Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-04, 10:57   #1
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Ojämn styrka i armarna + kontakt

Jag har upptäckt, efter att ha kört ett specifikt armprogram under ett par veckor, att jag är betydligt svagare i min vänstra arm än i min högra. Framför allt i biceps. Kör jag t.ex. tunga stångcurls och sedan enarmcurls/hammercurls klarar jag 2-3 reps mer på vänster än höger. Väljer jag att istället endast köra enarmsövningar hela passet märker jag att jag snabbare blir trött i den vänstra.

Jag har också svårt att hitta kontakt i biceps i en del övningar jag gör oavsett belastning. Hammercurls (ev scottcurl) är den övning jag får allra bäst kontakt i för biceps. I andra övningar känner jag ofta i framsida axlar istället för stark kontakt i biceps.

Vad är det bästa sättet att åtgärda ovanstående problem? Tack!
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 11:46   #2
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
En taktik som jag hört och även testat själv är att köra den svagare armen först. Sedan låter du antalet rep den klarar bestämma vad du kör med den starkare.

tex: du kör hantelcurl med 20 kg. Höger arm klarar 8 reps, då stannar du på 8 reps med vänster fast du skulle klara 10.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 17:59   #3
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Som ovanstående, kör den svagare armen först. Se till att isolera muskeln ordentligt, ser 9/10 på gymmet står och svingar vikterna.

Använd lätta vikter och försök få ordentlig kontakt i de muskler som skall tränas, testa att använda en vikt där du kan göra 20 kontrollerade reps med ansträngning.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)