Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-05, 20:01   #856
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Styrketräning:
Marklyft: 55kg 5x3 60kg 5x3
Bänkpress: 30kg 5x3 32,5kg 5, 4, 4
Sittande Rodd: 27kg 5x3 32kg 5x3
Latsdrag: 27kg 5x3 32kg 5x3
Knäböj: 50kg 5x3 55kg 5x3

Testade upplägget från tidigare i tråden, räcker det verkligen så här?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km

Senast redigerad av LadyG den 2018-10-05 klockan 20:03.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 11:27   #857
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Noll träningsvärk. Övningarna är de roligaste, jag har valt ut dem för att de roar mig men jag undrar om det här verkligen ger någonting. Enda övningen som kändes riktigt tung var bänkpressen (mycket nära fail på sista repsen, hade jag försökt på 5:e hade jag failat det vet jag) men inte ens i pecsen har jag träningsvärk idag. Ligger fortfarande på underskott och har gått ner 0,8 sen förra veckan, så jag borde vara helt bombad idag.

Det tog över 1,5 timma att träna men det var ju för att jag fick med mig båda mina vuxna döttrar också, så det var minst lika mycket socialt som träning. Jag tyckte det var jättetrevligt att få lite ensamtid med dem, det händer inte så ofta nu för tiden. De har ju sina egna liv och åtaganden också, det måste man ju förstå.

Det går säkert att köra effektivare så det inte tar så himla lång tid, då kan jag säkert klämma in lite fler set också. Kanske inte i bänkpressen just, men i de andra övningarna. Jag får testa på måndag för då kör vi samma upplägg en gång till, det är ju ändock ett helkroppspass. Det kanske känns annorlunda om jag inte får så mycket vila som det blev när vi körde tre stycken, då kanske jag inte alls är sugen på fler set.

Jag skulle nästan behöva en PT att rådfråga nu, känns det som.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 11:50   #858
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Kör du det passet 3 gånger i veckan med progression på 2.5kg/pass blir det väldigt jobbigt och du kommer garanterat inte hinna med utan kommer behöva reglera ner. Du får bra helkroppsträning på ett tidseffektivt sätt. Militärpress hade varit bra att få med för främre delta.

Du kanske körde på lite för lätta vikter? Vilket iofs är bra för att bana in tekniken innan det blir tungt. Kör några pass så kommer du få motstånd och sedan reglera där ifrån. 15 arbetset/vecka/muskelgrupp räcker otroligt långt är bra att ha i bakhuvudet!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2018-10-06 klockan 11:53.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 11:59   #859
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag tror dig, det där med arbetsset per vecka är sådant jag inte alls är insatt i vad det betyder eller hur man ska tänka kring det. Med tanke på att detta var 5:e eller 6:e passet sedan hedenhös är jag ganska osäker på vikter och sådant fortfarande, det var annorlunda när jag körde regelbundet. Då behövde jag inte tänka så mycket, jag bara visste.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 11:45   #860
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Om jag får tid till det ska jag lägga in militärpress också, jag vill minnas att jag var rätt bra på det när det begav sig, tyckte jag i alla fall. Pressade åtminstone 22kg, men då 8x3 (jag har dille på 8x3 av någon anledning)
Nu ska jag väl vara glad om jag pressar bara stången, den lilla som väger 15kg.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 22:28   #861
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
7km lätt jogg
Skönt att komma ut på en kravlös runda i nattmörkret. Låg puls, låg ansträngning. Imorgon blir det styrka igen.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-08, 19:59   #862
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Trög dag idag, ingenting gick lätt. Underskottet känns. Har tappat ytterligare hekton. Körde med dottern så passet tog gott och väl 2 timmar. :o
Tänker effektivisera, lite tyngre nästa gång och bara 5x3 istället. Det blir säkert bra det med

Marklyft 55kg 5x5, 60kg 5x5 (Kändes bra, stabilt)
Bänkpress 30kg 5x5 22,5kg 8x3 (armarna dog av 5x5 på 30kg, tröstade mig med en låg vikt)
Rodd 27,5kg 5x5, 31,8kg 5x5 (tungt, men ok)
Latsdrag 27,5 5x5, 31,8kg 5x1 (och där dog axlarna och ryggen)
Knäböj 50kg 5x5, 55kg 5x5 (tungt men stabilt, helt ok)
Militärpress 15kg 5x5, 20kg 5x3 (tuuuungt! Hade fullt sjå att hålla ryggen neutral så jag inte började fuska)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 11:26   #863
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Motionscykel 45 minuter
Inte tyngre än vanligt, trodde jag skulle ha mer träningsvärk. Pigg är jag inte, men ingen värk eller ont någonstans. Det är nog bra, kanske? Jag som alltid får träningsvärk av precis allting är synnerligen ovan vid att träna utan att få ont, i allt. Undrar vad som är skillnaden nu?

