Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-18, 21:19   #16
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Lachman säger mig ingenting. De som står att mans ka göra förstår jag mig inte på häller. Måste stå på nått läkar språk...

Kanske du kan förklara ?

brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 21:25   #17
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 21:49   #18
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Så det lutar alltså åt en liten korsbandskada... Och jag har en del frågor ...

Blir det operation ?
Det beror helt på hur allvarlig korsbandsskadan är. Men oavsett om det blir operation eller ej är det viktigt att man tränar upp de muskler som stabiliserar knät. Stretchövningar för lårmuskeln bör göras så fort de akuta smärtorna har avtagit, för att bibehålla muskelstyrkan i den stora lårmuskeln. Om du vilar benet på grund av smärtor, försvagas lårmuskeln efter en till två veckor. Det kan ta flera veckor eller månader att träna upp muskeln igen. Muskelbortfallet medför att knät kan kännas mindre stabilt, och det finns risk för nya skador.

Hur lång tid tar det innan jag kan spela igen ?
Beror helt på skadegraden och om det är nödvändigt med operation eller ej, omöjligt att säga.

Kan jag köra bil ?
Ja det ska inte vara något problem

Kan jag köra på med styrketräningen så som bänkpress o.s.v. ?
Självklart, alla övningar där du inte belastar knät, innan någon tittat på det.


Bör det inte göra riktigt ont om det nu är en korsbandskada, för det gör inte så ont att jag skriker varje gång jag ska gå ett steg. Jag har fått för mig att en korsbandskada är allvarligt och att det gör skit ont så man inte kan gå. Mest för att jag sätt hur proffsen skadad sig på TV. Har jag fel uppfattning ?
Å andra sidan så spelade ju Henrik Larsson en kvart när hans ledband gått av. Och Svarre spelade med brutet ben i 10 minuter. Det kanske inte gör så där ont som jag tror ?
Nej det behöver det inte göra, vanligtvis brukar det göra lite ont i knät i några dagar/veckor pga av blödning i korsbandet, när det sedan lugnat ner sig brukar man inte känna några smärtor men däremot instabilitet. [/B]

Senast redigerad av obesogen den 2005-04-18 klockan 21:51.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 21:57   #19
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
På mig låter det som en lättare luxation (ur ledvridning) med ev. skador på främre korsbandet, delar av ledbrosket, laterala menisken och det laterala collateralligamentet.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 22:10   #20
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny
Jag skulle undvika att ha is på både akut och subakut, men det är jag. Obesogen, varför tycker du att man ska ha is på i det här skedet?

Annars är rådet som redan sagts, sök läkare, och det så snart som det bara går! Ju snabbare desto bättre!!
Vet inte hur länge det gick mellan första inlägget skrevs och skadeskedet, men jag har fått lära mig att om knät behandlas med köldinpackning, komprimerande förband och vila så tidigt som möjligt efter skadan, blir svullnaden mindre uttalad och uppstår först efter flera timmar.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 08:31   #21
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Skadan skedde vid 19.00 tiden i söndags kväll. Det blåste kallt så man hade gåshud så de kanske kylde ner det hela lite.

Det började svullna på sidan av knät vid 21.00 tiden och sedan på morgonen var hela knät svullet lite här och där. Och i går kväll märkte jag att det var lite flamor av blått.
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 10:30   #22
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Nu har jag varit hos läkaren och det var en trolig reptur i yttre ligamentet. Men hon sa också att en mindre korsbandskada inte är helt uteslutet. Jag skulle tillbaka om det inte blivit bättre om 2 veckor.
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 21:07   #23
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
Nu har jag varit hos läkaren och det var en trolig reptur i yttre ligamentet. Men hon sa också att en mindre korsbandskada inte är helt uteslutet. Jag skulle tillbaka om det inte blivit bättre om 2 veckor.
Får man fråga vad hon gjorde för tester på dig? Fick du göra röntgen, MRI eller ultraljud? Hon sa inget om rörelseträning?

Senast redigerad av obesogen den 2005-04-19 klockan 21:14.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 21:34   #24
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
HA ha! Om det stämmer så var jag nog inte helt ute och reste.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 21:46   #25
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Hon gjorde ju lite olika tester, kan inte namnen på dem men den där Lachman var en av dem. Det var ca 5 stycken.

MRI och ultraljud är inget de gör direkt, hon sa att om det fortfarande gjorde ont och så om ca 3 veckor skulle jag komma tillbaka.

Jepp fick ett träningsprogram.
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 21:54   #26
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Liggande benpress är guldövningen i detta fall!
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 08:23   #27
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Liggande benpress är guldövningen i detta fall!
Ska det vara nåt speciellt utförande? Måste testa något nytt för knät....
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 11:13   #28
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Vet inte hur länge det gick mellan första inlägget skrevs och skadeskedet, men jag har fått lära mig att om knät behandlas med köldinpackning, komprimerande förband och vila så tidigt som möjligt efter skadan, blir svullnaden mindre uttalad och uppstår först efter flera timmar.
Jag håller verkligen med dig vad gäller förbandet ffa, och självklart vilan. Men tänk på vad isen egentligen gör. Visst, du kan ev. få en kärlkonstriktion när du lägger på isen, och att lite mindre blod strömmar dit. Men vad sker när du tar bort isen? Jo, blodet kommer att forsa dit i än större mängder än vad det skulle ha gjort frn början. Alltså direkt motsatt till vad vi vill åstadkomma.
Mitt tips är att strunta i isen, på med förband som snabbt det bara går och avlasta den skadade kroppsdelen.
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 12:17   #29
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n
Ska det vara nåt speciellt utförande? Måste testa något nytt för knät....
Djupa och fina. Smärtar knäet så placera bara fötterna lite högre upp på plattan, så minskar den spetsiga knävinkeln.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 17:19   #30
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Djupa och fina. Smärtar knäet så placera bara fötterna lite högre upp på plattan, så minskar den spetsiga knävinkeln.
Okej. Får bli att jag prövar det ganska lätt med högreps framöver. Kanske lite lätt benspark med.

EDIT: Tog fetstil på fel ord...
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.

Senast redigerad av Mart|n den 2005-04-21 klockan 17:29.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)