:04   #2
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Har du något speciellt mål?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 21:08   #3
Blaspis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Har du något speciellt mål?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Nej, vill undvika att förstöra tänderna och minimera risken att få diabetes etc. Jag vill vara nyttig.

Och eftersom jag dricker detta precis varje dag så ville jag höra om någon har nåt att säga om det.

Men alltså rent "undvika för mycket kolhydrater/socker-perspektiv" så är det väl väldigt lite socker per dag med 2 dl ren äppeljuice? Vet dock inte vad som händer när man blandar ut det med kolsyra dock..

Men är det skadligt för tänderna eller hälsan att blanda äppeljuice med kolsyrat vatten? är väl frågan..

Senast redigerad av Blaspis den 2018-10-04 klockan 21:09.
Blaspis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 05:23   #4
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Jos och läsk är båda ca 10%-iga sockerlösningar (om de inte är sötade med något annat än socker). Så rent hälsomässigt är de väl hyfsat likvärdiga.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 05:31   #5
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Juice är inte mycket bättre än läsk om de jämförs rakt av skulle jag tippa. Om det däremot är så att du istället för 1.5L (sockersötad) läsk dricker 2dl juice så är det framsteg. Poängen är att folk ofta tror att juice är nyttigt och tänker inte på att det är fullproppat med socker. Vill man ha det bästa från frukt och grönt ska man äta det i dess "naturliga" form helt enkelt.
__________________
Strava profil: https://www.strava.com/athletes/18012379
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 06:13   #6
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Juice innehåller väl gärna fler micronäringsämnen än läsk så på så sätt så blir det ju nyttigare än läsk även om det är socker i juicen

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 06:35   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Juice innehåller väl gärna fler micronäringsämnen än läsk så på så sätt så blir det ju nyttigare än läsk även om det är socker i juicen

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Fast det är väl en i förhållandevis ganska liten aspekt om det är tänderna han är rädd om.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 07:26   #8
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Just sockret skadar väl inte tänderna så farlogt mycket. Det är citronsyran i läsk som skadar tänderna, det var vad min tandläkare sa. Syran fräter på tänderna och förstör emaljen.
Sockret är kanske inte så toppenbra för kroppen, men 2 dl juice är knappast skadligt över en dag sett. Utspädd i vatten så är det nog ännu mildare för tänderna.
Låter som en superbra förändring i rätt riktning, om några perioder kanske du enbart dricker vanlogt vatten, men att göra mellanlandningar är rätt väg att klara sig i längden. Om du dricker juicelösningen resten av libet är det uu ändå bättre än 2 liter sötad läsk.

Senast redigerad av Kif den 2018-10-05 klockan 07:29.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 08:14   #9
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Varför inte köra sockerfria versioner eller fun light?
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 09:55   #10
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Varför inte köra sockerfria versioner eller fun light?
Sämre smak?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 10:00   #11
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Sämre smak?
jo kanske, det är ju upp till personen.

Jag utgår bara ifrån mig själv att jag aldrig skulle dricka äppeljuice istället för pepsi för smaken
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 10:32   #12
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Varför inte köra sockerfria versioner eller fun light?
Sockerfri läsk Innehåller fortfarande en ansenlig mängd citronsyra - sämre tandhälsa.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 16:05   #13
Blaspis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Varför inte köra sockerfria versioner eller fun light?
Det är en flaska som innehåller 1 L vätska:

9 DL är kolsyrat kranvatten
1 DL är "Innocent Apple Juice" = Inget koncentrat, innehåller inget annat än 8 äpplen.


Det måste ju vara bättre än
9 DL kolsyrat kranvatten
1 DL fun light = aspartam, citronsyra osv osv..

Både för hälsan, för tänderna och för vikten?

Det blir två såna om dagen så i princip 2 dl ren äppeljuice per dag. Det är väl typ nåt som hälsan tjänar på ?
Däremot är jag mer orolig för tänderna eftersom jag läste att vissa syror blandat med kolsyrat vatten förstör PH värdet och därmed tänderna? Kolsyrat vatten i sig var inget farligt men t ex med citronsyra så förstörs det kolsyrade vattnet, är det samma med äppeljuice(alltså med dess syror)? Nån som vet?

Annars om det är nästan en positiv sak att dricka 2 DL ren äppeljuice per dag (a fruit a day keeps the doctor away) och det inte förstör tänderna när man blandar den med kolsyra - isåfall kan jag ju dricka detta varje dag framöver..

Vad tror ni? Detta är liksom mitt nya och jag dricker med gott samvete precis varje dag - därför jag frågar ifall någon har några synpunkter på det
Blaspis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 16:11   #14
Blaspis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 113
Jag räknade lite och 2 DL juice motsvarar ungefär sockret i 40 G choklad. Och 40 gram choklad utspritt på en dag är väl inte så värst mycket? Dessutom är det nyttigt och inte rent socker i äppeljuicen såsom det ju är i chokladen? Och 2 DL juice = ca 100 kcal och choklad 40 g = 200 kcal, så det är även mindre energi än chokladen. Synpunkter på detta?
Blaspis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 08:25   #15
nomennescio
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Blaspis Visa inlägg
Det är en flaska som innehåller 1 L vätska:

9 DL är kolsyrat kranvatten
1 DL är "Innocent Apple Juice" = Inget koncentrat, innehåller inget annat än 8 äpplen.


Det måste ju vara bättre än
9 DL kolsyrat kranvatten
1 DL fun light = aspartam, citronsyra osv osv..

Både för hälsan, för tänderna och för vikten?

Det blir två såna om dagen så i princip 2 dl ren äppeljuice per dag. Det är väl typ nåt som hälsan tjänar på ?
Däremot är jag mer orolig för tänderna eftersom jag läste att vissa syror blandat med kolsyrat vatten förstör PH värdet och därmed tänderna? Kolsyrat vatten i sig var inget farligt men t ex med citronsyra så förstörs det kolsyrade vattnet, är det samma med äppeljuice(alltså med dess syror)? Nån som vet?

Annars om det är nästan en positiv sak att dricka 2 DL ren äppeljuice per dag (a fruit a day keeps the doctor away) och det inte förstör tänderna när man blandar den med kolsyra - isåfall kan jag ju dricka detta varje dag framöver..

Vad tror ni? Detta är liksom mitt nya och jag dricker med gott samvete precis varje dag - därför jag frågar ifall någon har några synpunkter på det
Kan inte säga något om tänderna. Men för vikt så är det ju definitivt bättre med funlight/lightläsk än juice. Juice är kalorier, sötningsmedel inte.
Hälsan vet jag inte varför du tror att det skulle vara bättre med juice, för att du får i dig mer vitaminer? Kanske men beror ju på hur mycket du får i dig i övrigt, om du äter tillräckligt med frukt/grönt annars så spelar det ju ingen roll vad du dricker.

Dessutom är det i allmänhet bättre att äta kalorier än att dricka dem. https://traningslara.se/drick-inte-d...-gora-dig-fet/
. Jag hade kört på lightläsk/funlight och ätit äpplen istället.
nomennescio är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)