Det enda jag kan komma på, som är annorlunda nu, är att jag lämnat NNR's rekommendationer ang protein (0,8g/kg kroppsvikt) och lutar mig mer på träningsläras 1,8g eller mer /kg jag väger. Kan det verkligen vara så stor skillnad?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 13:05   #864
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Löpning 6km

Massiv felbedömning, klädde mig för nollgradigt när det är sol och vindstilla. Över 20 grader i solen!! Höll på att smälta bort fullständigt, så här varm har jag inte varit sen i juli!!!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 19:54   #865
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Några dagars vila gjorde tydligen susen för oj så kul det var på gymmet idag! Kände mig urstark!

Marklyft 60kg 5x3, 65kg 5x3
Bänkpress 32,5kg 5x3, 35kg 2x1 (lite överoptimistisk, men vaffan måste testa ju!)
rodd 31,8kg 5x3, 36,3kg 5x3
latsdrag 31,8kg 5x3, 36,3kg 5x3
knäböj 55kg 5x3, 60kg 5x3
Militärpress 20kg 5x3, 22,5kg 5x3
mage 23kg 5x3, 27kg 5x3
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:38   #866
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag vet inte vad mitt RM1 i övningarna är, men jag vet att jag aldrig marklyft tyngre än 65kg, före igår hade jag aldrig knäböjt mer än 55kg även om det var i pyramidform 40-45-50-55-45-40kg med 8 repetitioner per set i 3 set (8x3) på varje vikt och med skapligt kort vila. Inspirerad av någon här på kolo körde jag detta atg. Jag kanske var starkare då, men framför allt var jag mer nog uthållig. Den pyramiden skulle jag nog inte hålla för idag. Än.

Mitt personliga rekord i bänk satte jag när jag tränade kampsport regelbundet, 3 gånger i veckan. På den tiden gjorde vi extremt mycket armhävningar, situps och rygglyft. En kväll for fan i mig och jag bad mannen som skulle bli min make och far till mina barn att passa åt mig, för jag ville testa bänkpress. Ville bara veta hur det kändes. Det var först när jag kom tillbaka hem och läste på kolo att man skulle räkna med stången också som jag fattade hur mycket jag pressat, jag la på två tiokilosvikter och tyckte det var lagom. Tjugo kilo ju.

Den sortens råstyrka från kampsporten har jag inte nu, men jag har sannolikt lite bättre teknik i alla fall för jag närmar mig de där 40kg jag bänkade då. Sakta men säkert. De där två repetitionerna igår på 35kg var mycket nära mitt max, det var precis att jag fick upp stången. För en månad sedan hade jag inte fått upp en ens.

Över natten gick jag upp 1,2kg, och eftersom jag vet att jag ligger på underskott (digital matvåg ftw) så betyder det att det är något annat än fettvikt som väger mer nu. Sannolikt är det väl vätska i träningsvärkande muskler, för idag värker det. Inte supermycket, men tillräckligt för att hålla mig i herrans tukt och förmaning. Konstigt, jag borde värka mer med tanke på att jag körde på tyngre vikter än jag någonsin gjort tidigare, och i de flesta fall inte hade orkat en enda repetition mer än de jag gjorde.

Efter de första passen jag körde i livet hade jag feberfrossa på natten, och då inte för att jag var sjuk utan kroppen var så chockad. Det gick över, en kombination av att jag taggade ner lite och kroppen vande sig vid detta nya med motion. Det kanske finns någon form av tillvänjning trots allt, så att man vänjer sig och slutar få sådan hysterisk träningsvärk? Jag hade gett upp, men det kanske tar längre tid för styrketräning än för löpning? Löpning har jag inte fått träningsvärk av på flera år, jag blir tung, trött och seg av mycket löpning bara men jag får inte ont.

Vad sjukt skönt det vore att kunna träna utan att få handikappande sjuk träningsvärk efter varenda lite hårdare pass!! Törs jag hoppas?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:47   #867
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jag vet inte vad mitt RM1 i övningarna är, men jag vet att jag aldrig marklyft tyngre än 65kg, före igår hade jag aldrig knäböjt mer än 55kg även om det var i pyramidform 40-45-50-55-45-40kg med 8 repetitioner per set i 3 set (8x3) på varje vikt och med skapligt kort vila. Inspirerad av någon här på kolo körde jag detta atg. Jag kanske var starkare då, men framför allt var jag mer nog uthållig. Den pyramiden skulle jag nog inte hålla för idag. Än.

Mitt personliga rekord i bänk satte jag när jag tränade kampsport regelbundet, 3 gånger i veckan. På den tiden gjorde vi extremt mycket armhävningar, situps och rygglyft. En kväll for fan i mig och jag bad mannen som skulle bli min make och far till mina barn att passa åt mig, för jag ville testa bänkpress. Ville bara veta hur det kändes. Det var först när jag kom tillbaka hem och läste på kolo att man skulle räkna med stången också som jag fattade hur mycket jag pressat, jag la på två tiokilosvikter och tyckte det var lagom. Tjugo kilo ju.

Den sortens råstyrka från kampsporten har jag inte nu, men jag har sannolikt lite bättre teknik i alla fall för jag närmar mig de där 40kg jag bänkade då. Sakta men säkert. De där två repetitionerna igår på 35kg var mycket nära mitt max, det var precis att jag fick upp stången. För en månad sedan hade jag inte fått upp en ens.

Över natten gick jag upp 1,2kg, och eftersom jag vet att jag ligger på underskott (digital matvåg ftw) så betyder det att det är något annat än fettvikt som väger mer nu. Sannolikt är det väl vätska i träningsvärkande muskler, för idag värker det. Inte supermycket, men tillräckligt för att hålla mig i herrans tukt och förmaning. Konstigt, jag borde värka mer med tanke på att jag körde på tyngre vikter än jag någonsin gjort tidigare, och i de flesta fall inte hade orkat en enda repetition mer än de jag gjorde.

Efter de första passen jag körde i livet hade jag feberfrossa på natten, och då inte för att jag var sjuk utan kroppen var så chockad. Det gick över, en kombination av att jag taggade ner lite och kroppen vande sig vid detta nya med motion. Det kanske finns någon form av tillvänjning trots allt, så att man vänjer sig och slutar få sådan hysterisk träningsvärk? Jag hade gett upp, men det kanske tar längre tid för styrketräning än för löpning? Löpning har jag inte fått träningsvärk av på flera år, jag blir tung, trött och seg av mycket löpning bara men jag får inte ont.

Vad sjukt skönt det vore att kunna träna utan att få handikappande sjuk träningsvärk efter varenda lite hårdare pass!! Törs jag hoppas?
Träningsvärken blir bättre med tiden!
Du är förbi dina tidigare PBs inom nolltid, kör hårt!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 20:24   #868
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Det återstår förstås att se, men jag hoppas du har rätt Lennix

Löpning 10km. De ska sätta upp ett nytt, helt staket vid järnvägen så snart är det slutsmuget den vägen. Som om man inte ser tågen i god tid på den långa långa rakan... Det kan vara kossorna de egentligen vill hindra från att gå upp på spåret, men effekten blir ju olycklig för mig med, om de inte gör en regelrätt personövergång men det betvivlar jag. Måste lista ut ett annat sätt att springa en mil med andra ord, för snart är järnvägsmilen ett minne blott.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 16:00   #869
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Löpning ~10km terräng

Det ska nog bli en milrunda av det här med, det fattades lite idag men jag känner till ett par kringelikrokar jag kan ta i skogen som säkert räcker. Kanonfina stigar, men känns vågat att springa i skogen just nu. Det går över på några veckor. Tur att jag är färgglad
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 16:44   #870
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Löpning 6km

Snabbdistans kan man väl kalla det. Sprätte på lite så att jag inte ska bli lat och bara lunka på i samma lata fart jämt. Lätt att bli bekväm.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)